Šmerda to řekl v pořadu České televize Otázky Václava Moravce. Peníze fondu, ze kterého se platí výstavba silnic a dálnic, nyní podle něj stěží stačí na dokončení rozestavěných akcí.
Šmerda upozornil, že pokud by požadované peníze fond nedostal, nedočerpá se první operační program Doprava, čímž by Česko přišlo o zhruba 16 miliard Kč. Nebude tak zahájena příprava druhého programu Doprava a nestavěly by se národní akce.
Stát má prý stěží na běžící stavby
"Jsme nyní v takové situaci, že prostředky, které máme, horko těžko stačí na běžící akce. Nestačí na stavby, které byly v loňském roce zastaveny," uřekl ministr. Letošní rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury se meziročně snížil o 35 miliard korun na 61,3 miliardy Kč. V příštím roce má činit 68,4 miliardy Kč, v roce 2013 pak 65,8 miliardy Kč.
Stát podle Šmerdy zatím nemá ani 1,5 miliardy Kč na dokončení 2,5 kilometru úseku dálnice D11 u Hradce Králové, jež umožnila smlouva mezi farmářkou Ludmilou Havránkovou s Ředitelstvím silnic a dálnic o prodeji pozemků.
Z ŘSD bude akciovka, plánuje ministr
Ministr řekl, že zatím není ani vyřešen problém se sestrou Havránkové Jaroslavou Štrosovou, která s dohodou dříve nesouhlasila. Podle Šmerdy však brzy vyřešen bude a navíc její půlhektarový pozemek stavbu nemůže zmařit.
Štrosová jej spoluvlastní s Havránkovou a ta slíbila případné využití předkupního práva na jeho koupi. Směna pozemků Havránkové za jiné by se měla uskutečnit do dvou měsíců. "Až sklidí úrodu, v tom okamžiku začneme přípravné práce (na stavbě dálnice)," dodal ministr.
Šmerda rovněž uvedl, že plánuje přeměnu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na akciovou společnost stoprocentně vlastněnou státem k 1. lednu 2014.
Přeměna by mohla pomoci k tomu, aby ŘSD mohlo využívat při výstavbě dopravní infrastruktury soukromé peníze. Ministr dodal, že začít stavět za využití PPP, tedy spolupráce se soukromým sektorem při výstavbě silnic a dálnic, bude stejně možné podle nejoptimističtějších harmonogramů až od roku 2015.