Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Ministr Ťok: Registr aut je třeba vyčistit. Poctivé bazary nepoškodíme

Ekonomika

  7:02
Od ledna se budou řidiči učit nový systém, jak budou přepisovat svá auta. Ministr dopravy Dan Ťok v rozhovoru pro Lidovky.cz vysvětlil, v čem je změna užitečná a v čem je ještě možné ji vylepšit. Cílem je umožnit přepis auta na jakémkoliv registru v Česku.

Ministr dopravy Dan Ťok. foto:  Dan Materna, MAFRA

Řečí paragrafů jde o změnu zákona o provozu na pozemních komunikacích. Kromě zjednodušení registrace aut má také zrušit takzvané polopřevody. To znamená stav, kdy řada lidí svá nová auta nezaregistrovala o otevíralo to cestu k nejrůznějším podvodům.

V praxi ale lidé pocítí hlavně to, že místo odhlášení a přihlášení bude stačit jedna návštěva úřadu. Ideální stav to ale stále není, jak přiznává i sám nový ministr Dan Ťok, který je ve funkci od začátku prosince.

Lidovky.cz: V čem přesně je změna zákona užitečná?
Přepis aut nyní obsahuje dva kroky: prodávající vůz odhlásí na svém úřadě, papíry pak předá kupujícímu. Novela má proces zjednodušit. Prodávající a kupující nemusí na úřad, stačí, když tam půjde jeden z nich. Musí mít úředně ověřenou plnou moc toho druhého (Nemusí být notářsky ověřená, stačí úředně. Tedy na poště či obecně Czech Pointu – pozn. red.). Je to určitá administrativa, to ano, ale jde o jednoduchý úkon., aby bylo jasné, že se jedná o vůli obou. Jde o krok správným směrem.

Lidovky.cz: Úplně spokojený ale se změnou nejste. Co přesně se má zlepšit
Někdo celou věc nedomyslel vzhledem ke stavu, v jakém registr vozidel je. Většina materiálů je stále v papírové podobě. Proto je nutné převod uskutečnit pouze v místně příslušném úřadě prodávajícího, protože tam leží spis. To je problém. Když jsem z Ostravy a koupím si v Ústí nad Labem auto, tak to pro mě znamená, že bych tam měl jet a vyřídit to. Samozřejmě budu moci požádat prodávajícího z Ústí nad Labem, ať to vyřídí a dám mu plnou moc. Teď je ale otázka důvěry: předá mi dokumenty včas? To se mi nelíbí. Rádi bychom proces upravili tak, že bude možné přepsat auto kdekoliv. To naráží na zmíněnou papírovou formu, dokumenty jsou na úřadu prodávajícího.

Lidovky.cz: Chcete tedy, aby se přepis aut v budoucnu dostal víc do rukou člověka, který si vůz kupuje?
Kdybych si kupoval auto, chtěl bych mít jistotu, že ten proces proběhne dobře. Vyžádal bych si plnou moc od prodávajícího a šel bych na úřad sám. Samozřejmě, pokud mu věřím, tak ho můžu pořádat, ať to udělá on. Musím mu dát papíry od auta a on mi je pak pošle zpět. Ale to není šikovné. Cílem je, aby mohl celou věc vyřídit kupující v místě, kde se mu to nejvíc hodí. Kopal jsem za to, aby to bylo možné už se změnou zákona od 1. ledna, ale vzhledem k převážně papírové dokumentaci to bude možné až v polovině roku.

Lidovky.cz: Co je pro to nutné udělat?
Naskenujeme dokumenty týkající se aut, které pak bude možné bez problémů posílat elektronicky. V polovině roku zahájíme digitalizaci. Dáme dotaci na skenery všem úřadům, které mají zápisy k dispozici. Chceme, aby od poloviny roku začal najíždět systém, kdy by bylo možné auto registrovat kdekoliv. Během druhého pololetí příštího roku by to už mělo být možné.

Lidovky.cz: Když ale začnou úředníci skenovat v polovině roku, tak bude ještě nějakou dobu trvat, než dokumenty naskenují, ne?
Dotace úřadům začínáme rozdělovat teď. Naší ambicí je, aby měli všude skenery do poloviny roku. Musíme si uvědomit, že v Česku je zhruba sedm milionů aut, a když si je podělíte množstvím lidí, kteří dokumentaci zpracovávají, je to obrovský kus práce. Teď se navíc dávaly registry dohromady, jsou tam i některé problémové zápisy, zhruba třetina z nich vykazuje chyby. Budou se postupně opravovat.

Lidovky.cz: Jak vysoké dotace na skenery budou?
Dotace bude celkem kolem sedmi milionů.Směřovat budou každé pracoviště.

Lidovky.cz: Bude nutné třeba přijmout kvůli skenování nějaké brigádníky nebo zaplatit lidem přesčasy?
Jak jsem informován ze školení, která spolu s úřady provádíme, tak to není tak, že by úředníci měli něco navíc ke své práci. Musí se naučit skenovat, což už ale dneska zvládají děti školou povinné. Ano, šéf úřadu se může rozhodnout, že digitalizaci provede najednou a najme si na to nějaké studenty. Ale je to celé vymyšleno tak, že by digitalizace neměla přinést další požadavky a zaměstnanci by ji měli zvládat při práci.

Lidovky.cz: Ulehčí to i komunikaci s úřady?
Nemusí být notářsky ověřená, stačí úředně. To znamená na poště či jiném Czech Pointu. Je to určitá administrativa, to ano, ale jde o jednoduchý úkon.

Lidovky.cz: Od nového roku zmizí takzvané polopřevody. Tedy právní vakuum, kdy nový majitel nemusel auto přepsat na sebe. Co to přinese?
Auto je odhlášené a neregistrované. Je v takovém mezistavu, kdy se s ním může stát cokoliv. Spoléháme se na to, že když si někdo auto koupil, tak ho zase rychle přihlásí, protože s ním chce jezdit. Jenže tento mezikrok využívají někteří filutové. Někdo třeba sepíše fiktivní smlouvu, jako že auto prodává, odhlásí ho z evidence a hodí ho někde do škarpy, protože se nechce starat o likvidaci „mrtvoly“. To je problém. Anebo někdo s čerstvě koupeným autem nabourá, chce se zbavit odpovědnosti, tak ho nepřihlásí. Přinášelo to právní nejistotu a problémy.

Lidovky.cz: Čemu ještě by mělo zrušení aut v „šedé“ zóně zabránit?
Nová úprava zákona chrání stát i prodávajícího. Většinou na to doplatil právě on. Existují případy, kdy se našlo havarované auto, podle čísla se dopátral původní majitel. A najednou se ukázalo, že člověk, který vůz v dobré víře prodal, zjistil, že má zaplatit desítky až stovky tisíc za likvidaci vraku a za to či ono. Lidé musí mít uživatelsky příjemný systém, který zároveň nebude jednoduše zneužitelný.

Lidovky.cz: Kvůli novele nejvíc křičí autobazary. Ze zahraničí dováží řadu aut, která budou muset v praxi přihlásit na sebe. Tvrdí, že jim přibude administrativa. Budete s tím něco dělat?
Musí se s tím popasovat samy. Upřímně řečeno, mít autobazary plné aut, které nejsou registrované, to pro stát není dobré. Buď budou prodávat auta přihlášená stále na původního vlastníka nebo je budou mít přepsaná na sebe.

Lidovky.cz: Zástupci prodejců ojetin tvrdí, že jim přibudou náklady a až patnáct procent autobazarů může kvůli novým pravidlům skončit? Hrozí to?
Všude ve světě toto pravidlo platí. Nikde nemůže být auto bez registrace, proč bychom my měli tento prostor vytvářet? Zároveň musíme náš systém přihlásit do mezinárodní registrace, s ní stále nejsme propojení. U nás pořád lze registrovat kradené auto a tímto způsobem ho legalizovat. Proto děláme kroky, aby se prostor pro neférové jednání snižoval. Pro seriózní autobazary nemůže podle mě tato novela znamenat problém. Nestojíme o to, abychom těm poctivým uškodili, je ale třeba nastavit jasná pravidla. Patnáct procent autobazarů podle mě nezlikvidujeme. Ale pokud zaniknou ty nepoctivé, nebudu s tím mít zásadní problém.

Lidovky.cz: Kdy by mohl být vyhlášený tendr na nového provozovatele registru vozidel? Ten současný má jen prodlouženou smlouvu.
Chci udělat pečlivou analýzu toho, co s registrem dál. Máme před sebou dvě možnosti.  Buď vypíšeme soutěž na provozovatele systému, který jsme nakoupili, nebo ho budeme provozovat vlastními silami. Tedy prostřednictvím státní organizace, která by příslušela k ministerstvu. Starala by se o správu a rozvoj. Současná smlouva doběhne v září. Rozhodnout se tedy musíme v relativně krátké době.

Bylo by takové řešení levnější?
Samozřejmě. Chceme udělat spolehlivější a levnější systém. V rámci ministerstva i Českých drah máme vlastní IT kapacity a řešíme, jak je vhodně rozložit. Rozhodnout se musíme v prvním čtvrtletí tohoto roku, abychom případně mohli vysoutěžit provozovatele.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!