Stavbu chybějícího úseku D8 provázejí problémy, na estakádě u Prackovic museli stavbaři před několika týdny rozebrat kvůli propadu podpěry mostu část už dokončené dálnice a odtěžit desítky tisíc metrů krychlových náspu.
Mluvčí ministerstva Tomáš Neřold v neděli ČTK řekl, že Ťok jede potvrdit výsledky několika jednání, které již měla starostka města se zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a ředitelem Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyňkem Hořelicou. Ministerstvo Prackovicím nabídlo pomoc s opravami chodníků a místních komunikací.
„Je spousta problémů, které vůbec nejsou zahrnuty do projektu, a stále se dozvídám, že to není součástí zadání. Já jsem ale starostkou 600 obyvatel a musím hájit jejich zájem,“ řekla v neděli ČTK starostka Prackovic na Labem Křešová.
D8 bude kompletní 17. prosince. Na zajištění nestabilního místa se horečně pracuje |
Největším problémem je podle ní odvod vody z dálnice, který při každém dešti působí v obci problémy. „Neměli by to pouštět do obce aniž by se starali, co v té obci dělá, a jak to prochází dál. Navíc každá voda z dálnice prochází našimi kanalizačními systémy a nikdo se nás ani neptal, jestli ty roury jsou na to připravené,“ popsala problém starostka. Obec na to podle ní upozorňuje už od roku 2008.
„Existují asi tři nebo čtyři cesty vody z dálnice do Labe a všechny vedou přes obytné území, a bohužel ty odtoky na to nejsou připraveny,“ uvedla starostka. Voda z dálnice by podle ní měla být směrována přímo do Labe, a nikoli do obce.
Geolog, který varoval před dalšími sesuvy na dálnici D8, to schytal od kolegů |
Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) v neděli v pořadu České televize Otázky Václava Moravce uvedl, že se vláda nemůže zříkat odpovědnosti za to, jaké důsledky bude mít stavba D8 pro Prackovice. „Určitě jsem připraven s paní starostkou (Prackovic) se sejít taky,“ dodal. Chce se kvůli dopadům posledního úseku dálnice D8 na okolní obce setkat i se zástupci ŘSD.
S velkými potížemi se stavbaři potýkali také nad Litochovicemi, kde se v roce 2013 po intenzivních deštích utrhl kus svahu. Sesuv zavalil rozestavěný úsek D8 asi v délce 200 metrů a značně poškodil i nedalekou železniční trať. Nestandardní byl i úsek u Řehlovic. Kvůli velkému stoupání museli stavbaři umístit dálnici do zářezu. Při něm narazili i na hnědé uhlí.
Podle materiálu pro středeční jednání vlády je dvanáctikilometrový úsek dálnice D8 přes České středohoří bezpečný a připraven na otevření naplánované na 17. prosince. Území sesuvu Dobkovičky i Prackovická estakáda budou ale nepřetržitě monitorovány a vláda má dostávat pravidelné informace o vývoji. Dálnici také ještě čekají dílčí práce mezi Bílinkou a Řehlovicemi, nebudou ovšem už bránit běžnému provozu.