LN: Chystá se v současnosti na našem území stavba nějakého akvaparku?
Nevím o žádném aktuálně připravovaném větším projektu kategorie akvaparku. Nyní probíhá například příprava projektové dokumentace pro výstavbu nového plaveckého bazénu v Písku a několik projektů rekonstrukce bazénů třicet čtyřicet let starých, kde dochází mimo technickou obnovu zařízení i k doplňování nových atrakcí a služeb do původních plaveckých bazénů.
Největší český akvapark se chystá utrácet. Přidá atrakce za stamiliony |
LN: Je tu ještě vůbec prostor pro větší vodní zábavní centra?
Ano, i když potenciálních míst pro akvaparky je jen několik. Třeba v Českých Budějovicích, kde toto krajské město dosud pro občany nenabízí žádný obdobný druh vodní zábavy a relaxace.
U koupališť se bude jednat především o rekonstrukce a zatraktivňování stávajících zařízení, jelikož jsou poměrně ve velkém množství rozmístěna u sídelních útvarů. Výjimkou mohou být velká města jako například Praha, kde je především v letním období vodních ploch pro koupání nedostatek.
LN: Jsou Češi ochotní za tuzemské akvaparky utrácet, nebo vyrazí raději do ciziny?
Ochotni určitě jsou. Například Aquapalace Praha je třetím nejnavštěvovanějším turistickým cílem v České republice, Aqualand Moravia je oblíbenou destinací na jižní Moravě, kam přijíždí mnoho návštěvníků i ze Slovenska a Rakouska. Návštěva akvaparku je v době prázdnin výletem za zábavou a návštěvníci řeší především nabídku atrakcí s menším akcentem na cenu vstupného.
V cizině se najdou určitě zajímavé projekty, ale zde je otázka dopravní dostupnosti, a proto jsou zákazníky z Česka navštěvovány především v rámci dovolenkových destinací.
LN: Lze říct, zda jsou oblíbenější akvaparky, nebo koupaliště?
Akvapark je pro jednu či několik málo návštěv pro zákazníka za léto. Koupaliště je v případě hezkého počasí pro takřka každodenní návštěvu. Je to dáno cenou vstupného, ale především tím, že koupaliště jsou obvykle v okolí bydliště zákazníků.
LN: Co rozhoduje o úspěšnosti?
Lokalita, nabídka atrakcí, kvalita služeb, možnost zaujmout více zákaznických kategorií. V letní sezoně je to pak i dáno faktorem, který člověk neovlivní, a to je počasí. Pokud je hezky, jsou všechny kategorie vodních zařízení plné a mají úspěšnou sezonu.
LN: Jsou akvaparky a koupaliště ziskové?
Soukromá zařízení musí být orientována na zisk, zatímco u podporovaných zařízení – například z rozpočtů měst – je mnohdy upřednostňována veřejná služba před ekonomikou zařízení. Pro výsledek letní sezony je ovšem rozhodující vliv počasí.