Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

'Mistři zvuku' odírají hotely a kabelovky, tvrdí ministerstvo

Ekonomika

  9:59
PRAHA - Čeští mistři zvuku se budou zase soudit se státem. Podle informací LN totiž ministerstvo kultury rozhodlo o tom, že správce jejich autorských práv OAZA požaduje příliš vysoké poplatky po hotelích, restauracích či provozovatelích kabelové televize.

Ilustrační foto foto: Shutterstock

Ministerstvo tak dalo ve správním řízení za pravdu stížnostem hoteliérů a firem jako například UPC, kterým se nelíbily poplatky, jež musejí platit za každý televizní či rozhlasový přijímač či každou zásuvku kabelové televize. Podle ministerstva OAZA požaduje po uživatelích nepřiměřenou výši odměn jako podmínku pro uzavření licenční smlouvy.

Autorská práva

Takzvanou "kolektivní správu autorských práv" vykonává v České republice několik správců, kteří zastupují určitou skupinu nositelů práv.

Zřejmě nejznámější je OSA – Ochranný svaz autorský, který zastupuje skoro šest tisíc skladatelů, textařů a hudebních nakladatelů či jejich dědiců.

Další svazy
Dilia, zastupuje autory literárních děl či dabingové režiséry. Intergram, zastupuje výkonné umělce (hudebníky, zpěváky, tanečníky a podobně)
OOA-S, zastupuje autory výtvarných děl a výtvarné autory pro audiovizuální díla (kameramany, architekty, scénografy a podobně)
Oaza, zastupuje "mistry zvuku".

Kolektivní správci vybírají náhradní odměny z médií, jako jsou CD, DVD, harddisky, poplatky z kopírek a tiskáren.

Platí jim také rádia a televizní stanice a provovatelé kabelových televizí. Například OSA tak loni inkasovala celkem (vybírá i za další správce Dilia a OOA-S) přes 813 milionů korun.

"Ano, budeme se soudit," potvrdil LN místopředseda představenstva OAZA Jiří Štěpánek. "Máme dvě rozhodnutí vrchních soudů o tom, že naše odměny jsou oprávněné. Ministerstvu vůbec nepřísluší, aby zasahovalo do tvorby cen," dodal Štěpánek. OAZA se už se státem soudila několikrát.

Od kabelovek chce OAZA za zásuvku 41 haléřů, za televizor na hotelovém pokoji pak až 16 korun měsíčně. Další, vyšší poplatky pak vybírá OSA (3 koruny a 39 haléřů za zásuvku), která ale zastupuje více autorů a vybírá i za některé další autorské svazy.
Expert advokátní kanceláře Havel & Holásek na právo duševního vlastnictví Jan Rakušan upozorňuje, že z pohledu rozsahu repertoáru a počtu zastupovaných autorů je OAZA několikrát menší než OSA.

Členem asociace zvukařů jsou necelé dvě stovky lidí, kterým svaz vyplácí odměny, podle zákona ale zastupuje všechny zvukaře. O dalších šesti stovkách mistrů zvuku v oblasti audiovize podle Štěpánka asociace ví, ale zatím jim nic nevyplácí, protože se dosud nepřihlásili.

Právník Jan Rakušan ale uvádí, že počet zastupovaných zvukařů neznamená, že jde o počet autorů zvuku, kterým náleží autorská odměna. "Značná část zvukové práce má řemeslný charakter, jako například zvuk snímaný v průběhu televizního zpravodajství," dodal Rakušan. Na nízký počet zastupovaných autorů poukázal i Roman Strejček z "konkurenčního" Ochranného svazu autorského (OSA), který zastupuje textaře a skladatele.

"Domníváme se, že OAZA aplikuje nepřiměřenou výši autorských odměn směrem k uživatelům ve spojení s rozsahem práv, které reprezentují a zastupují," řekl Strejček. Dodal, že podle něj není ani důvod k existenci samostatného správce pro zvukaře, které může zastupovat jeden z již existujících správců.

Největšího českého kabelového operátora UPC krok ministerstva potěšil. "Odměny OAZA jsou nepřiměřené a požadavky neúměrné," uvedl šéf právního oddělení UPC Petr Vlach.

"Vystupují autoritativně, jako by byli úřad. Pomocí české asociace elektronických komunikací se nyní snažíme s OAZA vyjednávat," dodal Vlach. Smlouvu s OAZA UPC dosud nemá. "Jsme připraveni zaplatit adekvátně i zpětně za skutečná autorská díla, ale postup tohoto autorského svazu se nám nelíbí," uvedl Vlach.

Štěpánek oponuje, že odměny nejsou vysoké. "Čtyři roky je vybíráme pořád ve stejné výši," říká. Autorům rozděluje OAZA asi deset až dvacet procent toho, co vybere, zbytek jde do rezervního fondu.

Autor: