Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Mladá bankovní krev v Česku vydělává. Botám se ale nevyhnula

Ekonomika

  17:00
PRAHA - Když před pár lety vstupovaly na trh, mnozí ostřílení hráči se jim vysmívali. Situace se ale od té doby změnila. Z nováčků jako Air Bank, Equa, Fio či mBank se stali etablovaní hráči. A spíše než o malých může být řeč o mladých bankách, které jejich větší konkurenti musejí brát v potaz.

Jen za poslední rok přešlo k těmto čtyřem finančním ústavům 311 tisíc klientů, kterých je dnes asi 2,3 milionu. Politika slibovaných nízkých či nulových poplatků nebo vysokého úročení se jim při honu na zákazníky vyplatila.

Šéf Zonky: Na reklamu jsme dali ještě víc než loni. Naše ztráta je plánovaná

Těch, kteří banku reálně využívají – takzvaných aktivních klientů s nastavenými trvalými příkazy, platbami kartou nebo pravidelnými vklady, je ve skutečnosti méně. V průměru jde asi o 70 procent, tedy 1,63 milionu lidí.

Odkud se berou, není příliš těžké domyslet. „Nejčastěji k Air Bank přecházeli klienti velkých tradičních bank, jako jsou Česká spořitelna, ČSOB a Komerční banka. Z České spořitelny přišla tímto způsobem dokonce skoro polovina všech klientů, kteří mobilitu využili,“ říká mluvčí Air bank Jana Karasová, podle níž se však informaci, odkud klient přichází, dozví banka pouze tehdy, když z jeho pověření přestup sama vyřizuje. „V červnu jsme měli už 100 tisíc klientů, kteří tuto možnost od našeho startu využili,“ doplňuje Karasová.

Právě největší retailové bance v zemi České spořitelně klesl počet lidí mezi lety 2012 a 2016 z 5,3 na 4,7 milionu.

Grafika mladé banky

„Pokles počtu našich klientů je do jisté míry výrazem přirozených demografických trendů stárnutí populace. Zároveň samozřejmě platí, že stejně jako v případě ostatních velkých bank se počet našich klientů přirozeně snížil kvůli vstupu nových bank na trh v uplynulých pěti letech,“ potvrzuje mluvčí České spořitelny Filip Hrubý.

Nejsilnější bankovní trojku ještě doplňují ČSOB se zhruba 2,8 milionu a Komerční banka s 1,7 milionu klientů.

mBank už odmazala ztrátu

Faktem je, že ne všem se podařilo uspět. Například „bezpoplatková“ online banka Zuno, za kterou stála rakouská skupina Raiffeisen Bank International, byla ve ztrátě a definitivně ukončila činnost letos v červnu. Bankovní aktivity včetně klientů, kterých ke konci srpna loňského roku měla v Česku a na Slovensku dohromady 266 tisíc (samostatně údaje nezveřejňovala), převedla na českou Raiffeisenbank a slovenskou Tatra banku.

Zuno přitom vstupovalo na český trh stejně jako Air Bank či Equa bank v roce 2011. A oběma jejím „vrstevnicím“ se již podařilo dostat do plusu. Air Bank byla zisková poprvé v pololetí 2014, Equa bank pak v listopadu 2015.

Zvyšování sazeb ČNB bude pokračovat, bude však pozvolné, prohlásil Rusnok

mBank, která ale začala v tuzemsku působit už koncem roku 2007, je v černých číslech od roku 2012. Dnes již dosáhla jiného milníku. „V letošním roce došlo k takzvanému pay backu, to znamená, že jsme umořili kumulovanou ztrátu a začínáme tvořit kumulovaný zisk,“ říká její mluvčí Pavel Vlček.

Na trh vstoupili i další noví hráči. Například od začátku listopadu v Česku oficiálně působí Hello bank. V jejím případě jde o přeměnu úvěrové společnosti Cetelem, která před časem získala bankovní licenci a začala nabízet i běžný a spořící účet. Banka se díky tomu, že klientům půjčovala, chlubí tím, že má v současnosti asi 400 tisíc zákazníků.

Od ledna se pak přeměnila na banku družstevní záložna Creditas. Té se od listopadu loňského roku zvýšil počet klientů přibližně z 20 na 38 tisíc.

Nemilé překvapení

Na druhou stranu i část mladších bank změnila oproti začátkům svůj styl a klienty nemile překvapila. Třeba zavedením nepopulárních poplatků či zrušením garance vysokého úročení.

Například mBank před rokem zavedla devětadvacetikorunový poplatek za výběr z bankomatu u částky nižší patnácti set korun. Stejnou sumu pak klient zaplatí, pokud si ze svého spořicího účtu převádí peníze na běžné konto a nejde o první přesun v daném měsíci. Jedna odchozí vnitrobankovní platba měsíčně nicméně zůstává zdarma.

Hypotéky v říjnu opět zdražily. Lidé si na bydlení půjčovali méně než loni

Podobně část svých klientů zklamala Air Bank. Od začátku roku totiž zrušila garanci, že úročení na spořícím účtu bude vždy na trhu patřit mezi tři nejlepší. V reklamním spotu z roku 2012, kde vystupuje „tradiční“ obtloustlý bankéř a mladý „sympaťák“ z Air Bank, přitom slibovala, že takto bude sazbu držet napořád.

Šéf banky Michal Strcula to pak na tiskové konferenci, která se konala v listopadu loňského roku, vysvětloval poklesem sazeb na trhu, kdy už tato garance nedává smysl. Jenže teď se úroky začínají opět zvedat.

I Creditas udělala krátce po svém startu nepříjemnou botu. Když v lednu letošního roku vstupovala na trh, rozhodla se o nové klienty bojovat nabídkou nejlépe úročeného spořicího účtu. Zákazníci se pak dokonce dostali na úrokovou sazbu 1,1 procenta ročně. Od dubna ale sazby pro nově založené účty razantně snížila. Na spořícím účtu teď nabízí zhodnocení 0,1 procenta ročně s tím, že pokud klient během tří měsíců nic nevybere, připíše mu ještě bonusový úrok 0,2 procenta ročně, čímž se dostane na 0,3procentní zhodnocení.

Autor:

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...