Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Mladíci bojují proti Aquile. Prý jim odepřela internetový triumf

Média

  0:01
PRAHA - Dva mládenci se pustili do internetové bitvy s velkou značkou. Fungují pod identitami Kazma a Meldík, onou velkou značkou je Aquila. „Víme, že v tom boji nemáme šanci, ale chceme jim ukázat, že si vybrali špatnou oběť. S námi nikdo vyjebávat nebude,“ říká Kazma. Dosavadní příběh obou mladíků stojí za zaznamenání: potvrzuje, že Kazma nemluví do větru.

Kazma a Meldík rapují proti Aquille foto: Reprofoto

Od konce června běží na Youtube a na serveru Mysenevzdame.cz zvláštní reality show. Dva mladíci ve věku vysokoškolských studentů v ní skrytou kamerou zachycují svá jednání s právníky, řediteli a manažery reklamní agentury OgilvyOne a dotazují se, proč nevyhráli v soutěži, kterou tato agentura zajišťovala pro značku Aquila, přestože po dle pravidel vyhrát měli. Toto pondělí pokračuje "válka" dalším videem – klipem, v němž oba rapují na téma Aquila a její soutěž.

Na případ už upozornily i časopisy Marketing & Media a Strategie. Aquila, která patří Karlovarským minerálním vodám, vypsala reklamní soutěž o nejúspěšnější video na téma Roztancuj Česko na podporu čajů Aquila Team. Cílem soutěže bylo natočit video a přemluvit lidi, aby pro něj hlasovali. Pět videí s největším počtem hlasů poté postoupilo do finále, kde mezi ně porota dělila 120 000 Kč – autorům nejúspěšnějšího videa měla náležet polovina této částky, ostatní se měli podělit o zbytek.

"Nejsme podvodníci"

Kazma s Meldíkem natočili video, které získalo víc hlasů než všechna ostatní, ale mezi výslednou pětici se nedostali. Agentura to zdůvodnila tím, že část jejich hlasů byla vygenerována podvodně, opakovaným zasíláním. To oba odmítli. "Prostě jsme získali víc hlasů, než si dokázali představit, že by někdo mohl mít. Nechápali, že za dobu, co se pohybujeme na internetu, už máme za sebou takovou fanouškovskou skupinu, že to dokáže udělat. To nejsou podvodné hlasy, ale reální, živí lidé," říká Kazma. Podle něj nemusela stát za postojem organizátora zlá vůle, ale spíš neschopnost. "Chtěli vyloučit potenciální podvodníky a my byli první na ráně. Nehledě na to, že nejdřív vyhlásili výsledky, a pak to teprve začali řešit – pokud si mysleli, že jsou nějaké hlasy podvodné, mohli od nich přece videa očistit a vyvěsit pak reálné výsledky. Když jsme se v agentuře ptali, které naše hlasy mají být podvodné, prohlásil jejich technický ředitel, že podle něj bylo podvodných tak 25 procent. Což řekl asi tak jistě, jakože za čtrnáct dní podle něj bude pršet. Ale i kdyby odečetli ty údajně podvodné hlasy, tak pořád budeme mít víc než dvojnásobek toho, co mělo video, které prý vyhrálo. Zeptali jsme se, proč to tak neudělali, a odpověděli, že už ceny rozdali," tvrdí Kazma.

Oba mladíci se rozhodli nenechat si to pro sebe, a zahájili proti agentuře i zadavateli boj – jednání se zástupci agentury natočili skrytou kamerou a vyvěsili na internet, založili web Mysenevzdame.cz, kde celou kauzu popisují, nejnověji představili raperský klip.

"Jenom se bráníme tomu, že nás označili za podvodníky. Tu výhru už nezískáme, ale chceme vědět, co se stalo. Do výherního videa jsme investovali spoustu času i peněz a teď to chceme dotáhnout."

Za agenturu OgilvyOne se mají ke sporu vyjadřovat její zaměstnanci Tomáš Jindříšek a Dominik Hrodek, kteří byli minulý týden na dovolené, agentura však už dříve pro časopis Strategie uvedla, že ze soutěže chtěla vyloučit jednak ta videa, u nichž došlo k podvodnému hlasování, jednak ta, jejichž autoři mají vztah k nějakému z partnerů agentury či klienta – a že prý partnerem soutěže byl i server Stream, se kterým Kazma s Meldíkem profesně spolupracují. Ti se brání, že kromě oznámení, že soutěž zajišťuje OgilvyOne, nebyla o žádné jiné společnosti mezi jejími organizátory ani zmínka. "Stream s tím nemá vůbec nic společného. A s našimi protesty také ne. Je to náš osobní boj," zopakoval Kazma pro LN.

Tím se však dostáváme k tomu, co je možná zajímavější než vlastní spor: A to je příběh obou mladíků, potvrzující, že i český internet začíná produkovat své hvězdy, jež zajímají i tradiční média.

Meldík, vlastním jménem Erik Meldík, studoval ekonomii, ale brzy v sobě objevil i talent pro režii. Je členem nezávislého olomouckého divadla Tramtária a v autorské dvojici působí jako kreativní složka – klipy vymýšlí a režíruje.

Kazma studoval pod občanským jménem Kamil Bartošek mediální komunikaci. Jeho celá přezdívka zní Kazma Kazmitch (získal ji po dle svých slov na dětském táboře a se známým Kuzmou Kuzmičem, což je postava, o níž se mluví ve hře Divadla Járy Cimrmana Záskok, by neměla mít souvislost). Ke společné tvorbě přispívá podle svých slov svou mediální zkušeností, umí prosadit, aby se o projektech dvojice vědělo.

Oba se poznali na Streamu, na nějž zprvu přispívali svými videy jako každý jiný nezávislý uživatel. "Oba jsme přišli ‚ze slámy‘, tedy neměli jsme za sebou žádnou profesní zkušenost ani žádného strýčka režiséra," říkají Kazma s Meldíkem. "Naše videa na Streamu ale byla sledovaná, rostli jsme, okruh fanoušků se zvětšoval. Stream nás pak sám oslovil, abychom pro něj začali točit i za peníze, dělali jsme tam různé reklamní záležitosti, soutěže a podobně."

Dohromady se oba dva dali po dle svých slov právě proto, aby mohli točit klipy do soutěží, první byla soutěž sušenek Bébé. "Vyhráli jsme sto padesát tisíc, tam to ještě proběhlo hladce," říká Kazma.

"Hodní kluci, žádní dacani"

Dnes už výroba klipů pro internet oba živí. "Meldík se tedy videotvorbou spíš přiživuje, já se tím ale fakt živím," směje se Kazma. "Mám na Streamu pravidelný pořad One Man Show a je to nejsledovanější talk show na českém internetu. To mě teď živí. Plus pár věcí bokem, moderování akcí a tak."

Samostatně se objevil také v internetové reklamě charitativního projektu na pomoc dětem nemocným rakovinou Higbic.cz, kde ve dle něj účinkovali třeba herci Pavel Nový a David Suchařípa, podnikatel Tomio Okamura nebo televizní komentátoři Robert Bakalář a Martin Severa.

"Oslovil mě právě Martin Severa, se kterým se známe, rozhodli jsme se udělat pár klipů. Má to obrovský úspěch, za měsíc a půl to vidělo osm set tisíc lidí, do dvou týdnů to dá milion. My nejsme jen dacani, ale i hodní kluci a chceme pomáhat. I tu výhru 60 tisíc od Aquily bychom dali na charitu. Za tím si stojíme. Že jo, Meldíku?"

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!