Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Čech boduje na Kickstarteru. Na multifunkční 3Dsimo vybral už 140 tisíc dolarů

Ekonomika

  19:30
PRAHA - Z nadšeného modeláře se ve dvaceti letech dostal do vedení firmy, která vyrábí 3D pera, tedy šikovné pomocníky pro kreativní lidi a kutily. Nyní svým druhým modelem předbíhá trend – nové pero 3Dsimo mini je multifunkční. „Je to takový švýcarský nůž s více funkcemi,“ popsal novinku David Paškevič. Na realizaci projektu vybral prostřednictvím crowdfundingu zatím 140 tisíc dolarů, kampaň však stále běží.

Pokud chcete úspěšnou kampaň na Kickstarteru, věnujte jí dost času, radí David Paškevič. Třeba vytvoření vizuálů nějaký zabere. foto: 3Dsimo

Lidovky.cz: Čím je pero 3Dsimo mini odlišné od ostatních 3D per na trhu?
Hlavní odlišností je to, že umí pracovat s větším množstvím materiálů. Ne jen se dvěma, ale s třiceti až čtyřiceti, což umožňuje nastavitelnost teploty a rychlosti. Zásadní jsou čtyři nástavce, a to vypalování, pájení, řezání a 3D kreslení. Do budoucna se přidají další nástavce. Nový produkt by tak měl být ještě všeobecnější, nápomocný v každé domácnosti, kde zvládne opravit v podstatě cokoliv – kabely, hrnečky, oblíbené hračky pro děti...

Kdo je David Paškevič?

David Paškevič, CEO společnosti 3Dsimo.

Je mu 24 let, pochází z Prahy, kde také vystudoval ČVUT, obor aplikovaná elektrotechnika.

Od dětství se zabývá modelářstvím. Později pracoval ve firmách zabývajících se CNC laserováním, poté 3D tiskem. Současně vedl kurzy modelářství a robotiky v Domě dětí a mládeže.

Pracuje jako výkonný ředitel společnosti 3Dsimo, která zaměstnává 9 lidí, z toho 4 vytěžuje na plný úvazek. Aktuálně se věnují kampani na Kickstarteru, jejíž úkolem je vybrat peníze na výrobu 3Dsimo mini.

Lidovky.cz: Co pro vás bylo impulsem k vývoji první verze?
Byl jsem modelářem a při studiu jsem pracoval ve firmách zabývajících se CNC laserováním, později ve firmě vyvíjející a prodávající 3D tiskárny. Zároveň jsem pracoval v Domě dětí a mládeže v kurzu modelařiny a robotiky. Přinesl jsem tenkrát dětem prvotní návrh, byla to ještě ošklivá velká krabice. Děti si s tím začaly hrát, vyrábět různá srdíčka a měsíčky... Napadlo mě, že by to bylo tedy vhodné nejen pro profesionály k opravování nedokonalých výsledků 3D tisku, ale i jako umělecká pomůcka.

Lidovky.cz: Takže nešlo o následování trendu 3D tiskáren a per?
Ne. Až když jsem začal na 3D Simu pracovat, dozvěděl jsem se o hlavním konkurentovi, kterým je 3Doodler. Ten se v roce 2013 objevil na Kickstarteru. Byl to pak spíš impuls k tomu, abych si pospíšil.

Lidovky.cz: Před tím, než jste přišel na Kickstarer s 3Dsimo mini vy, jste ale pracoval na první verzi. Jak jste ji financoval?
Probíhaly kampaně na Indiegogo.com, což je obdobná platforma pro osoby, kdežto Kickstarter je pro firmy. Neměli jsme dotažený prototyp ani vizuály. Během tříměsíční kampaně se vybralo asi 30 tisíc dolarů, ale nestačilo to. Vzal jsem si v té době půjčku 800 tisíc korun, abych vůbec mohl vytvořit výrobky, které jsem v kampani slíbil. V té době jsem neměl moc představu, kolik bude stát vše, co jsem potřeboval.

David Paškevič, CEO společnosti 3Dsimo.
David Paškevič a jeho tým se neustále snaží dodávat nová videa a fotky, aby...

Lidovky.cz: Jiné cesty k sehnání finančních prostředků jste nezkoušel?
Sháněl jsem investora, ale nabídky byly spíš pochybné, bez smlouvy. Do toho jsem radši nešel. Navíc pro mladého člověka je shánění investora obtížnější, velké firmy mladým tolik nevěří. Pak jsem se seznámil s Jakubem Havrlantem, který podporuje start-upy. Zpočátku usoudil, že nejsem dost zralý. Ale když jsem na projektu po několika měsících pořád pracoval, kontaktoval mě. Získal jsem jednorázovou třímilionovou investici za třicetiprocentní podíl ve společnosti.

Lidovky.cz: Vytvořil jste si něco 3D perem?
Skoro všechny věci v prezentacích na Kickstarteru jsem dělal já. Dřív jsem vytvářel modely letadel, jezdil jsem na soutěže. Vždy mě to bavilo. Ale nemám představivost tak velkou, aby vzniklo něco originálního z mé hlavy. Vždy se nechávám spíš něčím inspirovat. Ozdobil jsem si ale kožené boty. Zkusil jsem to pro jistotu na starých, protože jsem si nebyl jistý, jestli se mi to povede. Ale nakonec to vypadá dobře.

Co je to Kickstarter?

Kickstarter je největší crowdfundingová platforma. Umožňuje začínajícím projektům zajištění potřebných finančních prostředků vybraných po malých částkách od jednotlivců, které daný projekt zaujme a přejí si, aby byl uskutečněn.

Pokud se nevybere předem stanovená částka, dostanou přispívající své peníze zpět. Pokud se vybere, poputují peníze k subjektu, který kampaň vytvořil. Ten musí ale uhradit poplatky Kickstarteru. Neúspěšné projekty nic neplatí.

Většina kampaní funguje jako předobjednávka. Pokud například nyní budete chtít přispět na 3Dsimo mini částkou 89 dolarů, obdržíte pak balíček se svým 3D perem.

Lidovky.cz: Sledujete někoho, kdo pracuje s vaším výrobkem a takovou představivost má?

Mám tak 10-15 modelářů, kterým posílám zdarma materiál a oni mi posílají fotografie modelů. Jeden ze Slovenska dělá třeba půlmetrové stromy, na kterých není poznat, že jsou takto vytvořené. Vytvoření takového stromu mu může zabrat třeba i měsíc času a spotřebuje až 150 metrů materiálu.

Lidovky.cz: Sledujete na Kickstarteru, odkud je o váš výrobek největší zájem? Přispívají Češi?

Jednoznačně z USA. Z Česka si 3Dsimo mini zaplatili dva moji známí a další dva zákazníci. Češi zatím Kickstarter neznají, nebo mu nedůvěřují. Je to ale ovlivněno i tím, že pro Američana není těch 79 dolarů, kolik stojí jedno 3Dsimo mini, tolik jako pro Čecha.

Pět rad k úspěšné kampani na Kickstarteru od Davida Paškeviče

„Hodně lidí si myslí, že když mají dobrý nápad a vyjdou s ním na Kickstarter, začnou se sypat peníze, ale tak to není...“

1. Věnujte přípravám hodně času

„Dost času zabralo založení firmy v USA, vytvoření grafiky, videí, napsání textů...“

2. Konzultujte s úspěšnými

David Paškevič konzultoval s lidmi ze dvou úspěšných kampaní a vidí to jako velmi dobrý krok. Nyní se obrací lidé i na něj. „Ozvalo se mi už dvanáct lidí, se šesti jsem o jejich kampani mluvil.“

3. Zmapujte si trh

Davidu Paškevičovi se orientace v oblasti 3D per vyplatila. Objevení 3Doodleru bylo impulsem k uspíšení práce na vlastním výrobku. Věděl také, že je nápadem na multifunkční výrobek o něco dál před konkurencí.

4. Vybudujte si fanouškovskou základnu

Co k tomu pomůže? Aktivita na sociálních sítích, doplňování stále nových videí, článků, zajímavostí... „Snažíme se doplňovat neustále nová videa ukazující další možná využití 3Dsimo mini,“ říká Paškevič.

5. Kontaktujte média

Noviny, zpravodajské weby, odborně zaměřená časopisy... A kromě tradičních médií je užitečné obeslat vhodné YouTubery, které sleduje cílová skupina shodná s cílovou skupinou výrobku. Někteří po zaslání 3Dsima natočili zajímavá videa a rozšířili tak povědomí o výrobku ve správné skupině lidí.