Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Mnoho aut není kvůli novým emisím k dostání, skladové vozy mohou zlevnit

Ekonomika

  6:00
PRAHA - V Česku se tenčí nabídka aut. Řada dříve běžných variant vůbec není k dispozici. V automobilovém průmyslu dojde v září k malé revoluci. Emise aut se začnou měřit úplně jinak než dosud. Pro zájemce o nové auto je to komplikace, na druhé straně se dají očekávat slevy na skladové vozy.

Modely Rapid a Fabia nyní nekoupíte s automatickou převodovkou. foto: Škoda AUTO

Silně to dopadá na Škodu Auto, nejprodávanější značku v Česku. Konfigurátor na jejích stránkách uvádí, že automobily nelze zadat do výroby. Vůz, který si zájemce sestaví, si možná nebude moci koupit. Z ceníků také vypadla celá řada variant – například modely Fabia a Rapid nyní nemají automatickou převodovku.

Jděte za dealery

„Jde jen o dočasnou nedostupnost některých kombinací motorů a převodovek. Do budoucna se s nimi samozřejmě počítá,“ říká mluvčí Škody Vítězslav Pelc. Automobilka v tom rozhodně není sama. Ceníky řídnou i u dalších značek. Není možné objednávat nejen automatické převodovky, ale ani tažná zařízení a různé prvky výbav i celou řadu motorů. Každou kombinaci, která mění hmotnost vozu, je třeba znovu poslat na testy a to automobilky nestíhají. Proto méně populární varianty raději dočasně přestávají prodávat.

Automobilka Volkswagen musí za manipulaci s emisemi zaplatit miliardu eur

Zákazníci tak mají menší výběr, než byl ještě před pár měsíci. Musí si buď vybrat z toho, co je, nebo další měsíce vyčkávat, až se chybějící varianty na trh vrátí. Automobilky ale neuvádí, co a kdy bude zase k dispozici. Radí jen jediné – jít za dealery a bavit se o možnostech s nimi.

Zjednodušeně na měření spotřeby a emisí musí dnes násobně více variant než dosud. Testy jsou navíc náročnější a získání schválení k provozu zabere o týdny delší čas. Bez potřebných razítek nelze vozy ani nabízet. Laboratoře všech značek jedou naplno a jednotlivé varianty se budou do ceníků postupně vracet.

„Pro automobilky je to opravdu velký problém,“ popisuje expert na český trh Jan Kranát, jednatel firmy Tibiq, která se věnuje operativním leasingům. Právě on je s prodejci značek v denním kontaktu.

Importéři si často museli vybrat mezi tím, zda nechají zákazníky čekat a nabídku dočasně omezí, nebo zda budou vyrábět na sklad s tím, že vozy stihnou do konce srpna prodat a zaregistrovat do provozu. Druhá možnost ale hrozí rizikem, že bude nutné nabízet velké slevy. O těch se mluví v celé Evropě, protože problém je ve všech zemích stejný.

V tuto chvíli ale není jasné, jak to dopadne. Zda budou zákazníci více sahat po skladových vozech, protože nebudou chtít čekat, až si budou moci objednat vůz z výroby, nebo tu dojde k převisu nabídky a srpen bude nejlepší měsíc, kdy si výhodně pořídit nové auto. Očekává se, že evropské prodeje aut v dalších měsících budou právě přechodem na nové emise ovlivněny. Výkyvy na trhu se dají čekat i v Česku. Část aut nebude možné zatím koupit. Na druhou stranu u českých dealerů jsou na skladech auta, která je právě nutné co nejrychleji dostat na české značky.

Výjimka na trhu

Mercedes v Česku svolá do servisů 5000 aut. Kvůli nepovolenému softwaru pro kontrolu emisí

Mnoho variant zmizelo dočasně i z ceníků Dacie. Renault nabízí řadu naftových motorů či variant s automatickou převodovkou jen ze skladu do vyprodání zásob. Volkswagen stejně jako Škoda nebo Seat počítá s přechodem na nové motory. Ty stávající jde koupit jen ze skladu, nové ještě nejde ani objednat. Na nové motory přechází i BMW, některé dočasně z nabídky zmizí. Například sportovní model M3 firma raději přestala prodávat a čeká se, až všemi testy projde nástupce. Omezení se týká prakticky všech značek, jednou z výjimek je například Kia, která se připravila v předstihu.

Nové měření emisí ovlivní i výrobu aut. Například Škoda bude muset dočasně vyrábět i auta, které ještě nebude možné prodávat. Než získají potřebná povolení, budou muset čekat na odstavných parkovištích.

Autor: