Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Mobilní data nevypíná lidem jen O2. Úřad si posvítí i na jeho virtuály

Ekonomika

  8:00aktualizováno  16:47
PRAHA - Je tomu měsíc, co mobilní operátor O2 pobouřil své zákazníky, když jim namísto snížení rychlosti začal internetové připojení po vyčerpání základního datového objemu rovnou vypínat. Kontroverzní změnu však už provedli i někteří virtuální operátoři v síti O2 – Bleskmobil a Tesco Mobile.

Ilustrační foto: Chytrý telefon. foto: Shutterstock

První jmenovaný prakticky přeprodává předplacené karty O2 a ve druhém má operátor ze skupiny PPF dokonce poloviční podíl.

Pět oblastí, kde dostávají Češi na frak. Operátoři, energie i 'šmejdi' z e-shopů

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) již prověřuje, zda operátoři své zákazníky dostatečně informovali ajestli jim neměli dát možnost kvůli jednostranné změně podmínek odstoupit bez sankce od smlouvy.

„Mohu potvrdit, že ČTÚ na základě došlých podnětů prověřuje všechny subjekty, které přistoupily ke změně smlouvy, zda splnily zákonné povinnosti,“ uvedl mluvčí úřadu Martin Drtina.

Konkrétně O2 svým zákazníkům možnost odstoupit od smlouvy kvůli jednostranné změně datového tarifu neumožnilo. Ovšem podle spotřebitelské organizace dTest tak učinit mělo, ata proto na operátora podala žalobu.

Virtuální operátoři v Česku.

Operátoři problém nevidí

Přestože trh virtuálních operátorů je malý, případ zanedbatelný není. Co do počtu zákazníků jde totiž o dva největší virtuály v České republice, kteří mají podle posledních čísel v souhrnu necelých půl milionu zákazníků. A někteří z nich se začali ozývat.

Společnosti svůj krok odůvodňují stejně jako na začátku léta O2– zákazníkům má být umožněno jednoduché čerpání datových služeb i po vyčerpání základního objemu dat a bez omezení kvality, tedy rychlosti připojení, na což si často stěžovali.

„Nové podmínky datových tarifů jsme nastavili tak, aby byly co nejvýhodnější pro všechny uživatele. Domníváme se, že v dnešní době je lepší mít za minimální částku standardní mobilní internetové připojení,“ tvrdí manažer externí komunikace řetězce Tesco Václav Koukolíček.

Telekomunikace mají staronového šéfa, který proslul bojem s operátory

„Splnili jsme všechny zákonem dané podmínky. Zákazníky jsme o změně včas informovali. Žádná z výhrad, které ČTÚ v této souvislosti publikoval, se na nás nevztahuje,“ doplňuje Adéla Mikešová ze skupiny Czech News Center, kam patří i Bleskmobil.

Pokud obě společnosti své zákazníky opravdu informovaly vsouladu se zákonem, bude to pro ně na rozdíl od O2 zřejmě znamenat konec problémů. Obě společnosti si totiž zákazníky nezavazují na dobu určitou a uživatel si tak ve chvíli, kdy mu bude připojení vypnuto, může buď dokoupit další data, nebo kartu bez obav zahodit.

Případ virtuálních operátorů je dalším pokračováním kauzy zpoplatněných dat. Ta začala loni, kdy Vodafone jako první změnil systém účtování a zákazníkům automaticky aktivoval zpoplatněné dokupování, za což později dostal milionovou pokutu. Po něm pak ke změnám přistoupili izbylí dva hráči na trhu, každý po svém.

Limity nejspíš zůstanou

Mezi nespokojenými zákazníky se proto především na sociálních sítích začalo mluvit o tom, proč čeští operátoři nepřistoupí po vzoru některých zahraničních telekomunikačních firem k neomezeným datovým tarifům nebo k rozlišování tarifů podle rychlosti připojení, namísto současného předem určeného objemu.

„Účtování podle objemu dat je v Evropě mnohem častější. Rozdělení rychlosti se používá snad jen ve Švýcarsku, kde jsou zákazníci vzhledem k vyšším příjmům ochotni za služby více platit,“ vysvětluje telekomunikační expert poradenské společnosti A. T. Kearney Peter Kováčik.

Nefér operátorovi se dá bránit. Důležité je nevzdat se po prvním ‚Ne‘

Operátoři u nás už dávají „zdarma“ neomezené volání i SMS, atak podle něj potřebují mít v záloze něco, co budou prodávat. Úplně lichý přitom podle Kováčika není argument operátorů, že by pak malá skupina náruživých uživatelů omezila internet pro střídmější většinu zákazníků.

„Využívání dat u zákazníků je velmi nerovnoměrné. Valná většina je sice nevyčerpá, ale přístupová síť je lokální, a pokud by se ujednoho vysílače sešli tři nebo čtyři zákazníci čerpající data naplno, typicky ve městě. mohlo by se stát, že se síť v této lokalitě přetíží a ostatní budou mít s připojením problém,“ vysvětluje Kováčik.