Koncem července uplyne přesně rok od doby, kdy Maďaři všech 125 těchto moderních pump převzali od italské společnosti ENI a zavázali se, že do konce letoška je přemění na svou značku MOL. Termín však stihnou do konce léta. V Česku aktuálně zbývá už jen 12 pump Agip, z toho tři v Praze.
Celkový počet nových bílo-zelených stanic s logem MOL dosáhne 168 – jednu pumpu Agip nynější majitelé prodali, ale kromě toho je v novém kabátě značky MOL už všech 44 benzinek Lukoil, které u nás maďarský koncern koupil v roce 2014.
Léto obrátilo ceny benzinu. Je nejlevnější za posledních sedm let |
Vedle této takzvané prémiové (dražší a lépe vybavené) značky provozuje společnost MOL v Česku ještě „ekonomickou“ síť Pap Oil, kterou vlastní od roku 2012 a do jejíž modrých barev s logem papouška přidá i dvacítku v Česku (především na Moravě) po léta ovládaných pump Slovnaft.
Maďarům tak u nás patří dohromady 312 čerpacích stanic a jsou v žebříčku maloobchodních prodejců těsně na druhém místě za lídrem trhu Benzinou.
„Síť čerpacích stanic MOL se definitivně sjednotí pod značky MOL a Pap Oil ve druhé polovině letošního roku,“ oznámil mluvčí společnosti MOL Česká republika Tomáš Pavlík.
První pumpa s nápisem MOL se objevila u nás před rokem – šlo o přebarvený Lukoil na pražském Barrandově. Stanice Pap Oil barvu a vzhled nemění. Koncern MOL tak postupuje cestou dvou kategorií čerpaček – jedné s širší nabídkou služeb nejčastěji ve větších městech a u dálnic, druhé spíš v regionech a s nižší cenou.
Podobný systém provozuje i OMV (má druhou „ekonomičtější“ síť Avanti) a Benzina, která označuje své prémiové pumpy jako Benzina Plus.
„Mít dva nebo i tři brandy a ty profilovat zvlášť jako extra a na druhé straně jako cosi levnějšího a jednoduššího je ve světě běžné,“ komentuje situaci šéf Unie nezávislých petrolejářů Ivan Indráček. Připomíná třeba pumpy Esso a Esso Express koncernu Exxonmobil.
MOL nakupuje i v cizině
Koncern MOL provozuje celkem 4 rafinerie (z té bratislavské zásobuje i český trh) a dvě chemičky, v řadě zemí těží ropu a patří mu dohromady na 2 tisíce pump v 11 zemích střední a jihovýchodní Evropy.
Od italské společnosti ENI koupili Maďaři loni pumpy Agip také na Slovensku a v Rumunsku (po čtyřech desítkách stanic) a nově získali 17 agipek ve Slovinsku.
Pro většinu řidičů v Česku byl MOL dlouhé roky neznámý, ale postupným nákupem sítí Pap Oil, Lukoil a Agip se během krátké doby dostal počtem pump i prodaným objemem pohonných hmot hned za vedoucí značku Benzina, která spadá pod polským koncernem PKN Orlen ovládaný Unipetrol.
Tomu patří u nás zatím sice 339 pump, ale letos se dohodl na koupi 68 stanic od společnosti OMV, a po dokončení transakce tak Benzina svůj náskok před maďarskou společností zvýší. MOL se ale ani tak netají úmyslem stát se na českém trhu číslem jedna.
MOL měl původně zájem také o podíl italské ENI v českých rafineriích, které pumpy Agip zásobovaly. Unipetrol jako většinový akcionář České rafinérské však využil svého předkupního práva, třetinový podíl ENI sám loni koupil a rafinerie tak plně ovládl.
Společnost MOL od té doby zásobuje své pumpy v Česku z rafinerie ovládaného Slovnaftu v Bratislavě.