Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Nový šéf ČD Krtek má sen, přiblížit se švýcarským drahám

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Rozjezd v nejvyšší pozici Českých drah mu minulý týden znesnadnila ledovka. Manažer Pavel Krtek zároveň nastoupil za ministra Prachaře, který téměř vzápětí ve funkci skončil. Navzdory nesnadnému začátku sebevědomě říká: chceme se přiblížit švýcarským drahám.

Generální ředitel Českých drah Pavel Krtek foto: ČTK

Pavel Krtek se stal šéfem Českých drah před necelým měsícem. Na výbušné pozici – vystřídali se na ní čtyři manažeři za rok a půl – ho čeká dotažení prodeje nádraží za téměř šest miliard. Stejně tak doladění plánu pro kalamity jako byla ta ledovková z minulého týdne či krocení obřího dluhu státního dopravce.

Z pozice člena představenstva ČD pro techniku a ekonomiku se stal jeho předsedou (ČD už nemá pozici generálního ředitele – pozn. red.) téměř doslova z minuty na minutu. Doporučil ho jeho předchůdce, vyhozený Daniel Kurucz.

„Byl jsem překvapen. Když jsem ale jako manažer v únoru přišel, tak mě při vstupních pohovorech žádali o flexibilitu,“ popisuje v rozhovoru Pavel Krtek, někdejší manažer Parama či železničního dopravce AWT.

Lidovky.cz: Váhal jste?
Samozřejmě. Při každé změně pozice a takovém oslovení váháte. Někdy jde o minuty, hodiny nebo dny.

Lidovky.cz: Vy jste toho času na rozhodnutí moc neměl, že?
To je pravda, řádově desítky minut. Nicméně ze zmíněné flexibility vychází i to, že jsem otevřený výzvám.

Nové Railjety Českých drah.

Lidovky.cz: Pomohlo vám, že vás na místo doporučil tehdy už bývalý šéf ČD Daniel Kurucz?
Myslím, že stoprocentně ano.

Lidovky.cz: Jaký máte zatím dojem z nového ministra dopravy Dana Ťoka? Na vašem vztahu bude hodně záležet. Daniel Kurucz skončil hlavně kvůli sporům s jeho předchůdcem Antonínem Prachařem.
Měli jsme s Danem Ťokem dvě schůzky a následně i mítink s premiérem Sobotkou v minulém týdnu. Z hlediska mých soukromých dojmů vnímám pana ministra pozitivně.

Lidovky.cz: Co jsou jeho železniční priority?
Na našich setkáních jsme mluvili o zadlužení Českých drah. Probírali jsme i různé scénáře, třeba pro případ kalamit nebo jiných krizových situací. Prioritou je pro něj i zlepšení vztahu k cestujícím. Shodli jsme se na tom, že naším vzorem jsou švýcarské nebo německé dráhy. K nim se chceme přiblížit.

PSALI JSME:

Lidovky.cz: Když jste se s Ťokem a Sobotkou v pátek sešli, co vám řekli k zadlužení drah? V pololetí letošního roku narostlo už na 34,4 miliardy korun.
Ptali se, kdy má zadlužení kulminovat. Držíme se plánu, který máme od léta. Dluh bude stoupat do roku 2016, pak by měl začít klesat. Stropem bude 36 miliard korun v příštím roce, už nebudeme tolik investovat.

Lidovky.cz: Počítáte s další emisí dluhopisů v příštím roce? V listopadu jste upsali obligace za pět miliard korun.
To souvisí s dalším problémem: prodejem nádraží Správě železniční dopravní cesty. S první splátkou ve výši jedné a půl miliardy za tento obchod v rozpočtu pro příští rok počítáme. Pokud se stanice z nějakých důvodů prodat nepodaří, budeme o další emisi dluhopisů uvažovat.

PAVEL KRTEK

  • 43letý manažer studoval ČVUT, absolvoval francouzskou technickou univerzitu École Central Paris.
  • Začínal u výrobce cementu Lafarge, osm let působil v Unipetrolu (mj. jako finanční ředitel rafinerie Paramo v Pardubicích).
  • V roce 2010 nastoupil do společnosti AWT.
  • Letos v únoru se stal členem představenstva ČD, od března byl náměstkem generálního ředitele pro ekonomiku a techniku.

Lidovky.cz: Co vám premiér s ministrem dopravy na ekonomická čísla říkali?

Probírali jsme výsledky firmy za prvních deset měsíců roku, které ale nyní nemůžu zveřejňovat, protože se naše akcie obchodují na burze. Ptali se mě i na zmíněný převod nádraží na SŽDC.

Lidovky.cz: Připomínky neměli?
Měli. Mně se ale ta schůzka líbila, byla věcná, šlo o manažerský pohled, ne o nějaké kárání. Řešili jsme strukturu našich příjmů, jestli nám roste počet cestujících nebo ne. My jsme říkali, že nám přibývá pasažérů v příměstské dopravě, v regionální stagnuje. Mluvili jsme i o budoucím plánu, jak České dráhy uspějí na liberalizovaném trhu. Co se týče prodeje nádraží, premiér s ministrem Ťokem řešili, že je nutné tuto záležitost v rámci kabinetu urychlit, stejně tak i její projednání v Bruselu. Chtějí tento bod zařadit na vládu 22. prosince, což je pozitivní zpráva.

Lidovky.cz: Z vaší strany je prodej nádraží za zhruba pět miliard připravený. Kromě české vlády jej ale musí posvětit i úředníci z Evropské komise. Jak jste daleko v této věci?
Z Bruselo kvůli ní přišlo dalších patnáct dotazů. Úředníky zajímalo například legislativní ošetření takzvaného ošlapného (poplatek, který by jednotliví dopravci platili za užívání nádraží – pozn. red.). Počítají se do něj například náklady na topení, úklid či údržbu budov. U nás v zákoně ošlapné zatím není, ale postupujeme podle metodiky použité v okolních zemích, jako je Německo, Rakousko a Francie.

Lidovky.cz: Vytýkali vám bruselští úředníci něco konkrétního?
Byly to víceméně dost technicko-ekonomické dotazy. Nezpochybňují transakci jako takovou, zajímá je cena, aby nešlo o veřejnou podporu.

Železnice (ilustrační foto)
Linku z Prahy do Berouna obsluhoval cyklohráček, který běžně vozí cestující na...
Lokomotiva řady 771, čmelák, která už na našich tratích není běžně k vidění.
Na kolejích řádila i legendární bardotka, lokomotiva řady 749.

Lidovky.cz: Začátek ve funkci vám zkomplikovala ledovka. Kvůli špatné komunikaci s cestujícími jste schytali poměrně dost kritiky. Pracujete na nápravě?
Krizový plán pro tyto situace má SŽDC i my. Dostali jsme za úkol dopracovat průniky v této vazbě. Hůře zafungovaly informace ve stanicích. V rozhlase a informačních zařízeních se objevovaly pravdivé, ale kusé informace typu: vlak nejede. A přihazovala se tam zpoždění. Domluvili jsme se, že do Vánoc či ledna dodáme vzory hlášení pro výpravčí. Ti sice splnili svoji zákonnou povinnost, že zveřejnili zpoždění a skutečnost, že vlak nejede. Nebylo tam ale nic navíc, žádná invence. A z těch stanic i z vlaků začaly stovky lidí volat na kontaktní centrum.

Lidovky.cz: Co tedy bude následovat?
Tento týden máme dvě schůzky, abychom tyto záležitosti propojili. Je dobře, že máme společný dispečink. Ušetřili jsme stovky hovorů při kalamitě díky tomu, že se jeho pracovníci z obou Českých drah a SŽDC mezi sebou domluvili. Tahle synergie zafungovala velice dobře, jinak by to celé bylo ještě složitější.

Autor: