3. ledna 2007 16:35 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Mýtné začne vydělávat až za dva roky

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 16Diskuse
Mýtné brány | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Mýtné brány | foto: ČTK

PRAHA Stát letos pravděpodobně z elektronického mýtného nic mít nebude. Naopak, po zaplacení služeb a druhé miliardové splátky firmě Kapsch v lednu 2008 může být i ztrátový. Řekl to dnes náměstek ministra dopravy Jiří Hodač, podle kterého se první větší zisk dá očekávat až v roce 2009 po zaplacení celého systému.

Mýtné se od 1. ledna vybírá na téměř 1000 kilometrech dálnic a rychlostních silnic. Povinnosti podléhají automobily o hmotnosti 12 a více tun. Během prvního všedního dne provozu mýtného bylo vybráno 12 milionů korun. Do dnešní 13. hodiny zaplatili řidiči dalších téměř šest milionů. Do systému se zatím zaregistrovalo téměř 77.000 kamionů, sdělil mediální zástupce firmy Kapsch David Šimoník.

"Na splátkách zaplatíme do ledna 2008 dvě miliardy a na službách řádově miliardu," řekl Hodač. Přitom podle jeho odhadu se letos na mýtném vybere asi 2,4 miliardy korun. To by znamenalo, že stát doplatí na systém více než půl miliardy korun. Hodačův odhad se liší od názoru ředitele Kapsche v ČR Karla Feixe, který odhadl výnosnost mýtného na nejméně tři miliardy.

Dopravci si propracují svoji logistiku tak, aby nemuseli mít tolik automobilů, aby nemuseli jezdit tolik po dálnici, to vše bude mít na mýto vliv, míní Hodač. Vliv bude mít i to, že nákladní doprava během svátků poklesne a dopravci se vybaví novými vozy s normou Euro3 až Euro5, které platí nižší sazbu mýtného.

Pokud se podaří v roce 2008 zpoplatnit i silnice prvních tříd, bude výnos z mýtného podle Hodače maximálně pět miliard. Manažer elektronického mýtného v ČSOB Jan Popelka ale odhaduje výnosnost systému až na devět miliard korun.

Výrazný nárůst výnosů se dá očekávat po zpoplatnění i vozidel o hmotnosti 3,5 tuny a více. Bývalý ministr dopravy Milan Šimonovský předpovídal výnosy v takovém případě přes 20 miliard korun, aktuální odhady zatím nejsou k dispozici. Kdy budou muset platit i malé nákladní vozy zatím není jasné, předpokládá se, že nejdříve v roce 2009.

Výstavba systému stála v první etapě 3,4 miliardy korun, uvedl Hodač. Podle smlouvy bude stát firmě splácet každého půl roku téměř miliardu za samotný systém a v první etapě každý měsíc zhruba 90 milionů za služby a správu systému. První téměř miliarda za vybudování systému poputuje na účet Kapsche v červenci.

Po spuštění i druhé etapy mýtného, tedy zpoplatnění i zbylých více než tisíce kilometrů silnic první třídy, se poplatek za služby vyšplhá na 140 milionů měsíčně. Přibudou také splátky za výstavbu infrastruktury pro druhou etapu, která má stát 2,6 miliardy korun. Poslední splátka za systém má být převedena v srpnu 2009. Od té doby bude stát platit pouze služby.

Dohromady výstavba systému pro obě etapy bude stát šest miliard, za služby stát během deseti let zaplatí 16 miliard. Celková cena kontraktu je 22 miliard na deset let včetně DPH. Po deseti letech vypíše MD nové výběrové řízení na poskytovatele mýtných služeb na další období.

Termín spuštění druhé etapy zatím není znám, odborníci však považují za nejbližší možný termín začátek roku 2008. Podle původních plánů měli dopravci začít platit na silnicích první třídy již od 1. července.

Ministerstvo zatím nemá odhad, kolik by mohlo do státního rozpočtu plynout z elektronického mýtného do roku 2016, kdy končí smlouva s Kapschem. Podle Hodače se dá těžko předpovídat, kdy a jak dojde ke zpoplatnění vozidel od 3,5 tuny, zda budoucí vlády budou měnit sazby, či jak se bude vyvíjet hustota dopravy. Z dosud známých údajů a odhadů se však dá říci, že od roku 2009 po zaplacení poslední splátky za výstavbu systému, by mohl stát získat z mýtného přes tři miliardy ročně čistého, po odečtu nákladů na služby.

Výtěžek bude mnohem vyšší v případě, že mýtné začnou platit i vozy nad 3,5 tuny. "Mýto ale není jenom výběr peněz, ale i regulace dopravy," doplňuje Hodač.

ČTK
  • 16Diskuse




Najdete na Lidovky.cz