3. ledna 2007 7:26 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Mýto nese málo peněz

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 244Diskuse
Mýtné brány | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Mýtné brány | foto: Lidové noviny

Praha Když loni na jaře podepisoval tehdejší ministr dopravy Milan Šimonovský kontrakt s firmou Kapsch na stavbu systému elektronického mýtného, sliboval roční výnos ve výši osmi miliard korun. Mýlil se. Hned po dvou dnech provozu mýtného systému se totiž ukazuje, že výnosy budou několikanásobně nižší, než se plánovalo.

Včera do šesti hodin večer dopravci utratili za mýtné necelých devět a půl milionu korun, což po přepočtu odpovídá ročnímu výnosu tři miliardy korun. Avšak zhruba dvě miliardy bude muset ještě tento rok ministerstvo dopravy poslat na účet rakouské firmě Kapsch za stavbu a provoz celého systému. „První faktura zhruba na miliardu přijde na konci prvního pololetí, za služby související s provozováním systému mýta bude stát platit měsíčně devadesát milionů korun,“ řekl ministr dopravy Aleš Řebíček.

 Po zaplacení těchto nákladů tak státu zbude z výběru mýta přibližně jedna miliarda korun.
To je přitom zhruba stejná částka, jakou by vybral při využití dálničních známek. Podle Řebíčka to ale není důležité. „Cílem zavedení zpoplatnění není jen maximalizace výběru mýtného, ale také regulace provozu a zrovnoprávnění železniční dopravy,“ řekl ministr.

 K regulaci provozu ovšem zatím zavedení systému zpoplatnění, který odstartoval v pondělí, nepřispělo. Podle Martina Felixe ze Sdružení automobilových dopravců Česmad totiž včerejší provoz -kdy byl běžný pracovní den - zcela odpovídal průměrnému všednímu dni v loňském roce.

 Kamiony nad dvanáct tun musí od pondělí platit mýtné na 660 kilometrech dálnic a na více než třech stech kilometrech rychlostních komunikací. V plánu je ještě zpoplatnění více než tisíce kilometrů silnic první třídy, které mělo původně odstartovat letos v polovině roku.

 Nyní je ovšem jasné, že dřív než ke konci roku se na těchto úsecích platit nebude. S mýtem za projetí tohoto úseku tak musí ministerstvo dopravy počítat nejdřív příští rok. Navíc nelze počítat s tím, že by rozšíření mýtného radikálně navýšilo zisk z výběru mýtného. Kromě toho, že sazby za ujetý kilometr na silnicích první třídy budou v průměru poloviční - tedy stát dostane méně než za zpoplatnění dálnic -ministerstvo musí počítat se zvýšenými náklady. Výstavba druhé etapy bude totiž podle představitelů firmy Kapsch nákladnější.

Více v dnešních LN
Petra Horčicová, Lidové noviny
  • 244Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Chystáte se na hory?
Chystáte se na hory?

Pořiďte zímní výbavu rychle a levně. V našem bazárku najdete vše, co potřebujete na zimní radovánky.

Najdete na Lidovky.cz