Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Brány budou mýto vybírat ještě čtyři roky. Méně než chtěl ministr Ťok

Ekonomika

  10:43aktualizováno  12:06
PRAHA - Vláda ve středu schválila koncepci k tendru na výběr mýtného po roce 2016. Prostřednictvím mýtných bran se bude vybírat do konce roku 2019, jak původně navrhovali sociální demokraté. Řekl to mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Ministerstvo dopravy původně požadovalo delší, pětileté období, které odpovídá garantované životnosti vybavení mýtných bran, uvedlo v materiálu pro jednání vlády ministerstvo.

Dálnice (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Podle informací se ale vláda ve středu ministerským materiálem nezabývala. „Sloužil jen jako podklad k diskusi, ze které vzešlo usnesení, která vláda přijala,“ řekl bývalý poslanec Jan Kasal, kterého do jednání koaliční skupiny k mýtu nominovala KDU-ČSL. Skupina expertů o mýtném telefonicky jednala v úterý večer a i dnes ráno a připravovala podklady pro jednání ministrů ještě před zahájením schůze kabinetu.

Hra o Ťoka. Buď mi projde mýto, nebo půjdu z vlády, přiznává ministr

Výsledkem dnešního jednání vlády jsou rovněž nové povinnosti, které bude muset ministerstvo dopravy splnit. Prvním z nich je předložení harmonogramu dalších kroků vládě do poloviny října. O průběhu příprav zpožděného výběrového řízení pak má ministerstvo kabinet informovat pravidelně vždy po dvou měsících, vyplývá z usnesení vlády.

Zároveň má posílit i vliv takzvaného mýtného řídícího výboru, který má kontrolovat práci ministerských úředníků v přípravách soutěže. Předně musí ministerstvo materiály pro jednání vlády projednat s výborem, jenž má být rozšířen o zástupce politických stran včetně opozice. Ti už sice ve výboru zasedají, mají ale jen poradní hlas. Nově by měli mít v kontrolním orgánu řádné hlasovací právo.

Ministerstvo v materiálu původně navrhovalo, že úřad do ledna 2016 najde technicko-organizačního poradce, který mu pomůže s přechodem systému od současného dodavatele, společnosti Kapsch, na nového provozovatele vzešlého z výběrového řízení. Smlouvu s novým provozovatelem mýtného systému chtělo mít podepsanou do října 2016. O tomto návrhu ale vláda nejednala.

Dnešní vládní usnesení ukládá ministerstvu vypsat neprodleně tendr na nového provozovatele mýtných bran a zároveň i na mýtného manažera, který by státu pomohl s přípravou hlavního tendru na provozovatele mýtného. Tento provozovatel bude dálniční poplatky vybírat od roku 2020. Do této hlavní soutěže, která by měla být stejně jako nynější správa mýtného systému novému správci svěřena na deset let, by se už mohly hlásit firmy s nabídkami na jinou než mikrovlnnou technologii použitou u mýtných bran.

Elektronické mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy na základě desetiletého kontraktu firma Kapsch. Celkem je v systému zaregistrováno zhruba 830.000 kamionových palubních jednotek. Za loňský rok se na mýtném vybralo 8,7 miliardy korun. Z této částky stát firmě Kapsch a jejím subdodavatelům vyplatil 2,15 miliardy korun.

Autor: