Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Na 70 procentech předváděcích akcí se porušují zákony

Ekonomika

  13:17
PRAHA - Česká obchodní inspekce letos zjistila porušení zákonů u 70 procent kontrolovaných předváděcích akcí, na kterých jsou hlavně seniorům nabízeny například deky, domácí spotřebiče, nádobí či masážní a relaxační pomůcky.
Ilustrační foto

Ilustrační foto foto: Shutterstock

Novinářům to dnes řekl ústřední ředitel ČOI Jan Štěpánek, podle kterého agresivita prodejců stále roste.

ČOI letos od ledna do září provedla 170 kontrol zaměřených na předváděcí akce, porušení zákonů zjistila na 120 z nich. Prodejci často klamali zákazníky a používali agresivní obchodní praktiky, pomocí nichž jim vnucovali mnohdy velmi předražené výrobky.

ČTĚTE TAKÉ:

ČOI za tyto prohřešky dosud uložila 71 pokut v celkové hodnotě 1,3 milionu korun. Loni inspektoři ČOI závady odhalili na polovině předváděcích akcích.

"Předváděcí akce patří k nejproblematičtějším a nejagresivnějším formám prodeje v ČR," upozornil Štěpánek. Například při jedné letošní kontrole musely na předváděcí akci zasahovat policie a záchranná služba. Organizátoři seniorům nalévali alkohol a když jeden z nich zkolaboval, tak vyhrožovali inspektorce, která chtěla přivolat záchrannou službu.

Agresivní nezákonné praktiky

Organizátoři loni inspektory často na předváděcí akce nevpustili, a to ani po předložení služebního průkazu. Štěpánek proto rozhodl o vytvoření speciálního týmu, který v utajení kontroluje tyto akce, jež se navzdory špatným zkušenostem stále těší značné popularitě hlavně mezi seniory.

Prodejci na předváděcích akcí přitom podle časopisu dTest používají stále agresivnější nezákonné praktiky. Zákazníkům například pomocí nového triku upírají jejich právo odstoupit do 14 dnů od uzavřené smlouvy.

Právní poradce časopisu dTest Jan Votočka upozornil, že zboží je na předváděcích akcích prodáváno i za desetinásobek jeho běžné ceny. Někteří prodejci se podle něj chlubí, že za víkend prodejem předraženého zboží vydělají i několik stovek tisíc korun.

Časopis dTest proto vydal brožuru, ve které odhaluje triky a manipulace používané na předváděcích akcích. Lidem jsou podle ČOI nabízeny například neexistující výhody, slevy, výhry a prodejci používají i psychologický nátlak. Na ČOI se loni obrátily tři stovky nespokojených účastníků předváděcích akcí nebo jeho rodinných příslušníků.

Autoři: ,

Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?
Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?

Alergie je nepřiměřená reakce imunitního systému na běžné, obecně neškodné látky v okolním prostředí. Taková látka, která vyvolává alergickou...