Už letos, v období od jara do října, bylo šoférům na D5 těžko. Zejména v dopravních špičkách znamenala omezení v Berouně a mezi Mýtem a Cerhovicemi až desítky minut dlouhá zpoždění. Ve směru do Plzně se opravovalo patnáct kilometrů, v opačném gardu pak 10,5 kilometru.
Podle plánů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které mají Lidovky.cz k dispozici, bude na D5 možná ještě podstatně hůře. V součtu se budou dělníci pohybovat na 38,5 kilometrech dálnice. Položí nový povrch, vymění svodidla za bezpečnější variantu a upraví systém, který odvádí z dálnice vodu.
Příští rok se bude na D1 měřit rychlost na pěti úsecích. Které to budou? |
„Rádi bychom s pracemi začali na začátku stavební sezony, tedy ideálně v březnu. Neměly by pokud možno startovat najednou, aby to pro řidiče nebyl takový nápor. Nyní jsme ve fázi projekčních prací,“ popsal mluvčí ŘSD Jan Rýdl. V zimě proběhne výběr stavebních firem pro jednotlivé úseky.
Silničáři předpokládají, že stavbaři pro rekonstrukci D5 využijí celou stavební sezonu.
KDE SE BUDE OPRAVOVATsměr do Plzně
směr do Prahy
|
Kde přesně se bude pracovat: ve směru z Prahy do Plzně budou rozkopané kilometry 5 až 11 od Rudné za Loděnice. Druhý krizový úsek bude mezi Mýtem a Rokycany, konkrétně 48. až 61. kilometr. Dohromady 24 kilometrů.
Směrem z Plzně do hlavního města bude opravovaných kilometrů méně, v součtu 14,5 kilometru. Půjde o čtyři krátké úseky. První z nich bude hned za Plzní mezi 64. a 62. kilometrem. Další tři pak v přerušovaném krátkém sledu od 25. kilometru směrem ku Praze.
Matematicky nejhoršího roku pro D5 se silničáři neobávají. Tvrdí, že letos pokročili v řešení jednotlivých omezení a dokáží je vymyslet tak, aby jimi mohli šoféři snáze a rychleji projet. „Předpokládáme, že nejkomplikovanější sezonu má dálnice D5 za sebou. Obecně se nám osvědčilo dělat naráz delší úseky, vzniká tak méně potíží,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
67 kilometrů důležité dálnice spojující Prahu se západem Čech vznikalo mezi lety 1976 a 1995. I proto je podle dopravního experta Františka Lehovce z ČVUT správný čas na rekonstrukci.
„Je dobře, že se D5 opravuje kontinuálně. Nebylo by dobré, aby se tato dálnice dostala do stavu jako D1, kde se mělo začít rekonstruovat mnohem dříve,“ podotkl Lehovec. Co se případných komplikací a zdržení týče, horuje obecně za větší a propracovanější používání dopravní telematiky, to znamená například proměnných tabulí.
Díky zobrazeným zprávám můžou například řidiči včas snížit rychlost a úsekem s větší koncentrací aut projet plynuleji, než kdyby střídavě šlapali na plyn a brzdili.
„Myslím si, že v Česku stále není vyčerpaný potenciál dopravní telematiky. To se týká počtu cedulí i toho, že je třeba neustále sledovat dopravní proud a okamžitě reagovat na vzniklou situaci,“ dodal Lehovec.
DÁLNICE VIA CAROLINA
|