„Na digitálním simulačním úseku dálnice A9 odstartoval vizionářský projekt, který představuje automatizovanou a digitálně propojenou budoucnost silniční nákladní přepravy. Cesta zboží z nakládací rampy až ke konečnému zákazníkovi může být bezpečnější, efektivnější a šetrnější k životnímu prostředí. Řidiči mají příležitost stát se moderními specialisty logistiky v digitálních kamionech,“ řekl Spolkový ministr dopravy a digitální infrastruktury Andreas Scheuer.
Zatím prázdné, od srpna s nákladem
Testovací provoz na 145 kilometrů dlouhé trase začal letos 25. června. V rámci zkušebních jízd zatím kamiony jezdí bez nákladu. Během srpna začnou přepravovat například náhradní díly, nápoje nebo papír. Denně by tuto trasu kamiony mohly stihnout až třikrát.
Ve Švédsku otevřeli první ‚ekologickou‘ silnici na světě. Elektroauta se nabíjí za jízdy |
Kamiony využívají takzvanou technologii platooningu. Jedná se o jízdu několika vozidel, které si mezi sebou udržují krátkou vzdálenost. Konvoj tvoří alespoň dvě nákladní vozidla, které jsou řízeny pomoci technické asistence řidiče a řídicích systémů. V prvním vozidle, které je vedoucí, sedí řidič, ten určuje rychlost a směr jízdy. Ostatní kamiony jsou už samoříditelná.
Nové technologie si žádají nové znalosti
„Je zřejmé, že digitalizace mobilního a dopravního systému vede k úplně novým požadavkům na zaměstnance v oboru,“ uvedl Christian Haas, ředitel Institutu pro komplexní zdravotnický výzkum na Hochschule Fresenius. „Doufáme, že naše zjištění mohou přispět k lepšímu porozumění a návrhu dalších digitalizovaných rozhraní mezi člověkem a strojem,“ dodal.