3. července 2017 5:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Na západě Prahy hrozí dopravní peklo. Sejdou se opravy okruhu i dálnice D5

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 7Diskuse
Pražský okruh. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Pražský okruh. | foto: Lidové noviny

PRAHA Desítky tisíc řidičů se na začátku září zřejmě chytí do nepříjemné pasti, kterou „nalíčí“ silničáři na okraji Prahy. V tuto dobu podle všeho dojde k souběhu dvou sousedních stavebních akcí – opravovat se bude zároveň část Pražského okruhu a první kilometry plzeňské dálnice D5.

Jde o jedno z nejvytíženějších území v Česku, kde se slévá hned několik silných dopravních proudů. Pro bližší představu: průměrný počet aut, která projedou denně mezi prvním a pátým kilometrem dálnice D5 je 58 800. U Pražského okruhu je to dokonce ještě o pět tisíc více.

„Už dnes stačí v těchto místech opravdu málo, a vznikne tam problém. Samozřejmě platí, jako u všech podobných velkých oprav, že nikdy nepracujeme na dvou navazujících úsecích,“ říká Jan Rýdl, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Rozsáhlé opravy se dotknou například lidí, kteří míří do Prahy od Plzně či Berouna, ale logicky i z Kladna, Slaného či Karlových Varů. Nezanedbatelné množství řidičů denně přijíždí do této dopravní křižovatky po Barrandovské spojce z vnitřních částí metropole. V zácpách můžou hlavně ve špičkových časech uvíznout i linkové autobusy nebo taxíky mířící na Letiště Václava Havla.

Co přesně se bude opravovat: v případě Pražského okruhu půjde zejména o rekonstrukci dvou mimoúrovňových křižovatek, které od sebe dělí zhruba tři kilometry. Nejprve se v červenci začne na „brejlích“ u Třebonic, odkud auta odbočují hlavně na D5. Druhou opravovanou bude nedaleká křižovatka u Řep, z níž auta míří na Karlovy Vary či ruzyňské letiště.

KDE SE BUDE OPRAVOVAT

  • Pražský okruh

od července

oprava křižovatek Třebonice a Řepy a mostů 1-211,1-212 a 1-213.

  • Dálnice D5

od září

úsek 0 až 5 km

Mezi těmito dvěma body se budou také opravovat tři mosty. Dělníci budou na okruhu k vidění až do příštího roku. „Předpokládaná délka akce je 37 týdnů. Opravíme celou šíři vozovky křižovatkových větví a mostů, provedeme sanaci betonových svodidel u pilířů mostů. Budeme také pracovat na odvodnění či krajnicích,“ líčí mluvčí Rýdl.

Ještě podstatně hůře bude řidičům v září, kdy se podle aktuálních časových plánů připojí oprava prvních pěti kilometrů dálnice D5. Nyní ŘSD vybírá firmu, která stavební práce provede.

Ve chvíli, kdy se střetnou tyto dvě akce, může být opravdu zle. „Opravovat by se určitě mělo, ale aspoň jeden z hlavních tahů by měl zůstat volný. I když na sebe nebudou opravované úseky přímo navazovat, tak se případné kolony nestačí rozjet,“ míní Petr Vomáčka z Ústředního automotoklubu.

Ředitelství silnic a dálnic plánuje na roky 2017 a 2018 rozsáhlou rekonstrukci Pražského okruhu. Týkat se má úseku od dálnice D5 k Barrandovské spojce.
Ředitelství silnic a dálnic plánuje na roky 2017 a 2018 rozsáhlou rekonstrukci Pražského okruhu. Týkat se má úseku od dálnice D5 k Barrandovské spojce.

Zástupci ředitelství silnic a dálnic se alespoň pokusí vyhnout tomu nejhoršímu, opravy jsou podle nich koordinovány. V průběhu rekonstrukce D5 tak nebudou probíhat opravy na navazující mimoúrovňové křižovatce Třebonice s výjezdem na tuto dálnici. To už by bylo podle silničářů dopravně neúnosné.

Alespoň částečně dobrá zpráva pro řidiče využívající dálnici D5 je, že tam nebudou práce probíhat v takovém rozsahu jako loni, kdy se tam opravovalo na třech různých úsecích a ve špičkových časech tam vznikaly kolony i na dlouhé desítky minut.

„Intenzita dopravy je tam velmi vysoká. Loni při opravách se ukázalo, že D5 začíná být obrovsky vytížená. Získali jsme kvůli tomu i negativní zkušenosti,“ řekl v nedávném rozhovoru pro Lidovky.cz šéf ŘSD Jan Kroupa. Popsal, že stavbaři měli velké problémy například u Berouna, kde často postávaly dlouhé karavany aut.

„Dřívější pravidla pro přípravu stavby umožnila dát kanalizační vpustě do jízdního pásu. To už dnes nelze. Výsledkem toho bylo, že jsme se v tom místě při rekonstrukci nemohli dostat do režimu, na který jsme při opravách zvyklí, tedy aspoň průjezd 2+1 dálničním pruhem. Pokud místo toho jezdí v režimu 1+1 pruh, tak se to na dálnici okamžitě projeví kolonami v době dopravních špiček,“ popsal Kroupa.

  • 7Diskuse


Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz