Koncem roku 2006 vzbudila mezinárodní rozruch dnes už slavná série fotografií plačících dětí americké autorky Jill Greenbergové, nazvaná End Times. Hyperrealistické snímky rozplakaných dětských tváří vyvolaly velmi rozporuplnou odezvu.
Podle některých ohlasů Greenbergová tímto aktem děti skutečně zneužívala a týrala - rozplakávala je totiž tím, že jim brala lízátka. Snímky se však v každém případě zapsaly do veřejné paměti a bylo jen otázkou času, kdy se jejich obsahu zmocní reklama. Sama Greenbergová zakázala tuto sérii komerčně využít, ale reklamní tvorbě tím nezabránila.
V Praze měly děti propagovat nealkoholické pivo
Zhruba před půl rokem se tak v Praze objevil první návrh, jak by kampaň s podobným motivem mohla vypadat. Přišla s ním agentura Lemonade, která chtěla touto formou propagovat původně nealkoholické pivo. Plačící dítě v jejím podání reaguje na tragickou dopravní nehodu, k níž došlo kvůli řidičovu pití.
„Nabídli jsme to trhu jako svou aktivitu. Práci Greenbergové jsme použili s jejím souhlasem jen jako pracovní ilustraci s tím, že pro případnou skutečnou kampaň by se tyto snímky musely přefotit. Vypadalo to nadějně, ale zájem pak nakonec utichl,“ uvedl pro LN Petr Václavek z Lemonade.
Původní návrhy nechala agentura na svém webu. Skutečná kampaň na motivy Greenbergové záběrů se tak objevila až letos, a to v Chicagu. Tamější pobočka Euro RSCG je opravdu přefotila v podobném stylu a použila pro kampaň asociace na ochranu dětí (Juvenile Protective Association) upozorňující na to, že děti lze zneužívat i verbálně.