22. prosince 2007 10:03 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Nákupní horečka v ČR vrcholí

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 6Diskuse
Ucpané parkoviště na Zličíně. Tak vypadala během víkendu i všechna ostatní parkoviště u obchodních center v Praze a jejím okolí. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ucpané parkoviště na Zličíně. Tak vypadala během víkendu i všechna ostatní parkoviště u obchodních center v Praze a jejím okolí. | foto: Lidové noviny

PRAHA Nákupní šílenství dosahuje v těchto dnech vrcholu. Češi útočí na pulty a regály obchodů a skupují všechno, co se dá. Prodejci si proto spokojeně mnou ruce.

„Podle našich statistik stoupla během uplynulého víkendu návštěvnost v našich obchodech o čtyřicet procent v porovnání s běžným obdobím v roce,“ řekla LN mluvčí Tesca Lucie Turnovská.

Podobně se vyjadřují také zástupci obchodních řetězců. U všech dochází k nárůstu tržeb o desítky procent. „Zdá se, že pokračuje trend nakupování vánočních dárků stále blíže ke Štědrému dnu,“ dodává Pavel Sláma, výkonný ředitel společnosti Datart.

Největší zájem je tradičně o elektroniku, jako jsou MP3 nebo MP4 přehrávače, LCD přehrávače, DVD rekordéry. V současné době jsou rovněž oblíbené dárky z bílé techniky – žehličky na vlasy, holicí strojky nebo kulmy. „Je patrné, že se lidé přiklání ke značkovým, tudíž dražším výrobkům,“ uvedla Markéta Světlíková z Makra.
Velkým vánočním hitem jsou dárky pro děti. „Jedná se o plyšová zvířátka, panenky, dětské domácí spotřebiče, hračky pro nejmenší, puzzle nebo různé společenské hry,“ konstatoval mluvčí Kauflandu Michael Šperl.

Podle něho je také zájem o poukázky na odběr zboží v hodnotě dvě stě a pět set korun, které jsou časově i místně neomezené. „O poukázky mají zájem jak jednotlivé osoby, tak i celé firmy, které je berou jako vhodný dárek pro své zaměstnance,“ dodal Šperl. U oděvních obchodů se nejvíce nakupuje noční a spodní prádlo, pánské košile, svetry, ale i kosmetika.

Vyčerpané dopravní kapacity

Lidé, kteří v předvánočním shonu nemají dostatek času vyrazit do obchodních center, dávají přednost internetovým obchodům. Zájemců ozboží je již ale příliš. „Poslední dva dny před volným víkendem už bohužel neumíme všem zákazníkům vyhovět. Ne že by nebylo zboží, ale naše dopravní kapacity jsou vyčerpány. Česká pošta nestačí zásilky doručovat,“ uvedl Petr Šebek, obchodní ředitel e-shopu obchodni-dum.cz. „Největším překvapením pro mě bylo, že jsme totálně vyprodali domácí pekárny,“ dodal.

Specializované obchody ale řeší jinou situaci. „Naši zákazníci jsou už léta zvyklí si peníze schovávat avyrazit na nákupy až po Novém roce. Pravou nákupní horečku tedy očekáváme v lednu,“ řekl Václav Brom, mluvčí Mountfieldu. Podle něho bude zájem hlavně o zahradní traktory, bazény nebo jízdní kola.

Obchodníci se nebojí, že by předvánoční nával nestíhali. Všichni prodlužují pracovní dobu, najímají brigádníky a častěji dodávají zboží na prodejny. „Museli jsme zhruba dvojnásobně posílit personál, hlavně ve skladech a na call centrech. Expedice a logistika je před Vánoci důležitá – každých dvacet vteřin expedujeme novou zásilku a řidiči najezdí až dva miliony kilometrů,“ dodal Martin Kasa, ředitel obchodu Kasa.cz.

  • 6Diskuse




Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!