Výlety za nákupy v Bavorsku či Sasku mají v českých domácnostech tak silné kořeny, že je vyšší cena za euro téměř neohrozila. Cestovní kancelář Slantour pořádá jednodenní zájezdy do Německa už několik let a tvrdí, že slabá koruna se na obsazenosti autobusů neprojevila.
„I letos máme zájezdy za nákupy v nabídce a zatím se plní. Klienti se vracejí a opakují zájezd dvakrát až třikrát do roka,“ popisuje Ludmila Ekertová z kanceláře Slantour, která vozí lidi utrácet například do saského Heidenau.
Češi nakupují v německých supermarketech a obchodních centrech jídlo, kosmetiku i značkové oblečení. Nejčastějším důvodem cestování za nákupy je cena, která je i
Češi odmítají zavírání obchodů přes svátky, stát do toho nemá co mluvit |
navzdory vyšší životní úrovni v Německu často nižší než v tuzemských obchodech. Sýry, vajíčka či šunka jsou zpravidla levnější a kvalitnější než v Česku. U cen potravin hraje roli německá nižší sazba DPH.
Podle hlavního ekonoma UniCredit Bank Pavla Sobíška se pro některé české domácnosti nákupy v průběhu let staly určitou formou trávení volného a ne tedy jen honbou za nižší cenou.
„V tomto ohledu oslabení koruny tržní pozice nezměnilo. Navíc od devalvace koruny uplynulo již patnáct měsíců a obchodníci své ceny postupně aktualizují, což devalvací koruny rozevřené cenové nůžky mezi českými a zahraničními obchody opět uzavírá,“ myslí si Sobíšek.
Čeští pokladní i letáky
Vyrazit za nákupy do Německa autem je nyní navíc levnější než v době před měnovými intervencemi ČNB v listopadu 2013. Ceny nafty a benzinu vyrovnávají i propad koruny ze začátku roku.
„Letošní oslabení koruny vůči euru již není tak významné a podle mě má na letošní rozhodování o nakupování v Německu menší vliv než třeba výrazný pokles cen pohonných hmot, díky kterému jsou dnes lidé ochotni cestovat autem za nákupy delší vzdálenosti, tedy i do Německa,“ tvrdí Pavel Kulhavý z poradenské společnosti PwC.
Podle něj navíc situaci nepodcenily ani německé obchodní řetězce. Kulhavý odkazuje na případy, kdy mají čeští uchazeči o práci v německých obchodech v určitých oblastech konkurenční výhodu. Prodavači a pokladní tedy vytvářejí nakupujícím „domácí prostředí“.
Zákazníky z Česka leckde vítají i české nápisy a letáky, v některých obchodech je možné platit korunami.
Podle Potravinářské komory ČR cílí německé supermarkety na české návštěvníky speciálními nabídkami. I tato organizace tvrdí, že zájem Čechů o nakupování za hranicemi kvůli vadnoucí koruně neustal. Hlavním důvodem je podle komory poměr ceny a kvality.
„Pokud utratíte za nákup o deset procent méně a nakoupíte zaručenou kvalitu, není co řešit. V případě velkých týdenních nákupů jsou to stokoruny a to hraje roli. Nevěříme, že český spotřebitel chce nakupovat zvadlé ovoce a shnilou zeleninu, masné výrobky bez masa a mléčné bez mléka, protože je prostě miluje,“ glosuje Miroslav Koberna, který má v Potravinářské komoře na starosti programování a strategii.
Levnější a kvalitnější však nebývá v Německu jen jídlo, ale i oblečení. Kvůli němu vyrážejí lidé na sever i západ od Prahy.
„Lednových slev využívají nejvíce zákazníci pražských cestovních kanceláří i individuální cestující. Jezdí například do outletových center v Parndorfu a Ingolstadtu,“ nabízí další alternativy Kateřina Petříčková, tajemnice Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.