Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Natural mizí z českých silnic. Největší sítě pump přejmenovávají benzin

Čerpací stanice. Ilustrační foto. foto: Shutterstock

PRAHA - Z českých benzinek pomalu mizí slovní označení natural. Všichni řidiči vědí, že pod tímto názvem se tankuje benzin. Od jara už tohle jeho pojmenování vynechává v celé své síti lídr trhu Benzina a teď se přidává dvojka – maďarský koncern MOL.
  18:00

Dohromady už stovky čerpacích stanic přešly na vlastní a řidičům poněkud neznámé názvy pohonných hmot. Ne každý zákazník se však snadno orientuje v nové nabídce a na první pohled rozpozná druh paliva například podle oktanového čísla.

První ‚ojetá‘ Tesla Model 3 je na prodej. Za trojnásobek ceny nového vozu

Důvod změny je jediný: veškerá prodávaná paliva sice musejí splňovat přísné normy kvality – i ten nejobyčejnější natural či diesel bez problémů vyhovují všem vozům –, ale petrolejáři se snaží zaujmout ještě něčím novým.

Kromě dražších a výkonnějších, takzvaných prémiových paliv, jako má třeba Benzina značku Verva, MOL nabízí EVO 100 plus, Shell prodává V-Power nebo OMV značku Maxxmotion, vylepšují někteří výrobci i standardní řadu pohonných hmot, prodávanou za nezvýšenou cenu.

O trochu lepší benzin

Jak Benzina s novým palivem Efecta, tak i pumpy MOL s novým názvem EVO nabízejí aditivovaný standardní benzin a naftu, o kterých tvrdí, že jsou také k motoru i životnímu prostředí šetrnější než klasický a nevylepšený natural, pocházející čistě z rafinerie.

„Běžná paliva sice motor pohánějí, ale také ho zanášejí nečistotami a způsobují korozi jeho jednotlivých částí. Nejohroženější jsou vstřikovací trysky palivové soustavy, sací ventily a válce motoru. Reagujeme na to už základními řadami EVO 95 a EVO D. U benzinových a naftových produktů došlo k navýšení podílu aditiv zajišťujících silný čisticí účinek,“ komentuje změnu na pumpách MOL mluvčí společnosti Tomáš Pavlík.

Tradiční paliva vs plyn a elektřina.
Nové značení bude povinné pro všechny čerpací stanice v EU.

„Zákazníci v novém palivu dostávají moderní, vysoce efektivní palivo, které pečuje o motory a palivové soustavy jejich aut. Proto jsme zvolili výstižný a mezinárodně srozumitelný název Efecta,“ řekl Marek Zouvala, vedoucí odštěpného závodu Benzina skupiny Unipetrol.

Že jde o benzin, napovídají v nových názvech čísla oktanů (například 95), zkratka BA nebo písmeno D v případě nafty. Shell, který prodává aditivovaná paliva už roky, raději slovo „natural“ a „diesel“ nechává jako součást své specifické značky FuelSave.

Státem ovládané Čepro, které provozuje síť benzinek Euro Oil, volí jinou cestu. Základní Natural 95 nechává v nabídce a k tomu vedle na stojanu nabízí i jeho aditivovanou verzi Optimal BA 95. „Přijde mi, že nové a nové názvy trochu devalvují nabídku, že se řidiči v nich hůř orientují. Proto necháváme standardní benzin dál pod názvem natural,“ vysvětluje šéf Čepra Jan Duspěva.

Je to marketing, nic víc

Použití jiného názvu je zkrátka marketingový tah a výrobci spoléhají na to, že řidiče nezmatou. Za logický krok to považují i odborníci z marketingové branže.

„V zahraničí u pumpy natural nepotkáte, mají často vlastní specifické názvy a musíte se orientovat podle jiných ukazatelů. Není tedy nutné se naturalu u nás držet za každou cenu. A pokud se změnou názvu přicházejí dvě největší sítě, chtějí se zkrátka odlišit. Může to být lavina, k níž se přidají po čase i další. Menší sítě ale název natural budou používat ještě hodně dlouho,“ soudí expert agentury Omnimedia Pavel Zábrodský.

RECENZE: Projeli jsme se v Škodě Karoq. Je naladěna na rozbité české okresky

Českým řidičům tak u stovek zdejších pump nezbývá než být při tankování ve střehu, podobně jako když tankují v zahraničí, kde se například pod názvem motorina skrývá nafta (Rumunsko), benzin je sans plomb (Francie) nebo piombo (Itálie).

Riziko záměny paliva se tak stalo už i v Česku největší hrozbou, která se může řidičům u čerpacích stanic přihodit.

„Záměna paliva je jednou z nejčastějších příčin poruchy vozidla v zahraničí i u nás. Z velké části je zapříčiněna právě odlišným názvem paliva oproti nám známým označením natural, nafta nebo diesel,“ vyjádřil se už před časem pro server Lidovky.cz šéf Ústředního automotoklubu Oldřich Vaníček.

Autor: