Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Naučte se jezdit plynule, dobrý řidič musí být uvolněný

Ekonomika

  13:25
PRAHA - Myslíte si, že dokud se vám nekouří od gum a nezůstávají po vás na silnici černé šmouhy, nejedete dost rychle? Tak to je právě chyba. Naučte se jezdit plynule.
Rychlá jízda, ilustrační foto

Rychlá jízda, ilustrační foto foto: Shutterstock

Víte, proč závody formule 1 vypadají tak nudně a nezáživně? Protože je startovní pole plné těch nejlepších řidičů na světě. Skutečná rychlost totiž není vidět a proto ve formuli 1 nevidíme drifty a smyky v každé zatáčce. Pusťte si někdy kvalifikaci na závod formule 1 a uvidíte, že to nejrychlejší kolo je pro diváka zároveň nejnudnější.

Více k tématu najdete na www.autoweb.cz

Klíč k rychlosti je totiž plynulost a uvolněnost. Jenže problémem většiny řidičů je, že s rostoucí rychlostí se dostávají do stresu, čímž se zvyšuje jejich vnitřní napětí, přecházejí do křeče a neumí se uvolnit. Jejich jízda pak není vyrovnaná a jak se snaží jet na maximum, vlastně si tím škodí a jedou hůře a pomaleji, než kdyby se snažili jet s malou rezervou.

Ale plynulost a uvolněnost vám nepomůže k rychlosti jen na okruhu. I na silnici, když chcete pospíchat nebo se jen tak svižně projet, je důležité zachovat si klid a cítit se v pohodě, abyste měli auto skutečně pod kontrolou. Předpokladem k úspěšnému zvládnutí rychlosti je také samozřejmě znalost správné pozice za volantem a správného držení volantu, což jsme si probrali v předcházejících kapitolách.

Uvolněte se
Dokud se neuvolníte, nezrychlíte. Ve skutečnosti pojedete mnohem pomaleji a nebudete mít auto pod kontrolou. Myslete na to a snažte se sebemenší náznaky silového a křečovitého držení zapudit.

Nejlepší cestou je povolení snad všeho, co můžete na svém těle povolit. Pomáhá i uvolnění mimických svalů, čehož docílíte jednoduše – uvolněte dolní ret a nechte ústa klidně volně otevřená. Myslíte si, že je to hloupost? Pozorujte schválně onboard záběry z rally, nelze si na nich nevšimnout, že většina jezdců jezdí takto uvolněně s otevřenými ústy. Příkladem může být třeba Petter Solberg, který se občas tváří jako po frontální lobotomii. Ale pomáhá mu to, konkrétně k titulu mistra světa a 13 vítězstvím ve WRC.

Při svižné jízdě už se opravdu musíte soustředit na uvolněnou pozici za volantem, jak jsme to popisovali dříve. Nesmíte mít zatnutá zápěstí a lokty, ruce musí být volné. Pevně se opřete pouze zády, k tomu máte opěrku pro levou nohu, od které se pravidelně zapírejte do sedačky. Tak si pevně opřete tělo a nebudete se držet rukama. Ty se pak mohou lépe uvolnit.

Čtěte další zajímavosti ze světa aut

Na suchu možná rozdíly tolik nepoznáte, ale až naprší nebo napadne sníh, všimnete si, že při křečovitém držení se vám auto hůře ovládá a dělá, co vy nechcete. Přitom i na sněhu se dá upalovat docela slušně. Neberte zmrzlou silnici jako nebezpečí, ale jako výzvu. Právě v takových podmínkách si totiž důležitosti uvolněného sezení za volantem všimnete - zjistíte, že pak máte nad autem lepší kontrolu. Každé prudké dupnutí na pedál nebo cuknutí volantem totiž vyvolá okamžitě ztrátu trakce a smyk. Myslete na to, trénujte plynulé postupné přidávání brzdné síly, plynulé přidávání plynu, volné plynulé otáčení volantem. Nespoléhejte se na elektronické pomocníky, chovejte se, jako byste neměli ani ABS.

Na suchu je stejný přístup k pedálům a volantu rovněž důležitý. Nedupejte před zatáčkou na brzdu, snažte se opřít patu o podlahu a postupně zvyšujte brzdný tlak. Zamezíte tak blokování kol a ztrátě trakce.

Dýchejte pomalu a zhluboka
Snažte se udržet váš srdeční tep a vůbec celé tělo ve fyzické pohodě a klidu. Pomůžete tomu dýcháním. Dýchejte pomalu a zhluboka, snadno se tak uklidníte. Tohle vám pomůže i po zvládnutí krizové situace, třeba po korekci smyku, který nečekáte, nebo když vám jiný účastník provozu provede něco nekalého. Prostě se to snažte "rozdýchat", budete tak mnohem více uvolněni a nepřejdete do stresu, který vede ke křečovité poloze a agresivitě.

Nesnažte se být za každou cenu rychlí – najděte si rytmus
Není důležité jet na 100 % potenciálu. Když už chcete pospíchat, tak nejen na silnici, ale i na okruhu je nejlepší snažit se jet těsně pod limitem auta a spíše se soustředit na správnou stopu. Tím, že brzdíte na maximum s blokováním kol před každou zatáčkou a ve výjezdu pálíte pneumatiky, čas nenaženete. Akorát si rozhodíte rytmus, znervózníte, začnete dělat chyby a ve výsledku budete mnohem pomalejší.

Není potřeba auto trápit do omezovače na krátkých rovinkách mezi zatáčkami. Raději se soustřeďte na udržení správné rychlosti pro nájezd do následující zatáčky bez zbytečného brzdění. Stejně jste při takovém tempu rychlejší než většina okolního provozu, takže vás zpravidla nikdo nebude zezadu tlačit. Můžete být v klidu, uvolněte se.

Tím, že prodáte okamžitou rychlost, vyděláte velmi mnoho. Nejen, že získáte sami ze sebe lepší pocit, ale celkově bude vaše jízda plynulejší, čistší a vyrovnanější. Ve výsledku také vaše auto nedostane tolik za uši a vy si zase jednou odnesete z takové projížďky pocit, že jste o kousek lepším řidičem.

Plynulost ale pomáhá i při klidné jízdě, třeba na dlouhých cestách po dálnici. Stačí, když budete předvídat a chovat se, jako by vaše auto "nemělo brzdy". Začnete používat ke zpomalování brzdný moment motoru, pojedete mnohem plynuleji, a nejen, že stále naženete slušný čas, ale ještě ušetříte spoustu paliva

Autor: