Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Nával dieselů ze Západu je mýtus. V Česku je velká zásoba téměř nových aut

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Český trh s ojetými auty ovlivňují značnou měrou tři aktuální trendy či události. Stále se hovoří o přísunu levných dieselů ze Západu, k tomu je tu překvapivě velká zásoba zánovních ojetin z Česka. A nejnověji se řeší i to, jak trh s ojetými vozy promění změny pravidel v rámci technických kontrol.

Nával ojetin ze Západu se nekoná. foto: Lidové noviny

Nově se totiž v rámci STK zkoumá i to, zda nedošlo ke stočení tachometru auta. Vozidla, u kterých je manipulace technikem prokázána, nemohou být přihlášena do provozu. Změna vstoupila v platnost 1. října, a tak je kolem ní zatím hodně nejasností. Ministerstvo dopravy se dušuje, že cílem není postihovat ty majitele, kteří si nevědomky pořídili auta se stočenými tachometry.

Grafika k ojetým vozům.

Rizikové tachometry

Při koupi ojetého auta to ovšem nabádá k ještě větší obezřetnosti než doposud. Potvrzuje to ostatně i zástupce největší české sítě autobazarů AAA Auto Petr Vaněček: „Máme informace, že není jednotná praxe STK v přístupu ke stočeným autům. Vypadá to, že mají problémy lidé, kteří si koupili vozy stočené v minulosti jinými majiteli. Navíc různé STK mají ke stočeným vozům odlišný přístup,“ uvedl Vaněček.

Jak se nespálit při nákupu auta z druhé ruky?

Vybírejte dle potřeb

■ Trh s ojetými auty podléhá různým trendům. Nenechte se ale jimi zviklat, auto vybírejte přesně podle svých potřeb. I když si kupujete auto pro radost a ne jen čistě z racionálních příčin, udělejte si jasno v tom, co od takového vozu očekáváte.

■ U praktických rodinných vozů, kdy investice značně zasahuje do rodinného rozpočtu, je taková rozvaha ještě důležitější. Myslete na to, že auto je investice na poměrně dlouhou dobu a jen tak jej nejspíš měnit nebudete.

Zjistěte, co se prodává

■ Když víte, co vlastně chcete kupovat, je dobré se podívat, jaká je v daném segmentu nabídka. Ta se průběžně mění a zákazníka například může překvapit cenová hladina aut s požadovanými parametry.

■ Vždy přitom vyřaďte podezřele levná vozidla. To budou nejspíš vozy s pohnutou minulostí, které přinesou novému majiteli spíš jen potíže. Stačí se tedy podívat na populární inzertní servery či weby velkých autobazarů a o cenovém rozpětí budete mít lepší představu.

Vůz si prověřte

■ I když byla v praxi uvedena změna, která by mohla pomoci konečně potírat stáčení tachometrů vozidel, nepodlehněte falešnému pocitu, že takové auto jistě nekoupíte.

■ Proto využijte online služeb, které nabízejí prověření vozu. K nim patří třeba www.kontrolatachometru.cz, www.cebia.cz, www.vincheck.cz a podobně. Web sdružení SOVA také informuje o autech z české inzertní nabídky, u kterých objevil některé nejasnosti.

Přizvěte odborníka

■ I když si vyhlédnutý automobil důkladně prověříte, nejspíš nejste odborníkem na stav ojetých vozů. K prohlídce konkrétního vozu si proto přizvěte odborníka, kterému můžete důvěřovat.

■ Služeb, které fyzické obhlédnutí ojetiny nebo asistenci při koupi nabízejí, v Česku přibývá a každý solidní prodejce by s takovou asistencí neměl mít žádný problém. Pokud ano, je to pro vás znamení, abyste se takovému vozu či prodejci raději úplně vyhnuli.

U velkých sítí autobazarů se ale zákazníci na první pohled nemají čeho bát. Ty totiž často auta od původních majitelů kupují, a tak musí auta projít evidenční kontrolou, při níž se případná manipulace může odhalit. „V případě, že se odhalí, nelze takový vůz přihlásit a autobazar jej nemůže prodávat. Pro klienty je to tedy jasný signál, že v takových autobazarech na stočené auto nenarazí,“ říká Pavel Foltýn z druhé největší české sítě autobazarů – Auto ESA.

Jenže Petr Knap z poradenské společnosti EY tato očekávání mírní. „Otázka stáčení kilometrů a kontrolování předchozího stavu bohužel bude mít jen omezený účinek. Většina stočených vozidel má za sebou službu v zahraničí a k úpravě kilometrů dochází ještě před jejich první návštěvou české STK, respektive před provedením evidenční kontroly,“ vysvětluje Knap. A dodává, že kontrola tachometru v mezinárodních databázích je dnes prakticky nemožná. I proto je potřeba mít se před auty z dovozu trochu víc na pozoru.

Mýtus o levných dieselech

Obzvlášť když by měla podle různých náznaků teď do Česka mířit spousta levných ojetých aut se vznětovými motory. Na Západě se jich mají řidiči ve velkém zbavovat kvůli možným zákazům. Jenže žádná taková záplava dieselů se zatím u nás nekoná.

„Dá se říci, že na českém trhu je přebytek dieselových aut převážně z dovozu, ale není to žádná lavina,“ říká Vaněček s tím, že dieselů je více u velkých aut a zejména SUV. U malých aut podle něj zájem o diesely opadá.

Podobně to vidí i Foltýn: „Jde opravdu o mýtus. Zájem o dieselová auta sice nijak nepolevuje, nicméně v Německu se majitelé dieselových ojetin hromadně nezbavují, a tedy ani neregistrujeme žádný výrazný přetlak nabídky v tomto segmentu,“ vysvětluje.

Knap z EY je také skeptický k tomu, že by „výprodejové“ ojeté diesely například z Německa měly být kdovíjak levné. „V praxi nižší nákupní cena na Západě znamená vyšší marži u českého prodejce než přenesení této cenové výhody na spotřebitele,“ popisuje běžnou praxi.

Indicií ke snížení cen je více, ale zatím k němu nedochází. Na trhu je přitom docela velká zásoba ojetých vozů starých jeden rok až tři roky. „Jde o vozy z vrácených operativních leasingů nebo krátkodobých pronájmů, případně o firemní vozy automobilek nebo velkých společností,“ vysvětluje Foltýn z Auto ESA.

„Zánovní vozy jsou nejrychleji rostoucím segmentem ojetých aut na trhu,“ potvrzuje trend Vaněček z AAA Auto. Věří, že tento segment po nedávných událostech s registracemi nových aut kvůli homologaci ještě zesílí. Taková auta často končila v zahraničí, ale kvůli kurzu eura a dalším událostem tam pro ně dnes není odbyt, takže zůstávají „doma“. Otázkou je, jak dlouho udrží prodejci jejich aktuální cenovou hladinu a zda skutečně nebudou muset zlevnit.