Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Designér už podruhé založí automobilku se svým jménem. Navrhl i BMW pro Bonda

Ekonomika

  16:40
PRAHA - Navrhl jedna z nejkrásnějších aut, jaká v současnosti brázdí silnice. Pracoval pro ty nejlákavější značky. Jenže nic z toho špičkového automobilového designéra Henrika Fiskera neuspokojilo. Je to snílek, individualista a tak trochu blázen, který se cítí dobře až teď, když jde za svým cílem na volné noze. A už podruhé zakládá automobilku s vlastním jménem.

Známý designér automobilů, Dán Henrik Fisker. foto: Archiv Henrika Fiskera

Automobily navrhuje Henrik Fisker už od roku 1989 a jako každý designér si musel na svou slávu a příležitost navrhnout celý vůz počkat. Výrazně se dánský snílek zapsal do automobilové historie v roce 1997, kdy BMW představilo koncept roadsteru Z07.

BMW Z8.

Z něj se o dva roky později stalo sériové BMW Z8, nádherný retro roadster, který patří k nejcennějším novodobým BMW. Auto vznikalo v designovém týmu BMW, který již tou dobou vedl Chris Bangle známý odvážnými linkami. A Bangle nechal exteriér Z07 navrhnout právě Fiskera. Bylo to jeho první kompletně navržené auto – a hned znamenalo obrovský úspěch.

U BMW se pak Fisker do historie motorismu zapsal ještě jednou. Z jeho pera pochází design první generace BMW X5 – byť tohle SUV není synonymem automobilové krásy, patří mezi automobily, které si historie bude pamatovat díky tomu, že pomohly odstartovat současnou SUV mánii.

Po angažmá u BMW přesídlil Fisker k Fordu, kde nakonec dostal za úkol obléknout dva nové modely luxusní značky Aston Martin.

Magazín Index LN vychází 27. února.

Základní tvary novodobých astonů již předtím definoval jiný génius automobilové estetiky Ian Callum, ale byl to právě Fisker, kdo jim dodal ještě výraznější charakter a v podstatě definoval vzhled vozů britské značky až do současnosti. První Fiskerem navržený Aston Martin byl model DB9 a následně se k němu přidal model V8 Vantage, který se vyrábí v podstatě nezměněn dodnes. Tato dvě auta patří bezpochyby mezi nejkrásnější moderní vozy.

Po těchto výtvorech Henrik Fisker svět automobilových korporací opustil a vydal se za svým snem vytvářet vlastní vozy. Od té doby se například věnuje práci karosáře, když mění sériové automobily v mnohem individuálnější díla. Jako příklad mohou sloužit vozy Fisker Tramonto a Latigo, které byly jeho prvními výtvory na volné noze. Jde o překarosované modely Mercedes SL a BMW 6.

BMW Z8, retro roadster, který patří k nejcennějším novodobým „bavorákům“.
Známý designér automobilů, Dán Henrik Fisker.

Nově pak Fisker oblékl do individuálního kabátu třeba Dodge Viper, ze kterého vznikl vůz VLF Force 1, nebo Ford Mustang. Ten se s Fiskerovým designem prodává jako Mustang Galpin Rocket, a zahrál si dokonce i v úvodní scéně motoristické show Grand Tour – za jeho volantem se objevil sám Jeremy Clarkson.

Fisker ale sní i o zcela vlastní automobilce. První pokus pod značkou Fisker Automotive nevyšel, nádherný hybridní Fisker Karma nakonec neuspěl proto, že zkrachoval dodavatel baterií, což nakonec položilo i Fiskerovu automobilku.

Jak se designuje Porsche 911. S každou generací vzniká úplně nové auto

Teď se však Fisker pokouší o úspěch znovu: založil firmu Fisker Inc. a chystá nový elektromobil, který zatím nese označení EMotion. S ním se chce už příští rok pustit do křížku třeba s Teslou, svým tradičním soupeřem.

Nejenže její Model S byl konkurentem Fiskeru Karma – firma Fiskera žalovala i za design jeho Karmy, který měl prý „ukrást“ Tesle. Fisker totiž paradoxně jako designér pracoval na prvních konceptech Modelu S. Arbitráž však v roce 2008 rozhodla, že Fisker se žádných nekalostí nedopustil.

Rozhovor s Henrikem Fiskerem čtěte v pondělním vydání magazínu Index LN.

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.