Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Nebuďte za hlupáky. Jak poznat přetočený tachometr?

Ekonomika

  10:44
PRAHA - Kupujete ojetinu a chcete vědět, zda je údaj na počítadle ujeté vzdálenosti správný? Čeká vás doslova detektivní práce.

Riziko, že při koupi ojetiny narazíte na kradený automobil, je překvapivě vysoké. foto: Lidové noviny

Stáčení tachometrů je téměř národním sportem. Přesto se najde hodně motoristů, kteří často naprosto nesmyslným údajům na počítadle ujeté vzdálenosti věří.

Přitom by mnohdy stačila špetka selského rozumu, aby se nevěrohodnost uváděného údaje prokázala.

Že mnoho řidičů nepřemýšlí, zda lze deklarovaný počet ujetých kilometrů považovat vzhledem ke stáří vozu za možný, vědí především bazaristé.

Autobazary často tachometry stočí

Slova majitele jednoho menšího autobazaru to jen potvrzují: "Měl jsem na prodej dvě stejně staré octavie. Jedna byla dost vybydlená, druhá naopak celkem zachovalá. Obě měly podle tachometru najeto přes 130 000 kilometrů. Kamarád přišel s nápadem udělat malý pokus, a tak jsme u té horší stočili tachometr pod 90 000 km. K mému údivu se takto upravený vůz prodal rychleji a dráž než zachovalejší auto stojící hned vedle."

tachometr - ilustrační foto

Přitom vozidel s upraveným počtem ujetých kilometrů je na trhu celá řada. Nenaletět při koupi je proto dost obtížné. Ne u každého vozu totiž jde dohledat historie například v databázi Autotracer společnosti Cebia. Na údaje v servisní knížce se dnes již také nedá spolehnout. Falšuje se totiž dost často.​ ˇ

Stočení tachometru není v ČR trestným činem

Stejně tak se upravují počítadla ujeté vzdálenosti. Tuto službu dnes nabízí řada firem, opírajících se o to, že manipulace s tachometrem není u nás trestným činem jako například v sousedním Německu.

Do budoucna se to snad změní, nejen Cebia, ale i další společnosti se v tomto směru snaží udělat nemožné. Avšak i pak zůstane na trhu řada poznamenaných aut. Přitom ne vždy se stáčí "jen" o desetitisíce.

Více k tématu najdete na www.autoweb.cz

To potvrzuje i Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia: "Vzpomínám si na případ, kdy přijel na prohlídku identifikátorů pán s pětkovým BMW. Chtěl jej prodat a kupec doklad o prohlídce vyžadoval. Když zjistil, že se do něj zapisuje i stav kilometrů, odjel. Za necelou hodinu byl zpět. Vůz, který měl předtím na počítadle ujeté vzdálenosti 440 000 km, tam měl nově jen 40 000 km!"

Škoda Favorit - ilustrační foto.

Riziko pořízení automobilu s daleko vyšším počtem ujetých kilometrů je tedy vysoké. Proto je potřeba auto před koupí prohlédnout a snažit se určit skutečnou ujetou vzdálenost. To lze poznat podle opotřebení, jež se na některých komponentech projeví už po relativně krátkém užívání.

Stáří auta poznáte i po čichu

Máte-li zájem o vozidlo s nízkým kilometrovým proběhem, není vaše situace tak složitá. "Kromě zraku se můžete řídit také čichem. V zánovním autě voní plast, kůže, potahy. V kufru, kde je rezerva, bude cítit guma," radí Petr Vaněček, ředitel výkupu AAA AUTO.

Zaměřte se na volant, který nesmí být výrazně ohmataný nebo mít obroušený věnec. To by prozrazovalo, že má vůz najeto přes 150 000 nebo dokonce 200 000 kilometrů. Gumové plochy pedálů bývají ubroušené okolo 150 000 km. Stejnou pozornost věnujte i hlavici řadicí páky. Setřené číslice či poškozenou manžetu řazení lze vidět u vozidel blížící se nájezdu 200 000 km.

Riziko, že při koupi ojetiny narazíte na kradený automobil, je překvapivě vysoké.

V interiérech automobilů koncernu VW se lze setkat i s dalším ukazatelem. "Zkontrolujte všechny přepínače blinkrů, stěračů, světel a podobně. Pokud vylézá bílý podklad, má vůz najeto 200 000 a více kilometrů," vysvětluje Petr Vaněček.

Černá povrchová úprava z tlačítek totiž slézá a prosvítá bílý plast. U některých vozidel se zase odlupuje černý lak na madlech dveří a to kolikrát už ve 130 000 km. Děje se tak například u passatů, sharanů a příbuzných MPV.

Když je potrhaný potah u pásu, má auto přes 300.000 km

​Po prohlídce palubní desky se věnujte sedačkám. Je sedadlo řidiče zachovalejší než u spolujezdce? To by ukazovalo na jeho výměnu! Dobře si prohlédněte stav sedadla, jak je prosezené i ošoupané. Pozornost věnujte zejména levému boku, který může být zcela roztrhaný.

Například u Citroënu C8 nebo Peugeotu 807 je zde patrné poškození už při 150 000 km. U většiny vozidel sedačka ale vydrží déle. "Nejčastěji dochází k poškození tam, kde jsou pásy. Pokud najdete potah potrhaný, má automobil určitě najeto přes 300 000 kilometrů," varuje zástupce AAA AUTO.

Cvakání poloos symbolizuje alespoň 200.000 km

Pokud při testovací jízdě uslyšíte hučení od opotřebených ložisek, opět můžete porovnávat. Životnost zadních by měla být přes 100 000 km. Nejčastěji se začínají ozývat okolo 160 000 kilometrů. Přední ložiska jsou u vozidel s motorem vpředu dimenzovaná na vyšší zatížení, právě kvůli umístění pohonné jednotky.

Pozornost ale věnujte také poloosám. Jejich životnost by měla být určitě přes 200 000 km. Vyzkoušíte je při kroužení s koly v plném rejdu. Nejprve na jednu a pak na druhou stranu. Nesmí se od nich ozývat cvakání, což by ukazovalo na nadměrné opotřebení.

Nové světlomety musí být čiré!

Zažloutlé vysvícené světlomety u nového auta - jasný podvod

Pokud je má automobil vybavené rozvody řemenem, můžete zkontrolovat jejich kryt. "Dnešní motory mají předepsaný interval výměny rozvodů většinou v rozmezí 120 000 až 160 000 kilometrů. Pokud je předchozí majitel měnil, poznáte na šroubech jejich krytu, že byly povolovány" přichází s další radou Stanislav Král, mechanik značkového servisu Citroën.

U vozidla s nízkým počtem km na počítadle ujeté vzdálenosti může pomoci také kontrola předních brzdových kotoučů. Zvedněte vůz a sundejte kolo. Pokud má kotouč po okraji vysokou hranu, je výrazně opotřebený. To by například u automobilu s udávanými 40 000 km rozhodně být neměl. Petr Vaněček z AAA AUTO radí prohlédnout i světlomety: "Zánovní auto je musí mít čiré. Jsou-li zažloutlé, je to následkem vysvícení. Automobil má tedy najeto přes 200 000 kilometrů."

Tipy a triky u konkrétních vozů

Kromě obecných ukazatelů lze kontrolovat kilometrový proběh i podle opotřebení typického pro daný model. Přinášíme proto několik tipů, kde hledat u vybraných vozů. Současně u každého automobilu uvádíme i několik nejčastějších závad.

Ford Focus I a II

Obě generace Fordu Focus staví na propracované zadní nápravě, která jim zaručuje výborné jízdní vlastnosti. Právě zde ale časem vznikají vůle v silentblocích zavěšení. Děje se tak okolo 150 000 km. Automobil pak lidově řečeno plave, což se pozná především na výjezdech ze zatáček a horizontech, kde se vůz odlehčí.

Nejčastější poruchy

opotřebované klíčky (1. gen.); zvlněné brzdové kotouče (1. gen.); nepřesný palivoměr; povrchová koroze podvozkových částí; zaseknutý nebo přidřený zámek kapoty

Opel Astra G

Druhou generaci Opelu Astra uvedenou pod označením G často trápí nedopisující multifunkční displej. Tento problém se většinou objevuje okolo 200 000 km. Známe však případy, kdy začal zlobit už o 50 000 km dříve. Vozy s 200 000 km a více mají často také děravý volant a to v místech určených pro ovládání klaksonu.

Nejčastější poruchy

koroze výfukového potrubí; závady klimatizace; nefunkční centrální zamykání; nedopisující palubní displej; opotřebená ložiska kol

Peugeot 307

U vozu Peugeot 307 si dobře prohlédněte sedadlo řidiče. Když se nájezd blíží 150 000 km, můžete si většinou všimnout rozpadající se levé bočnice sedačky – výplň se zde hroutí (kontrolujte jak pohledem, tak hmatem). Spojkové ložisko bývá hlučnější už po 100 000 km.

Nejčastější poruchy

poruchy páček pod volantem; problémy s podtlakovým okruhem u dieselů; závady měřičů vzduchu u HDI; únik motorového oleje; nedopisující displej palubního počítače

Renault Mégane II

Interiér modelu Renault Mégane II se vyznačuje menší odolností vůči opotřebení. Čalounění nebývá v dobrém stavu už po 100 000 km, po 120 000 km si můžete všimnout jasného ohmatání volantu. Pohonné jednotky 1.5 dCi trpí na problémy se vstřikovači a to mnohdy už po 50 000 km. Okolo 150 000 kilometrů se objevují potíže s elektronickými čidly.

Nejčastější poruchy

vytlučené čepy přední nápravy; skřípání brzd; potíže s palivovým čerpadlem u 1.5 dCi; závady vstřikovačů u 1.5 dCi; závady stahování oken

Renault Laguna II

Automobil Renault Laguna II je znám vysokou poruchovostí a malou odolností čalounění. Sedadla mají stopy opotřebení už po 100 000 km. Zhruba ve stejnou dobu se začíná projevovat také vyšší hlučnost spojkového ložiska.

Nejčastější poruchy

problémy se startovací kartou; potíže se vstřikovači a turby u motorů dCi; nefunkční měřiče tlaku v pneumatikách; vytlučené čepy př. kol; závady elektroniky

Škoda Fabia

Škoda Fabia - nejprodávanější ojetina na našem trhu - má mnohdy po ujetí 120 000 km hlučnější spojkové ložisko. Často lze také pozorovat tuhnutí podvozku (tlumiče nepracují tak dobře jako tomu bylo dříve).

Nejčastější poruchy

vadné váhy vzduchu u TDI; vynechávání válce, prasklá hlava motoru u 1.2 HTP; praskání žárovek H7 ve světlometech; rozpadající se madla dveří; poruchy posilovače řízení

Škoda Octavia I a II

Silentbloky zavěšení zadní nápravy určitě vydrží 150 000 km. Ložiska zadních kol ale mají u první generace životnost asi o 50 000 kilometrů kratší (u druhé je taktéž 150 000 km). Samostatnou kapitolu představuje velký digitální displej, který je většinou po 200 000 kilometrech špatně čitelný.

Nejčastější poruchy

vadné váhy vzduchu u TDI; rozbité stahování bočních oken; poruchy vnějšího osvětlení; zamlžování předních světlometů a směrovek (2. gen.); problémy s filtrem pevných částic (2. gen.)

Volkswagen Golf IV

Problémy čtvrté řady populárního modelu VW Golf se shodují s první generací Škody Octavia. Zavěšení zadní nápravy vydrží přibližně 150 000 km, avšak ložiska zadních kol si řeknou o výměnu často už ve 100 000 km.

Nejčastější poruchy

vadné váhy vzduchu u TDI; zničené dorazy tlumičů; stávkující imobilizér; netěsná chladicí soustava; prasklý vlnovec výfuku

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!