Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Nefanděte, kupte si dres! Leicester jich měl málo, přišel o desítky milionů

Ekonomika

  17:00
PRAHA - Ochozy mnohých světových sportovišť jsou poloprázdné. Pokladny u vchodu tak pro klubové rozpočty už nejsou základním stavebním pilířem, jako tomu bývalo v minulosti. Stěžejní je prodej vlastní značky.

Fotbalisté Leicesteru se radují. Jejich marketingové oddělení ovšem nedocenilo ekonomickou sílu úspěchu - mělo málo replik dresů. KLub tak tratil desítky milionů korun. foto: ČTK/APReuters

Senzační vítěz předchozího ročníku anglické Premier League a úřadující mistr Leicester získal mnoho nových příznivců po celém světě. Fenomenální úspěch však fotbalový klub, který k titulu dokráčel po pouhých dvou letech od postupu do nejvyšší soutěže, zároveň na jaře loňského roku připravil podle odhadů o zhruba 35 milionů korun.

A to jen proto, že neměl na skladě dost dresů pro suvenýrůchtivé fanoušky.

Nemluvte o Riu, nebo vašim sportovcům vezmeme medaile, varuje firmy MOV

To šampioni basketbalové NBA z Clevelandu byli připraveni, a tak po vítězství v posledním finále mohli spokojeně sledovat, jak prodeje zboží s jejich značkou lámou už 24 hodin po závěrečné siréně všechny rekordy. Za méně než dva dny pak prodali víc předmětů než vítězové z roku 2015 Golden State Warriors za celý týden.

Trend je zřejmý. Třebaže obecně peníze ze vstupného stále tvoří největší část příjmů klubů – podle studie společnosti PwC v průměru zhruba 28 procent –, sportovní ligy po celém světě se potýkají s poklesem návštěvnosti nebo alespoň se zpomalováním jejího růstu. Stoupá tak význam ostatních zdrojů, jako jsou vysílací práva nebo prodej fanouškovských předmětů.

Zboží za stovky miliard

A právě ty se těší stále větší oblibě. Podle mezinárodní merchandisingové asociace LIMA se ročně prodá licencovaných předmětů se sportovní tematikou za 26 miliard dolarů, v přepočtu za zhruba 673 miliard korun.

U špičkových klubů však již příjmy z komerčních aktivit převažují, jak mimo jiné ukazuje studie s názvem Deloitte Football Money League 2016. Tak třeba nejvýdělečnější fotbalový klub Real Madrid utrží ze vstupného ročně 130 milionů eur, tedy něco přes 3,5 miliardy korun. Od sponzorů a zejména z prodeje klubových suvenýrů však získá přes 247 milionů eur.

Hrníček z fanshopu Chelsea s potiskem Josého Mourinha.

Právě tento klub se přitom v minulosti chlubil, že přestupy hvězd Davida Beckhama či Cristiana Ronalda zaplatí z prodeje jejich dresů. S trochou nadsázky se tak dá říci: „Chceš podpořit svůj tým? Nechoď fandit, kup si dres!“

„Výsledky studie potvrdily dlouhodobý trend, že klíčovým příjmem pro nejlepší kluby Evropy jsou komerční výnosy ze sponzorských smluv a aktivního merchandisingu. Naopak dlouhodobě na ústupu jsou u většiny velkoklubů příjmy související se vstupným na stadiony. Poměr výnosů z vysílacích práv a přenosů se liší stát od státu v přímé závislosti na zájmu a úspěšnosti jednání s médii,“ říká specialista na sportovní právo a člen Deloitte Sports Team Lukáš Poddaný.

V Česku táhnou šály a drobnosti

Tento trend se začíná dostávat i do Česka. Pro menší kluby jde sice v rozpočtu o jednotky procent, a některé tak význam fanouškovských předmětů podceňují podobně jako anglický Leicester.

Nicméně třeba fotbalová Sparta ročně prodá kolem devíti tisíc dresů. V posledních letech výrazně rozšířila sortiment, v průběhu léta také skoro o 50 procent rozšířila prodejní plochu kamenného fanshopu přímo na stadionu a otevřela další prodejní místo v Praze. Celkem si tak přijde na desítky milionů korun.

Sportovce čekají zlatá léta. Přicházejí asijští sponzoři, částky v kontraktech rostou

„Prodej merchandisingu vnímáme jako velmi důležitý, oblast suvenýrů a licencování má pro klub velký potenciál. Meziročně zaznamenáváme již několik let růst příjmů ve výši zhruba deseti až dvaceti procent. Rozhodně se jedná o oblast, kde očekáváme i další růst v řádech desítek procent ročně, jak v případě prodejů ve fanshopu, tak na licencování loga,“ říká mluvčí letenského klubu Ondřej Kasík.

Češi však nemají zájem jen o dresy. Slavia, Viktoria Plzeň a další evidují velký zájem hlavně o šály a drobnosti typu náramky, klíčenky, pouzdra na mobil, skleničky, deky či osušky. Za průkopníky by mohli být považováni Bohemians Praha 1905. Fanoušci „Klokanů“ pravidelně přispívají na provoz klubu nejen veřejnými sbírkami, ale právě také častými nákupy ve fanshopu, čímž do celkového rozpočtu přispějí ročně i 12 procenty (přibližně sedmi miliony korun).