Stočený tachometr má podle společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním původu a historie vozidel, na 42 procent ojetých aut. Podíl počtu vozidel, u kterých se falšuje skutečný rok výroby, je téměř padesátiprocentní, uvedla dnes společnost.
Nejvíce se s rokem výroby manipuluje u těchto aut:
|
Ve velkých technických průkazech se již neuvádí rok výroby vozidla, ale pouze datum jeho první registrace. Datum první registrace pak figuruje jako stáří vozidla a určuje jeho hodnotu, která po tomto "omlazení" stoupne. "Nejčastěji je to jeden až dva roky, výjimkou ale nejsou případy, kdy je vozidlo omlazeno o tři a více let," píše Cebia v tiskové zprávě.
Auto omlazené o rok až dva může být o 40 tisíc dražší
Podle společnosti Cebia se to týká hlavně vozidel, která byla do Česka dovezena individuálně. Rozdíl v pořizovací ceně vozidla "omlazeného o jeden až dva roky může činit až 40 tisíc korun. Zákazník nejenže kupuje dražší vozidlo, ale zvyšují se mu také náklady na pojištění. Vyšší jsou i náklady na leasing či úvěr.
Nejčastěji se lze s úpravou roku výroby setkat u značek Škoda Octavia (rok výroby 2006), Vokswagen Passat (rok výroby 2007) a Škoda Fabia (rok výroby 2001).
Jak se můžete bránit
|
Letos v březnu byl podán návrh na novelizaci trestního zákoníku, aby se manipulace se stavem tachometru stala trestným činem. Návrh poukazoval na to, že přetočením tachometru vznikají kupujícím značené finanční škody, protože cena vozidla výrazně vzroste. Navíc pokud kupující nezná skutečné opotřebení automobilu a neprovede potřebný servis, může díky špatnému technickému stavu vozidla způsobit nehodu a pak už jde i o lidské zdraví. Vláda ale návrh neschválila.
Přetáčení tachometru by se mohlo stát přestupkem
Ministerstvo dopravy v současné době pracuje na novém návrhu, který přetáčení tachometrů kvalifikuje jako přestupek.
Příklad podvoduDovozce přiveze ze zahraničí ojeté auto, u kterého je v zahraničním technickém průkazu (např. SRN) uveden datum první registrace 12. 3. 2006. Datum na dokumentu upraví na 12. 3. 2007, technický průkaz okopíruje, aby změnu nebylo možno očima rozeznat, a s kopií jde na dopravní úřad auto zaregistrovat. A protože všude se nějaký „známý“ najde, vozidlo zde zaregistrují jen na základě kopie technického průkazu. Zdroj: Tisková zpráva Cebia |