Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Která značka benzinek je v Česku nejlevnější? Rozdíl je i pět korun za litr

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Analýza antimonopolního úřadu potvrdila, že pumpaři snižují ceny zejména v blízkosti stanic Tank Ono. Naopak nejdražší palivo tankujeme na dálnicích D1, D5 a D8. Rozdíl může být i kolem pěti korun. Kupovat pohonné hmoty se přitom moc nevyplatí v úterý a středu, to petrolejáři zdražují nejvíc a nejčastěji.

Čerpací stanice (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Nejčastěji se na prvním místě ve srovnání cen objevují pumpy Shell, výjimečně je předčily sítě OMV nebo Agip – dnes MOL. Naopak nejlevnější tankování mají řidiči většinou u pump Tank Ono, ojediněle také u obchodních řetězců Ahold nebo Globus.

Vyplývá to z rozsáhlé analýzy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, popisující z dlouhodobého hlediska ceny na českém pumpařském trhu.

TOP pumpou je pro Čechy Shell. Nejvíce ale tankují u konkurenční Benziny

Úřad pro tyto účely využil a zpracoval početný objem dat kartové společnosti CCS za období let 2008 až 2015. Porovnával cenové chování v jednotlivých letech nejen podle značek sítí a jejich cen v každém zkoumaném roce, ale i jejich rozmístění na území Česka nebo zpoždění, s jakým reagují na zdražení či zlevnění pohonných hmot na burze.

„Přestože trh na území České republiky je na maloobchodní i velkoobchodní úrovni velmi konkurenční, data prokázala nezanedbatelné cenové rozdíly mezi jednotlivými čerpacími stanicemi,“ uvádí autoři analýzy. Rozdíl mezi nejdražší a nejlevnější sítí činí v průměru přes 2,5 koruny. Ve skutečnosti ale může být někdy rozdíl mezi nejlevnější a nejdražší pumpou u nás i dvojnásobný.

Dálnice se prodraží

O 2,5 koruny v průměru se liší i ceny na dálnicích, zejména na D1 mezi Prahou a Kroměříží, D5 mezi Prahou a Rozvadovem a na D8 do Hradce Králové – oproti pumpám, ležícím nedaleko mimo tyto dálnice. Přesto jsou řidiči z různých důvodů ochotni tyto dálniční přirážky akceptovat.

Analýza ukazuje, že konkurence funguje, pumpy se na většině území Česka viditelně liší cenou i když se případně nacházejí poblíž. Výjimkou je blízké okolí výrazně levných čerpadel Tank Ono, Globus a Ahold, které nutí viditelně snižovat ceny i ostatní blízké pumpaře.

Nejdražší a nejlevnější benzinky v Česku.

„Pro mne je hlavní informací této studie to, že potvrzuje, že petrolejáři se pohybují ve velmi silném konkurečním prostředí a své ceny nekoordinují v rozporu se soutěžním zákonem,“ komentuje zjištění antimonopolního úřadu Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu, která zastupuje největší prodejce pohonných hmot u nás.

Přitom právě antimonopolní úřad v roce 2001 vyhodnotil cenové chování tehdejší šestice největších pumpařských značek na našem trhu - Agip, Aral, Benzina, ConocoPhillips (pumpy JET), OMV a Shell jako nezákonné a udělil jim za údajný kartel dohromady pokutu 313 milionů korun. Ceny si měli petrolejáři údajně sjednocovat prostřednictvím komentářů očekávaného cenového vývoje v médiích.

Z Česka mizí další značky čerpacích stanic. Které pumpy dostanou nová loga?

Jenže celé řízení se vleklo dlouhé roky, soudy složitě řešily odvolání pumpařů, kterým nakonec stát zaplacené pokuty musel vrátit.

Ani nynější analýza žádné nekalé praktiky neodhalila, antimonopolní úřad i tak ale upozorňuje, že v některých regionech je síla konkurence ke smůle řidičů snížena. Jsou to jednak zmíněné dálnice, ale také některá města.

Například tři největší (Praha, Brno, Ostrava) mají v průměru větší cenu benzinu a nafty než za kolik tankují řidiči za jejich hranicemi. Přestože v těchto aglomeracích je hustota a konkurence pump nejvyšší. Je v nich ale i největší koncentrace zákazníků a automobilů, což umožňuje místním pumpařům i přes velkou konkurenci nasazovat nadprůměrné ceny.

Zlevní pomalu, zdraží rychle

Antimonopolní úřad u nás zřejmě poprvé a v dlouhé časové řadě porovnal, jak rychle pumpy reagují na cenové změny svých vstupů. Respektive, jak dlouhá doba uplyne od zdražení benzinu či nafty na evropské burze v Rotterdamu ke zdražení na samotném stojanu benzinky. A naopak, jak dlouho trvá než pumpař promítné do ceny řidičům zlevnění svého nákupu, tedy pokles ceny na burze.

„Výsledky potvrzují úvodní domněnku, že provozovatelé čerpacích stanic jsou zdrženliví ke snižování cen, kdy k plnému promítnutí poklesu cen z evropské burzy na český maloobchodní trh dojde zhruba s měsíčním zpožděním. Zatímco cenový nárůst se v cenách čerpacích stanic z velké míry projeví již po dvou týdnech,“ popisuje zpráva zjištěné a vyhodnocené časové údaje.

Čerpací stanice v Česku.
Tankování bez obsluhy - grafika.

V tomto ohledu je také dobré vyhýbat se tankování benzinu v úterý a ve středu. V těchto dnech pumpaři zdražují nejvíc a také nejčastěji. Naopak o největší částky zlevňují pumpy v sobotu a v neděli, o něco menší poklesy cen nastavují pumpaři ve čtvrtek a pátek, ale v těchto dnech je zas případů zlevnění nejvíce.

K tomu, aby transparentnost cen byla u nás vyšší a řidiči měli snažší přehled a výběr, kde nejlépe tankovat, doporučuje antimonopolní úřad centrální databázi všech pump s povinností pravidelné aktualizace cen. Něco podobného jako příslušná ministerstva organizují v Německu, Francii, Španělsku a některých dalších zemích. U nás ale stát nic podobného nechystá.

Autor:

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...