23. dubna 2007 15:22 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Nejdražší značkou světa je Google

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Google | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Google | foto: Reprofoto

NEW YORK Internetová společnost Google se stala nejdražší obchodní značkou světa. Případný zájemce o logo a povědomí o značce by musel podle odhadů zaplatit 66 miliard dolarů (asi 1,4 bilionu Kč).

Proti loňskému roku se hodnota značky Google zvýšila o 77 procent, a podnik tak povyskočil o šest příček. Ukázal to žebříček společnosti Millward Brown Optimor, který
otiskl list Financial Times.

"Obchodní značka, podobně jako pověst člověka, má nesmírnou hodnotu. Také je nehmotná a podléhá pokušení udělat něco pro krátkodobý zisk, což ji ale může dlouhodobě poškodit," píší autoři zprávy.

Mnoho firem podle nich takovému pokušení podlehlo, slevily z kvality nebo přijaly rozhodnutí, které značku poškodily. Pak jim trvalo řadu let, než se dokázaly se škodami vypořádat.

Právě Google je podle průzkumu názornou ukázkou, jak má vypadat podnik, který z kvality neslevuje. Majitelé Googlu si doménu google.com zaregistrovali v roce 1997 a za deset let z ní udělali cennější značku než má Coca-Cola, McDonald's nebo BMW.
Google sesadil z první příčky právě firmu Microsoft, které se něco podobného povedlo dříve. Existuje ale spousta příkladů, kdy management poškodil značku tím, že učinil chybné rozhodnutí.

Jako příklad lze uvést výrobce džínového oblečení Levi Strauss & Co, který už mezi nejcennější značky vůbec nepatří. Hodnota značky se nejlépe určuje podle částky, kterou je konkurence ochotna zaplatit za celý podnik. Tam, kde takové srovnání není možné, je ale třeba hledat jiné metody.

Průzkum BrandZ, který Millward Brown Optimor provedl, bral v úvahu především hodnotu podniku podle tržeb, a rovněž podle toho, jak značku vnímají spotřebitelé.
Průzkum se zabýval také jednotlivými sektory. Zatímco mezi výrobci sportovních oděvů a obuvi je na prvním místě Nike před H&M, z výrobců piva je nejvíce ceněna značka Budweiser. Z automobilů vede Toyota a mezi výrobci kávy je nejcennější značka Nescafé. Mezi řetězci rychlého občerstvení vede McDonald's, za ním je Starbucks, pak Subway a teprve potom KFC.

Lidovky.cz, ČTK
  • 1Diskuse




Najdete na Lidovky.cz