Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

U Liberce dělali klaksony či kryty pro tanky. A zapsali se do dějin legendy Favorit

Ekonomika

  15:00
HODKOVICE NAD MOHELKOU - V Hodkovicích nad Mohelkou, jen kousek od Liberce, se nachází tradiční závod na výrobu tlumičů. Dnes se jmenuje Monroe Czechia, dříve patřil pod Autobrzdy Jablonec. Lidovky.cz se tam vypravily v rámci putování po stopách legendární Škody Favorit, která letos v září slaví 30 let od své premiéry.

Škoda Favorit před novou továrnou na výfukové soustavy v Hodkovicích nad Mohelkou foto: Martin Mičánek

Provozy Monroe Czechia, spadající pod koncern Tenneco, se nachází doslova jen pár metrů od sjezdu z rychlostní silnice R35 na Liberec. A představují dva odlišné světy.

Kousek pod nádražím míjíme nově vyhlížející výrobní halu. Pokračujeme dolů, k říčce Mohelce. Tam stojí původní výrobní závod, kde vznikaly i tlumiče pérování pro Škodu Favorit.

V Anglii otestovali Škodu Favorit. ‚Proč všechna auta nejsou tak dobrá?‘

Určitá rozdrobenost staršího areálu je poměrně logická. Průmysl se zde usadil už v roce 1843, kdy zde vznikla tkalcovna, tiskárna a barvírna látek, pak se v Hodkovicích etabloval i průmysl zbrojní.

Součástí továrny byla i krásná vila, která ještě v době růstu místní výroby za socialismu sloužila coby ordinace závodního lékaře a jesle pro děti zaměstnanců. Později musela ustoupit dalším továrním halám.

„Od roku 1970 spadal místní podnik pod Autobrzdy Jablonec a sortiment výroby byl relativně široký,“ vysvětluje jeden z důvodů rozdrobení areálu pamětník a dodnes i zaměstnanec továrny Jiří Svatý. Podle něj se tam vyráběly nejen tlumiče (tehdy na vozy Škoda, Lada a Moskvič), ale také klaksony pro osobní i nákladní vozy, přerušovače směrových světel, různá relé nebo třeba kryt na prostor řidiče tanku pro jízdu v nebojové pozici.

Favorit 30 let

Vyráběla se tam také impulzní čerpadla do nezávislých topení, která dnes pod značkou Ateso vznikají v nedalekém Jablonci nebo v Rakovníku. Postupem času přibyla i výroba výfukových soustav.

Právě firma Ateso stála po revoluci u privatizace místních Autobrzd. Od roku 1996 ale spadá závod v Hodkovicích do mezinárodního koncernu Tenneco.

S ním přišla i změna produktového portfolia. Došlo k jasné konsolidaci: v Hodkovicích se vyrábí tlumiče pérování a výfukové soustavy pro automobily. Z hlediska šířky samotného portfolia ale došlo k zásadnímu rozšíření, zatímco v době vzniku Škody Favorit tu vznikaly tlumiče pro několik socialistických vozů. Dnes továrna, která patří k největším producentům tlumičů pérování na světě, chrlí tlumiče ve stovkách variant pro nejvýznamnější světové automobilky.

Výfuky v továrně Monroe svařují roboti
Škoda Favorit před novou továrnou na výfukové soustavy v Hodkovicích nad...

Škoda dodnes zůstává důležitým zákazníkem Monroe Czechia, byť se po její bok zařadilo mnoho dalších značek. V Hodkovicích je i vývojové centrum, kde inženýři konstruují a ladí tlumiče podle přání zákazníků.

Výroba tlumičů a výfuků byla také v roce 2012 rozdělena, právě tehdy vznikla nová tovární hala nedaleko nádraží. V původním závodě se tak dnes vyrábí jen tlumiče.

MINULOST A SOUČASNOST

  • 1987

Název: Autobrzdy Jablonec, n.p., pobočný závod Hodkovice nad Mohelkou

Počet zaměstnanců: cca 500

  • 2017

Název: Monroe Czechia s.r.o, Tenneco

Počet zaměstnanců: 1 100 + 350 agenturních

V dobách vzniku Škody Favorit se lišila filosofie výroby. „Továrna byla vcelku soběstačná, téměř všechny díly pro výrobu tlumičů si vyráběla sama, z venku k nám putovaly hlavně odlitky,“ vysvětluje Jiří Svatý, který začínal ve výrobě u strojů v roce 1970 coby absolvent místního učiliště. Favorit přinesl přechod na modernější výrobu.

„Většinu produkce jsme tehdy obráběli na jednoúčelových strojích, pro Favorita byl zakoupen CNC stroj Traub D26,“ vzpomíná Svatý.

Přechod na moderní stroje postupně výrazně navýšil produktivitu místního závodu, zároveň došlo k nárůstu počtu zaměstnanců.

Zatímco v roce 1987, kdy Škoda představila Favorita, tu pracovalo zhruba 500 lidí, dnes mají dva výrobní závody v Hodkovicích dohromady (i s vývojovým centrem) 1400 zaměstnanců.

Po postupně upravované a rozšiřované výrobě tlumičů vedené ředitelem závodu Jiřím Samšou se přesouváme do „horního“ závodu na výfuky. Tohle je moderní továrna se vším všudy.

Ředitel závodu Jiří Vaverka je na ni patřičně pyšný, ukazuje velmi pokročilé stupně automatizace. Například kompletace katalyzátorů, která tam probíhá, je plně v režii robotů. Úctyhodný je i automat, který svaří celou výfukovou soustavu dohromady.

Hrdí jsou tu i na vysoce automatizovaný sklad. Lidé v něm sice stále pracují, ale moderní koncepce s úzkými uličkami a speciálními zakladači, u kterých je operátor vlastně jen pasažérem, umožní velmi efektivní využití místa. „Pro klasické vysokozdvižné vozíky by bylo potřeba mít dvou a půl násobnou šířku uličky,“ demonstruje Vaverka efektivní využití prostoru.

Denně sem přijede přes dvacet kamionů s jednotlivými komponenty, ještě o něco víc jich pak odsud odjede s hotovými výfukovými soustavami.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!