Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Nejprodávanější SUV svého druhu je tu v novém kabátě, samo se vyhne srážce

Ekonomika

  6:31
ŽENEVA (od našeho zvláštního zpravodaje) - Stávající Volvo XC60 se i přes svůj věk stále prodává skvěle, nicméně nastal čas na jeho výměnu. V Ženevě tak švédská automobilka představila novou generaci, která ctí aktuální designový trend značky a používá aktuální techniku platformy SPA.

Volvo XC60 na autosalonu v Ženevě foto: Luděk Vokáč, Lidovky.cz

XC60 je pro Volvo velmi důležitý model. Je to její nejprodávanější auto a tak jsou požadavky na novou generaci opravdu velmi vysoké. Oproti stávajícímu provedení je nová generace úplně nové auto – a to jak po stránce techniky, tak designu a konstrukce.

Základem je nová platforma SPA, kterou poprvé u Volva přinesl velký model XC90 a mají ji i sedan a kombi S90 a V90. S platformou souvisí i nové motory, které jsou výhradně čtyřválcové. Diesely D4 a D5 mají výkon 190 a 235 koní, benzínové motory T5 a T6 pak 254 a 320 koní. Vrcholem nabídky bude, stejně jako u XC90, provedení T8 Twin Engine – to je plug-in hybrid s celkovým výkonem 407 kW.

Volvo XC60 na autosalonu v Ženevě
Volvo XC60 na autosalonu v Ženevě

Nový design z pera šéfdesignéra značky Thomase Ingenlatha, vychází z toho, co už předvedl u předchozích modelů. XC60 ale působí oproti větší XC90 dynamičtěji a uhlazeněji, na SUV má docela nízký profil a nečekaně dlouhou kapotu.

I když se zvětšily rozměry auta, uvnitř není nijak moc dramaticky místa navíc, Volvo totiž prostorové možnosti využívá také k vylepšení bezpečnosti. Konstrukce karoserie je mnohem pevnější, než dříve a v oblasti bezpečnosti by měla novinka nastavovat měřítka. A to i přesto, že například používá netradiční provedení dveří, jejichž spodní část je protažena až do prahů, které tu tak prakticky nejsou. Usnadňuje to nastupování, protože posádka nemusí překračovat tak široký práh, jako je obvyklé.

Komfortní není u XC60 jen nastupování, ale samotná kabina jako taková. Pasažéři se tu budou cítit velmi příjemně, řidič zase ocení, že tohle auto působí kompaktněji, než XC90. Z novinky je i lepší výhled. Místa je tu přitom dostatek, byť k nejprostornějším ve své třídě asi XC60 patřit nebude.

Výbornou atmosféru ale umí navodit samotné provedení displeje, interiéry opravdu Volvo umí – krom obřího displeje palubního systému (i ten byl vylepšen) tu pak zaujme ve vybraných verzích nainstalované dřevěné obložení z doslova „vyzrálého“ dřeva. Namísto lesklého dřevěného dekoru je tu matné dřevo s klasickou strukturou, jako by nebylo vůbec lakované. Vypadá to opravdu moc pěkně.

XC60 také samozřejmě nabídne celou řadu bezpečnostních systémů. Velkou novinkou je vylepšený systém City Safety, který dostal funkci Steer Assist. Když auto detekuje možnou srážku s chodcem, díky této technice nejen, že začne brzdit, ale také se pokusí srážce vyhnout zásahem do řízení.

Není třeba se ovšem bát, že by auto zatočilo někam, kam nemá – stále by mělo zůstat ve svém jízdním pruhu. I taková malá změna by ale mohla srážce zabránit nebo alespoň zmírnit jení následky. Stejná fukce dovede zabránit i srážce s protijedoucím vozidlem.