Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Na zásilku u České pošty čekají lidé i přes týden. Státní firmě chybí doručovatelé a nestíhá

Ekonomika

  5:00
PRAHA - Paní Marie z Prahy 8 opakovaně nedostala psaní od své vnučky, pan Karel čeká zásilku více než týden. Problém je na straně České pošty, chybí jí doručovatelé, momentálně hledá více než 1300 zaměstnanců. A tak klienti čekají leckdy i deset dní, než jim přijde očekávané psaní.
Česká pošta

Česká pošta foto:  František Vlček, MAFRA

„Běžte se zeptat do prvního patra,“ slýchají čím dál častěji klienti České pošty na pobočce v pražské Libni. Takovou zkušenost má i Vladimír, obyvatel Prahy 8, který se svěřil serveru Lidovky.cz. 

Do prvního patra se podle něj lidé chodí ptát, zda jim na jejich pobočku už náhodou nedorazila očekávaná zásilka. Pokud ano, rovnou si ji tam mají vyzvednout. Přímo od doručovatelů, kteří nestíhají roznášet.

Státní firma bojuje s řadou problémů kvůli tomu, že nemá lidi. „Česká pošta se v současné době stejně jako další firmy potýká s nedostatkem zaměstnanců,“ potvrdil informaci serveru Lidovky.cz mluvčí České pošty Matyáš Vitík. V současné době hledá přes 1 300 zaměstnanců, přičemž nejvíce chybí doručovatelé a přepážkoví pracovníci v Praze.

„Mezi oblasti, kde se potýkáme s nedostatkem zaměstnanců, patří především větší města, či lokality, kde je na trhu práce mezi zaměstnavateli zvýšená konkurence (například průmyslová centra). Z toho samozřejmě pramení i případné problémy, které se při doručování vyskytují. Pokud se situace s nedoručováním opakuje, posilujeme danou lokalitu brigádníky nebo zástupy z jiných provozoven,“ popisuje mluvčí.

Balík do ruky? Spíše na poštu

Ještě horší je situace u služby „Balík do ruky“. V praxi podle svědectví funguje služba následovně: pošťák zákazníkovi neoznámí, že už je před domem s balíkem. Zřejmě aby ušetřil čas, vloží do schránky lísteček s výzvou, že pokus o dodání balíku byl neúspěšný.

Klient přitom třeba čeká na uvedeném místě, aby si balík převzal osobně. Rozzlobený zákazník pak musí vyrazit na pobočku, kde často uvázne ve frontě. Zaplacená služba tak naopak doručení paradoxně prodlužuje.

Česká pošta

Aktuální nedostatek doručovatelů celý proces ještě zpomaluje. Když se klient dojde zeptat na pobočku, na přepážce pro výdej uložených zásilek o něm ještě nemusí být záznam, protože doručovatel nestačil vhodit oznámení o uložení zásilky do schránky. 

Reklamace i stížnost ombudsmance

Klienti mají možnost si stěžovat na nefungující služby České pošty. Prvním obranným prostředkem je reklamace na jakékoli pobočce pošty kvůli vadnému dodání. Pokud zákazník není spokojený s požadovanou službou, má možnost ji reklamovat, a to i v případě, že už si zásilku  převzal. I v tomto případě je ale zapotřebí se obrnit maximální trpělivostí. Stížnost totiž nemusí být podle zkušeností zákazníků stěžujících si v internetových diskusích vyřízena v dané lhůtě, pakliže vůbec.

Česká pošta je povinna reklamaci vyřídit nejpozději do 30 dnů od jejího přijetí. Pokud se v této lhůtě nijak nevyjádří nebo jí nevyhoví, může stěžovatel podat do jednoho měsíce námitku k Českému telekomunikačnímu úřadu, který dohlíží na poskytování poštovních služeb a může při zjištěném pochybení ukládat i citelné pokuty. Zahájení řízení o námitce je však spojeno s poplatkem.

Klienti se mohou obrátit také na poštovní ombudsmanku. To ale teprve tehdy, kdy vyčerpají všechny řádné i opravné prostředky a stále nejsou s řešením problému spokojeni. Její úřad je tedy až poslední instance při rozhodování reklamací, zákaznických podnětů a stížností.