Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Němci radí Čechům, jak na levné dálnice: otevřené tendry ušetří miliardy

Ekonomika

  12:06
PRAHA - Otevřená výběrová řízení, zadávání veřejných zakázek po částech a kvalitní nezávislé posudky – to je německý recept na levnější výstavbu dálnic v Česku. Pokud se podaří takový postup prosazovat, může stát ušetřit desítky miliard ročně. Výsledky společné česko-německé studie představil prezident Nejvyššího kontrolního úřadu Miloslav Kala.

Oprava poničené D1. foto:  Jan Zatorsky, Lidové noviny

Spolupráce NKÚ a jeho německé obdoby BRH (Bundesrechnungshof) si kladla za cíl odpovědět na otázku, proč se v Česku staví kilometr dálnice o více než čtvrtinu dráž než v Německu.

U našich západních sousedů se daří stavět při veřejných zakázkách levněji, protože při jejich zadávání se dává přednost otevřeným zadávacím řízení, které sníží cenu. Také klade větší důraz na rozdělování zakázek, které umožní konkurenci více firem a tím i nižší ceny. Zároveň se tím podpoří i menší podnikatelé, kteří by jinak velkých projektů nemohli účastnit.

Vyhazování miliard

Jako příklad možných úspor při rozdělování zakázek uvedl Kala tři stavby související s výstavbou silničního okruhu kolem Prahy. Kontroloři z NKÚ spočítali, že kdyby se práce zadávaly po částech a v otevřených řízeních, mohlo se ušetřit minimálně 790 milionů z celkové ceny 15,5 miliardy korun.

Celkem lze na zakázkách v Česku ušetřit desítky miliard korun. "Ten prostor pro snížení cen jsme tady vyčíslil na 74 zakázkách na 12 až 20 procent. A jednalo by se tedy o částku 40 miliard v té absolutní hodnotě, což je skutečně grandiozní číslo," řekl Kala novinářům.

Německo zadalo v roce 2011 celkem 80 procent zakázek na pozemní a dopravní stavby v otevřeném řízení. V tuzemsku naproti tomu šlo jen o 65 procent případů zakázek na dodávky, služby i stavební práce.

Německý úřad přitom zjistil na vzorku 16 000 zakázek, že nabídkové ceny u omezených řízení a v jednacích řízeních jsou o šest až deset procent vyšší než ve veřejných řízeních.

Zakázky šité pro stavební giganty

V tuzemsku působí problémy také přemrštěné požadavky na referenci dodavatelů, které omezují jejich počet.  Prezident NKÚ Miloslav Kala jako příklad přemrštěných požadavků uvedl situaci, kdy zadavatel zakázky na stavbu dálnice požadoval, aby uchazeč měl za posledních pět let dokončené tři silniční stavby a každou z nich za minimálně 700 milionů korun.

Takovéto podmínky přitom podle něj dokáže v tuzemsku splnit jen devět firem. To pak podle úřadu vede k tomu, že v letech 2008 až 2009 získalo dvě třetiny finančního objemu zakázek na silnice jen pět firem. Šlo o 62,5 miliardy korun.

Databáze určí, jaká cena je obvyklá

Vrchní ředitel kontrolní sekce BRH Andreas Rahm řekl, že při dělení zakázek například u stavby budov je cena jednotlivých prací nižší a může se soutěže zúčastnit víc firem. Odhaduje, že to může snížit celkové náklady až o 20 procent z celkové ceny.

ČTĚTE TAKÉ:

Další důvod je politický a spočívá v podpoře malých a středních firem, které mají v Německu velký význam. V Německu fungují nákladové i rozpočtové databáze, které umožní zadavatelům přesně stanovit cenu. V tuzemsku naproti tomu žádné centrální databáze neexistují.

Autoři: ,