Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Němci oficiálně přiznali: skandál automobilek je hrozbou pro naši ekonomiku

Výfukové plyny. foto: Shutterstock

BERLÍN - Emisní skandál, který se týká německých výrobců automobilů, je pro největší evropskou ekonomiku rizikem. Zatím je však obtížné vyčíslit jeho dopad, uvedlo v pondělí německé ministerstvo financí ve své pravidelné měsíční zprávě.
  9:20

Skandál, který vypukl před téměř dvěma lety poté, co Volkswagen přiznal, že podváděl se zkouškami emisí u vozů s naftovými motory v USA, ministerstvo označilo za hrozbu pro Německo, spolu s rozhodnutím Británie opustit Evropskou unii a s ochranářskou obchodní politikou Spojených států.

Automobilový průmysl je největším německým vývozcem a poskytuje zhruba 800 tisíc pracovních míst.

K TÉMATU:

„Rizika spojená s tím, jakou podobu bude mít brexit, a s budoucí obchodní politikou USA zůstávají. K tomu by takzvaná dieselová krize měla být klasifikována jako nové riziko pro německou ekonomiku, i když dopady v tuto chvíli není možné vyčíslit,“ uvedlo ministerstvo.

Německá centrální banka Deutsche Bundesbank v pondělí nicméně ve své měsíční zprávě o ekonomice uvedla, že emisní skandál ani diskuze o možném zákazu starších naftových motorů zatím neměly na vyhlídky automobilového průmyslu žádný výraznější dopad.

Německou ekonomiku ve druhém čtvrtletí táhly hlavně výdaje domácností a státu. Hrubý domácí produkt se ve druhém čtvrtletí zvýšil o 0,6 procenta. Naopak slabší zahraniční obchod zpomalil růst, protože vývoz rostl výrazně méně než dovoz.

Tankování nafty.

Ministerstvo uvedlo, že očekává, že průmyslový sektor bude pokračovat v rozmachu také ve třetím čtvrtletí, což ukazují indikátory zakázek a nálady podnikatelů. Dieselová krize by však mohla vrhnout stín na výhled růstu vzhledem k důležitému postavení automobilového průmyslu.

Podle centrální banky by německá ekonomika mohla letos růst rychleji, než se dosud předpokládalo, a to díky mimořádně silné průmyslové výrobě, exportu i spotřebě. Ve své dřívější prognóze odhadovala Bundesbank letošní tempo hospodářského růstu na 1,9 procenta.

Němečtí politici a šéfové automobilky se tento měsíc dohodli, že opraví software u 5,3 milionu vozů s naftovým motorem, aby se snížilo znečištění, a pokusí se napravit poškozenou pověst průmyslu.

Regulační úřady v EU rovněž vyšetřují obvinění z kartelové dohody mezi německými automobilkami. Výsledkem by mohla být vysoká pokuta pro společnosti, napsala agentura Reuters.

Autor:

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...