Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Němečtí politici chtějí dálniční mýto pro linkové autobusy

Dálkový autobus (ilustrační foto) foto: Shutterstock

BERLÍN - Německé vládní i opoziční strany žádají zavedení dálničního mýtného pro linkové dálkové autobusy. Podle nich je nepřípustné, aby autobusy byly po zpoplatnění dálnic pro osobní auta jediným druhem vozidla, který je od placení mýtného na německých dálnic osvobozen. Ministr dopravy Alexander Dobrindt se zatím k zavedení mýtného pro autobusy nechystá.
  11:15

„Je jen málo realistické, že by autobusy byly po zavedení mýtného pro osobní auta jedinými vozidly, které za užívání dálnic neplatí. Musíme proto najít způsob, jak do systému zpoplatnění dálnic zapojit i autobusovou branži,“ řekl bavorský zemský ministr dopravy Joachim Herrmann z Křesťanskosociální unie (CSU) v rozhovoru, který zveřejnil deník Süddeutsche Zeitung.

Diskriminuje německé mýtné cizince? Rakousko chce znát názor Bruselu

Pro zpoplatnění dálkových autobusů je i sociální demokracie (SPD), která spolu s CSU a s Křesťanskodemokratickou unií (CDU) tvoří německou spolkovou vládu. „Potom, co se v říjnu rozšíří mýtné pro nákladní vozidla i pro auta od 7,5 tuny, bude třeba do mýtného systému zapojit i ostatní vozidla této váhové kategorie. Je třeba, aby se mýtné vztahovalo na autobusy, a to včetně linkových,“ řekla Süddeutsche Zeitung Kirsten Lühmannová z SPD.

Pro zavedení dálničního mýtného pro autobusy se v německé televizi n-tv vyslovili i zástupci Zelených a Levice. Obě opoziční strany připomínají, že autobusy patří mezi velké znečišťovatele, co se týká jemného prachu, a že se kvůli své váze významnou měrou podílejí na poškozování dálnic, zejména mostů.

Ministr dopravy Dobrindt nicméně se zavedením mýtného pro linkové dálkové autobusy nesouhlasí. „V této chvíli nemáme žádné plány na mýtné pro dálkové autobusy. Podle předchozího ujednání koalice se na tom nic nezmění až do příštích parlamentních voleb (které budou na podzim 2017),“ řekl Dobrindt v n-tv.

Popularita autobusů roste

Zavedení mýtného pro autobusy podporují kromě politiků i němečtí železniční dopravci, zejména největší železniční společnost Deutsche Bahn. Podle železničních firem má autobusová branže nespravedlivou výhodu, protože vlaky musí platit za opotřebování kolejí, zatímco autobusy žádný podobný poplatek neodvádějí.

Dálkové autobusy na vnitroněmeckých linkách jezdí teprve od roku 2013. Do té doby platila na dopravním trhu omezení, která měla chránit státního železničního dopravce Deutsche Bahn. Německá vláda opatření obhajovala mimo jiné tím, že železniční doprava je šetrnější k životnímu prostředí než autobusová.

Autobusová doprava ale nyní zažívá velký rozmach a přecházejí k ní zejména cestující z železnice, protože cesty autobusem jsou zpravidla až o polovinu levnější než jízdenky na vlak na stejných trasách. Loni dálkové linkové autobusy přepravily v Německu 19 milionů cestujících, letos se očekává až 30 milionů.

Autor: