Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Nemluvte o Riu, nebo vašim sportovcům vezmeme medaile, varuje firmy MOV

Ekonomika

  12:30
PRAHA - Olympijské hry, Rio, zlato nebo vítězství. Tyto a řada dalších jsou na seznamu zakázaných slov, kterým se musí firmy, jež nejsou oficiálními sponzory her, vyvarovat v reklamních kampaních. V opačném případě hrozí postih jim i jejich sportovcům.

Ilustrační foto. foto: ČTK

Mezinárodní olympijský výbor nechce, aby se na olympiádě kdokoliv „přiživoval“.

„Vaše Svatosti, prosím, zdržte se používání chráněných výrazů. Jako globální značka jste v rozporu s oficiálními olympijskými směrnicemi.“ Takové reakce se dostalo papeži Františkovi, když na Twitteru popřál sportovcům účastnícím se olympijských her v Riu de Janeiro hodně štěstí a připojil oficiální označení #Rio2016.

Olympiády ruinují města i státy. Za posledních 50 let se investice do her vrátily dvakrát

Pokárání nejvyššího představitele katolické církve sice přišlo z účtu, který organizátory probíhající olympiády jen parodoval a už byl zablokován, upozornilo ale na jeden velký problém, který sportovci, firmy a lidé nějakým způsobem spjatí s hrami řeší – Rule 40, v překladu Pravidlo 40.

Jeho porušení, například právě nevhodným příspěvkem na sociálních sítích, může pro sportovce znamenat i odebrání medaile. I když se jej nedopustí sám, ale třeba jeho sponzor.

Zmíněný oddíl Olympijské charty totiž říká, že bez souhlasu Mezinárodního olympijského výboru „žádný soutěžící, trenér ani člen realizačního týmu, který se účastní olympijských her, nesmí povolit užití své osoby, jména, obrázku či sportovního výkonu k reklamním účelům v průběhu konání olympijských her“. Těžit z komerčního potenciálu her smí jen oficiální partneři jako Coca-Cola, McDonald’s, Panasonic nebo Visa, kteří za toto privilegium zaplatili každý zhruba 200 milionů dolarů (v přepočtu 4,9 miliardy korun).

Olympiáda má být nekomerční

Po vlně protestů světových společností tak Mezinárodní olympijský výbor pro letošek pravidla uvolnil. Společnosti mohou využívat v reklamách „své“ sportovce i během olympiády, musely však reklamní kampaně nahlásit do 27. ledna a začít je do 27. března.

A především se v nich musí vyvarovat zakázaným výrazům – všem odvozeninám od slova „olympijský“ a dále například „zlato“, „Rio“, „vítězství“, „hry“ a další.

Stejná pravidla přitom platí i pro samotné sportovce, kteří své sponzory nesmí zmiňovat v rozhovorech ani v příspěvcích na sociálních sítích. Například americká překážkářka Emma Coburn tak na svém Twitteru 26. července uvedla: „Zítra začíná platit Rule 40, takže nebudu moci poděkovat mému sponzorovi. Díky za všechno, New Balance“.

O den později a atletce už by hrozilo vyloučení z her. Pozor na pusu si musí dávat i ti, kteří už budou mít své olympijské vystoupení za sebou. Pár slov chvály na boty, pronesených v euforii po vítězném závodě, a sportovec může přijít i o svou těžce vydřenou medaili. Výbor totiž má své obchodní partnery a chce zabránit tomu, aby se na olympiádě „přiživovaly“ další firmy z celého světa. Oficiální motivací Rule 40 je „zachovat jedinečný charakter olympijských her tím, že zabrání nadměrné komercializaci“.

Trénink na anonymní vrchol sezóny

Může ale Mezinárodní olympijský výbor zakázat používat slova, která sama o sobě nemají s olympiádou nic společného? O tom probíhají bouřlivé diskuse.

„Olympiáda je výjimečnou události nejen ze sportovního hlediska, ale také z pohledu právní regulace. Pokud by v této věci došlo k soudnímu sporu, dá se očekávat, že úspěšnou stranou bude olympijský výbor, čímž není vyloučena možnost stran uzavřít mimosoudní cestou dohodu o narovnání,“ říká vedoucí advokát Havel, Holásek & Partners Ivan Rámeš.

Olympiáda pomáhá potřebným. Sběrači odpadků mají nadstandardní mzdy

Proti pravidlu tak znovu vystupují sportovci i firmy, podle kterých se vlastně oproti předchozím olympijským hrám nic nezměnilo. Není to ale tak úplně pravda. Například výrobce sportovního vybavení Under Armour pustil do světa reklamu s plavcem Michaelem Phelpsem, který se v bazénu i v posilovně intenzivně připravuje na velký závod. Domyšlení, že jde o letošní olympijské hry v brazilském Riu, už je na divákovi.

Britský operátor Virgin Media zase v reklamě, která říká, že „všechno je o rychlosti“, používá jamajského sprintera Usaina Bolta. Výrobce outdoorových kamer GoPro ve své kampani monitoruje cestu k účasti na nepojmenovaném sportovním vrcholu kariéry hned devíti sportovců.

Zakázaná olympijská slova

2016

  • Hry
  • Rio/Rio de Janeiro
  • Sponzor
  • Zlato
  • Stříbro
  • Bronz
  • Vítězství
  • Olympijský, olympionik, olympiáda, a další varianty
  • Medaile
  • Úsilí
  • Výkon
  • Výzva
  • Léto
  • Citius - Altius – Fortius, olympijské motto v překladu znamenající Rychleji, výše, silněji

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!