Například prodejce Audi v Ostravě tvrdí, že na model A8 klienti čekají až tři a půl měsíce. "Je to nový model a nepočítali jsme s tím, že ho bude chtít tolik lidí najednou. Mysleli jsme, že se poptávka rozloží do celého roku,” vysvětluje.
LUXUSNÍ AUTA V ČR
|
Typ vozu | Počet prodejů |
Audi ALLROAD | 57 |
Audi A6 | 114 |
Audi A8 | 19 |
Audi Q5 | 179 |
Audi Q7 | 103 |
BMW 5 | 129 |
BMW 7 | 43 |
BMW X5 | 167 |
BMW X6 | 128 |
Jaguar XF | 1 |
Lexus LS | 5 |
Mercedes CLS | 4 |
Mercedes E | 153 |
Mercedes ML | 64 |
Mercedes R | 18 |
Mercedes S | 37 |
Porsche CAYENNE | 10 |
Jde o prodej za 1. čtvrtletí 2010
"Dodací doby se skutečně prodlužují, na některé populární modely musejí zákazníci čekat," připustil Jiří Jírovec, ředitel společnosti Invelt, která prodává vozy BMW. "Prodeje do Číny stouply asi o sto deset procent a výroba je limitovaná." A to i přesto, že továrny vyrábějí jako před krizí. Což je dobrá zpráva pro výrobce i dodavatele.
Podle Daniela Haranta, manažera prodeje BMW Česká republika, má Čína ale jen dílčí vliv na čekací lhůtu. Prodeje podle něj stoupají celosvětově. Konkurenční Audi v poslední době registruje výrazný nárůst objednávek ve všech klíčových modelových řadách.
Dosavadní prodeje a nové objednávky dražších automobilů převyšují původně plánované počty. Německé značky ale nemají důvod se znepokojovat. Situace jim vyhovuje daleko více než loňské pobídky k prodeji a tříměsíční čekací lhůtu nepovažují za nějak znepokojivou. Netrpěliví klienti totiž mohou zvolit skladový vůz.
"Nedá se říci, že bychom s tím měli nějaké problémy. Právě naopak. Jsme rádi, že po loňském roce, kdy pokles trhu prémiové značky dost zasáhl, se situace stabilizuje," reaguje Petr Neústupný, vedoucí českého zastoupení Audi.
Nedostatek vozů je problémem celosvětové distribuce. Systém plánovaní výrobních kapacit je nastaven tak, že každá země dostane tolik aut, kolik si jich nasmlouvala. Česká zastoupení německých značek tak zaskočily nečekaně dobré prodeje, které v současnosti zažívají.