11. srpna 2014 8:04, aktualizováno  9:29 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

NKÚ: Kampaně potravin a vína za 1,5 miliard. Platily se z nich i indické masáže

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 2Diskuse
Víno, ilustraní foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Víno, ilustraní foto | foto: Shutterstock

Ministerstvo zemědělství, Státní zemědělský a intervenční fond a Vinařský fond vydaly na kampaně podporující potraviny a víno za šest let 1,5 miliardy korun, přínos kampaní se přitom nezjišťoval. V některých tendrech na kampaně byl porušen zákon o veřejných zakázkách. Vyplývá to z prověrky Nejvyššího kontrolního úřadu, o jejíchž výsledcích v pondělí informovala mluvčí úřadu Olga Málková. Zjištění NKÚ se podle ministerstva zemědělství vztahují k předchozím vedením resortu, nová pravidla by měla chybám zabránit.

Kontrola se zaměřila na kampaně na podporu značek Klasa, Regionální potravina a Vína z Moravy, vína z Čech v letech 2008 až 2013. "Za klíčový nedostatek kontroloři považují fakt, že cíle kampaní byly většinou nekonkrétní. Pro možné vyhodnocení chyběly jak výchozí hodnoty, tak i ty, kterých mělo být dosaženo. Jen těžko jde tedy zjistit, do jaké míry přispěly komunikační kampaně k jejich naplnění," uvedl NKÚ.

Úřad upozornil, že přínosy kampaní ministerstvo, SZIF ani Vinařský fond nezjišťovaly. V posledních třech letech šlo na podporu značek 750 milionů korun a jen za podporu značek Klasa a Regionální potravina zaplatily ministerstvo a SZIF ročně průměrně 215 milionů korun. "Jestli a nakolik ale kampaně naplnily požadované výsledky, není ani u jedné z těchto značek zřejmé," upozornil NKÚ.

ČTĚTE TAKÉ:

Podobným nedostatkům by měla v budoucnu předejít nová koncepce propagace značky Klasa, kterou připravuje ministerstvo zemědělství. "Totéž plánuji i u značky Regionální potravina," uvedl ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL).

Problematickou oblastí byly podle NKÚ veřejné zakázky na komunikační kampaně. Například v letech 2009 až 2011 zadaly ministerstvo a SZIF v rámci podpory značek Klasa a Regionální potravina šest veřejných zakázek a 108 zakázek malého rozsahu, z nichž 78 bylo zadáno bez soutěže, formou přímého oslovení. U všech šesti tendrů navíc ministerstvo a SZIF porušily zákon o veřejných zakázkách, protože zadávací řízení bylo podle NKÚ netransparentní.

SZIF od roku 2011 přijal opatření a postupy k tomu, aby se podobná pochybení neopakovala, sdělil mluvčí ministerstva zemědělství Hynek Jordán. Podle ředitele fondu Martina Šebestyána, který byl jmenován ke konci loňska, fond v reakci na výsledky kontroly nemůže přijmout žádná personální opatření, protože ze zaměstnanců zapojených do roku 2011 do schvalovacích procesů dnes pro SZIF nikdo nepracuje.

Novinářské exkurze s lázněmi a masáží

SZIF podle kontrolního úřadu také v letech 2009 až 2013 v několika desítkách akcí na podporu značky Klasa proplatil faktury za neukončené nebo neuskutečněné práce a vydával peníze za aktivity, které vůbec nebyly předmětem dané veřejné zakázky. Celkem šlo o 96,3 milionu korun. Fond třeba dal 171 tisíc korun na tři novinářské exkurze v mlékárně, jejichž součástí byla návštěva lázní a indická masáž. "Výsledkem této akce byly mimo jiné články, v nichž o značce Klasa nebyla ani zmínka," uvedl NKÚ.

Vinařský fond zase v letech 2006 až 2009 agentury pro komunikační kampaně na podporu značky Vína z Moravy, vína z Čech nevybíral v soutěži, i když podle NKÚ měl. Fond v těchto letech za kampaň zaplatil téměř 198 milionů korun, z toho přes 42 milionů bez uzavřených písemných smluv.

Z 1,5 miliardy korun, které resort zemědělství vynaložil v letech 2008 až 2013 na komunikační kampaně na podporu značek Klasa, Regionální potravina a Vína z Moravy, vína z Čech, poskytlo většinu ministerstvo zemědělství. Dalo 1,4 miliardy korun formou dotací, zbytek zaplatily SZIF a Vinařský fond. NKÚ zkontroloval výdaje na komunikační kampaně za celkem 1,3 miliardy korun.

Lidovky.cz, ČTK
  • 2Diskuse




Najdete na Lidovky.cz