Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Čerstvá data: otevření Blanky zbrzdilo dopravu na Strakonické o 20 minut

Ekonomika

  6:00
PRAHA - O tom, že zářijové otevření tunelu Blanka výrazně zhoršilo dopravu v části Prahy, se dosud spíše jen mluvilo. Lidovky.cz mají k dispozici nová data od silničářů a dopravního podniku, která negativní vliv stavby potvrzují. Hlavně v oblasti Strakonické ulice a Barrandovského mostu.

Pruh vyhrazený pro autobusy na Strakonické končí na Barrandovské mostě. Měří 850 metrů. foto: Pražská integrovaná doprava

Už tak problematická dopravní tepna, po níž proudí auta od jihu do Prahy, zažila první výrazné zhoršení v září loňského roku, kdy z bezpečnostních důvodů došlo v místě podjíždění Barrandovského mostu ke snížení dvou pruhů na jeden.

Pražský dopravní podnik spočítal, že se jeho autobusy ve špičce zpožďovaly až o jedenáct minut. Podobnou časovou ztrátu lze logicky vztáhnout i k běžným řidičům, kteří po Strakonické projíždějí. Daleko výraznější prodloužení kolon ale přineslo otevření komplexu Blanka 19. září. Kvůli němu vyjelo na Strakonickou více šoférů, pro něž tunel představuje novou cestu.

Odříznutí od Prahy. Cestu ze Zbraslavi ucpala oprava mostu i zavřená trať

Doprava v oblasti Barrandovského mostu ale kvůli tomu výrazně zhoustla. Potvrzuje to i další měření dopravního podniku: v říjnu se autobusy začaly zpožďovat o nepříjemných 25 až 30 minut, v porovnání se zářím 2014.

„V prostoru Smíchova došlo ke změnám směrování dopravy s akcentováním směrů na nově prodlouženou trasu Městského okruhu (tunelu Blanka – pozn. red.). Toto navýšení přispělo mimo jiné i k nárůstu kolon na Strakonické ulici,“ potvrzují data shromážděná Technickou správou komunikací.

ZPOMALENÍ

Měření ukazující, o kolik v průměru zpomalila auta v místě 1,5 km vzdáleném od Barrandovského mostu, ve směru do centra.

  • Běžná rychlost 70 až 80 km/h
  • Ve špičce po otevření Blanky 47 – 49 km/h
  • Po otevření pruhu pro autobusy 37 – 43 km/h

V místě je nejvyšší povolená rychlost 80 km/h.

Zdroj: Hlavní dopravní řídicí ústředna

Text silničářů obsahuje i výše zmíněná data pražského dopravního podniku. Ta – do třetice všeho zlého – popisují ještě jedno zhoršení na Strakonické. A to po zavedení vyhrazeného pruhu pro autobusy, k němuž došlo 18. listopadu. Měří 850 metrů a začíná u odbočení na Barrandovský most ve směru na Jižní spojku a končí před připojením k pruhům z mostu.

Podle dopravního podniku kvůli tomuto opatření přibylo maximálních prodlev až ve výši 30 minut.

„Lokálním efektem je zkrácení jízdní doby pro autobusy v tomto úseku ve špičkových hodinách za cenu zvýšení kongesce (dopravního zatížení, kolon – pozn. red.) pro celý dopravní proud na příjezdu ulicí Strakonickou. Celkové zdržení autobusů na trase od Zbraslavi a Lahovic ve špičkových hodinách se však nepodařilo snížit,“ stojí ve zprávě pražských silničářů.

Opatrnější v hodnocení této novinky jsou zástupci společnosti Ropid, která v Praze organizuje hromadnou dopravu. Upozornili na to, že provoz v místě ovlivnilo několik nehod, k nimž došlo v prvních listopadových dnech fungování vyhrazeného pruhu. Vliv mělo údajně také také zavírání Lochkovského tunelu a oprava mostu Závodu míru ve Zbraslavi, kvůli níž řada řidičů zamířila na Strakonickou namísto jízdy po druhém břehu směr Komořany a Modřany.

„Na nějaké závěry je ještě brzy, z logiky věci a z výše popsaných důvodů nelze vinit každodenní kolony na Strakonické z nového pruhu, který tu největší příčinu kolon nijak nezměnil, pouze pomáhá autobusů alespoň částečně tyto kolony předjet,“ uvádí mluvčí Ropidu Filip Drápal. V daném místě projedou autobusy díky pruhu až šestkrát rychleji.

Pruh vyhrazený pro autobusy na Strakonické končí na Barrandovské mostě. Měří...
Pruh vyhrazený pro autobusy na Strakonické končí na Barrandovské mostě. Měří...

Kvůli tomuto – mezi řidiči hojně diskutovanému opatření – si Technická správa komunikací vyžádala také data z Hlavní dopravní řídicí ústředny, kterou spravuje dopravní policie. Tento dispečink průběžně monitoruje počty projíždějících aut na vybraných místech v Praze.

V tomto případě využila takzvaného sčítacího profilu zhruba 1,5 kilometru před Barrandovským mostem. Z vyhodnocení vyplynulo, že počet vozidel v ranní špičce se oproti době před zavedením pruhu nezměnil, místem projelo 2500 až tři tisíce aut za hodinu.

Mezi sedmou a devátou hodinou ráno dosahovala kolona ve směru do centra až ke sčítacímu místu u Malé Chuchle a někdy dokonce až k Lahovicím. To se výrazně odrazilo i v průměrné rychlosti, kterou tam šoféři projíždí.

„V měřeném místě z běžných cca 70 – 80 km/h na 47 – 49 km/h před zřízením pruhu a 37 – 43 km/h poté (v úseku je nejvyšší dovolená rychlost 80 km/h),“ stojí ve zprávě silničářů.

Anketa

Pomohl podle vás tunel Blanka pražské dopravě?

Ano 1195
Ne 917
Nevím 121
Autor:

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...