Hodnotit design nové generace oktávky je sebevražedná mise. Její křivky už všichni znají z českých silnic. Oproti své předchůdkyni má oblejší záď, je o pár centimetrů delší a dle našeho mínění karosérii prospěly modernější a nadčasové křivky. Což ale je otázka vkusu, který zvláště u toho tradičního českého vozidla nelze nikomu vnucovat. Ještěže seriál Rodina na cestách má zkoumat především užitnou hodnotu auta.
Octavia Combi 1.6 TDI 66 kWVýbavová verze: Elegance
Cena testovaného vozu: 839 500 Kč
Délka: 4659 mm
Šířka: 1814 mm
Výška: 1465 mm
Rozvor: 2686 mm |
Posaďme se tedy rovnou do kabiny. Ta prošla nejvýraznější proměnou. Měkčené plasty vzbuzují dojem vyšší třídy, ani chromové prvky nepůsobí levně, k pocitu luxusu přispívá i nová palubní deska. Navigace mluví česky, což není ani dnes zdaleka samozřejmostí. Panel má přehlednou, intuitivní grafiku, navíc velmi pohotově reaguje. V tomhle bodě za jedna.
Za povšimnutí stojí i dokonalý audiosystém, jehož vyladěného křišťálového zvuku si všimne i vaše tchýně (hovoříme z vlastní zkušenosti).
A změny k lepšímu u nové generace nekončí. Na zadních sedadlech je více prostoru a bez větších obtíží se tam poskládají dva urostlí házenkáři, aniž by hlavu měli zabořenou ve stropním čalounění. Na prostřední sedadlo ovšem už třetího spoluhráče nevměstnají. Ale až pojede s rodinou na hory oceníte otvor, jímž prostrčíte lyže. Jasně, není to žádná novinka, ale osvědčené řešení, které mnohokrát využijete.
Konstruktéři nafukovali i jinde. Proti předchůdkyni se totiž prodloužila o 9 cm na 4,66 metru a je například delší než Volvo V60 nebo BMW řady 3 Touring. A i kufr nabízí oproti předchozí generaci větší prostor: narostl o pět litrů na 610. Zavazadelník má plno bočních schránek, systém pavouků, které dokaží zajistit na místě klidně i klubko hadů. V těch vychytávkách hledá škodovka již tradičně těžko konkurenta. I když: v oblíbeném redakčním testu „nasoukej do kufru devětadvacítkové horské kolo, aniž bys musel odšroubovat byť jen sedlo“ neobstála. Délka při sklopených zadních sedadlech je odpovídající, potíž je v nejužším místě mezi zadními koly. Zdá se, že ani novou oktávku se nepodařilo zcela zbavit staré bolístky, která jí vysloužila přezdívku užovka.
Na druhou stranu, chcete-li vozit surfařské prkno uvnitř vozu, stačí sklopit přední sedadlo u spolujezdce a dovnitř nasoukáte bezmála třímetrový předmět. S tím surfem by nás to nenapadlo, automobilka to sama demonstrovala na ženevském autosalonu.
Výbava testovaného vozu opět navozovala dojem, že sedíte ve vyšší, manažerské třídě. Namátkou: automatické přepínání dálkových a potkávacích světel, varování před nechtěným opuštěním jízdního pruhu, osvětlení prostoru pro nohy, elektrické otevírání zadních dveří, nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce s pamětí. Za to všechno si ovšem automobilka nechá zaplatit. Zkoušená oktávka s 1.6 TDI by stála 839 tisíc korun, běžně se prodává pochopitelně buď v levnější výbavě, anebo s nabušenější motorizací.
Technické parametry:
Spotřeba (udávaná výrobcem)
Město: 5,2 l/100 km
Mimo město: 3,5 l/100 km
Kombinovaná: 4,1 l/100 km |
O zadní nápravě bylo napsáno už mnohé. U testovaného vozu, tedy se zmiňovaným motorem stále zůstává ta jednoduchá, což v porovnání s víceprvkovou je opravdu slyšitelný rozdíl, jehož si všimne i poučený laik (za něhož se ostatně autor textu považuje). Škoda, tady škoda s malým š. Tohle je nejslabší místo nové Octavia Combi se slabšími motory.
Závěr? Škodovka se v nové generaci oktávek snažila vzbudit pocit, že sedíte v manažerském voze, který vás stále dobře s rodinou přestěhuje v létě chalupu a v zimě na hory, ještě více zdůraznila silné stránky, jako je například kufr či přehledná a účelná palubní deska. Je jen otázka, jestli se vyplatí platit za pocit.