Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Nové auto si nekupuji, ale pronajímám. Operativní leasing válcuje ostatní půjčky

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Dostupnou cestou k novému vozu je pořízení na splátky. V poslední době je velmi populární způsob, kdy uživatel vůbec vůz nekupuje, jen si jej pronajímá. Leasing je v principu dlouhodobý finanční pronájem, v dřívější podobě pak předmět pronájmu přecházel po splacení do majetku zákazníka.

Ilustrační foto. foto: Hyundai

Tuto metodu, kterou donedávna využívali především podnikatelé a firmy, ovšem v minulých letech z trhu vytlačil takzvaný operativní leasing. Ten je na rozdíl od toho klasického v podstatě čistým pronájmem. I zde je odkup vozu po skončení pronájmu možný, ale obvykle se nevyužívá. Záleží však na konkrétních podmínkách smlouvy a požadavcích zákazníka. Každopádně k odkupu vozu zákazníka nic nenutí.

Možná i proto si operativní leasing v poslední době oblíbili i spotřebitelé, pro které se stal jednou z nejsnazších a nejdostupnějších cest k novému vozu.

Operativní leasing jako past: škrábance a kilometry navíc auto prodraží

Výhodou operativního leasingu oproti ostatním způsobům financování vozu je skutečnost, že v podstatě zájemce nepotřebuje žádnou vlastní hotovost. Kdo nemá na účtu dostatek peněz nebo kdo je má, ale dovede je v praxi využít lépe než na nákup vozu, najde v operativním leasingu zalíbení.

Zatímco klasický leasing nebo třeba značkové úvěry prodejců počítají s takzvanou akontací, tedy počáteční splátkou ve výši několika desítek procent ceny vozu, u operativního leasingu se nic takového neplatí. V podstatě bez koruny lze z autosalonu odjet novým vozem. To je bezesporu výhoda. Navíc se obvykle po dobu pronájmu nemusí provozovatel auta o nic starat, jen tankuje palivo. A po skončení pronájmu nemusí řešit prodej ojetiny.

Operativní leasing a další půjčky.

Teď k nevýhodám: auto zákazníkovi nepatří, ten si je jen pronajímá, typicky na jeden až tři roky. Omezen je i celkový nájezd kilometrů. Po skončení sjednané doby leasingu zákazník auto vrátí, jako v půjčovně. To také znamená, že podle sjednané doby trvání pronájmu bude potřeba v pravidelných intervalech řešit nový vůz. To je na jednu stranu lákavé, ale na stranu druhou to vyžaduje dobré plánování, obzvlášť pro ty, kdo chtějí využít některou z výhodných cenových akcí.

Kdo hodlá pravidelně střídat auta v operativním leasingu, by se měl připravit na to, že nový vůz by měl vybírat s několikaměsíčním předstihem před vrácením toho původního, aby se nedostal do situace, že bude bez auta a bude muset čekat.

Aut je sice na trhu mnoho, většinou ale jen na papíře. Automobilky výrobu řídí poptávkou a vozů ihned k odběru tolik není. U operativního leasingu to platí také. V nabídkách operativního leasingu se také nachází především konkrétní modely a konfigurace a uživatel si nemůže vůz příliš přizpůsobit.

Omezená nabídka

Takové nabídky, řekněme akční, s přesně specifikovanými vozy, dnes poskytuje drtivá většina automobilek na českém trhu. V poslední době se ovšem na trhu proslýchá, že je aut na operativní leasing v podstatě moc. Prodejci se totiž takto rozhodli „vyrobit“ například zásoby mladých a prověřených ojetin, které byly populární třeba na ostatních evropských trzích.

Jenže tam zájem neroste, a tak je najednou ojetin přebytek. Proto to vypadá, že některé až „zázračně“ levné akční nabídky se již opakovat nebudou, a také samotný roční pronájem je trochu na ústupu, obvyklejší jsou nabídky na dva nebo tři roky.

Polovina ojetin měla technickou závadu. Většina reklamací byla marná

Neznamená to, že by operativní leasing byl na ústupu – naopak, na trhu je prostor pro jeho ještě větší rozšíření, ale trh se racionalizuje a ceny by měly být stabilnější. Akce, kdy cena pronájmu na první pohled snad ani nemůže pokrýt pokles hodnoty vozu, tak budou čím dál méně časté.

Naopak prodejci budou čím dál častěji vycházet vstříc různým individuálním požadavkům zákazníků. Kdo ovšem chce získat specifickou nabídku například s vyšším povoleným nájezdem kilometrů nebo pojistkou s lepším krytím, nemusí věšet hlavu. Prodejci nabídnou individuální kalkulace. Jenže výsledná měsíční cena pronájmu pak bývá výrazně vyšší než u akčních nabídek.

Různé služby, různé ceny

Cenu ovlivňuje také úroveň služeb. U doposud vcelku oblíbeného ročního pronájmu nebylo například nutné řešit pravidelný servis, u delších pronájmů si pak může uživatel vybrat, zda chce komplexní služby, nebo si bude pravidelné servisní prohlídky platit zvlášť. V některých pronájmech je započítaná i sezonní výměna pneumatik, pokud není, musí si je zájemce zakoupit, pak mu však po skončení pronájmu zůstanou.

Operativní leasing nenabízí jen samotní prodejci automobilů. Pronájem nabízí i banky a jejich divize, které se zabývají financováním. Na trhu jsou také firmy, které se zabývají výhradně tímto způsobem pronájmu vozidel. V jejich případě bývá nabídka flexibilnější, co se parametrů smlouvy týče, a často mají přímo auta na skladě k okamžitému odběru. Ceny se opět výrazně různí.

Vývoj počtu dovážených ojetin.

Jestli se operativní leasing vyplatí, či nikoliv, záleží na individuální kalkulaci v porovnání s koupí automobilu. Zde se ale špatně odhaduje výsledná výkupní cena ojetého vozu a budoucí náklady na servis či pojistku. Což jsou věci, které u operativního leasingu není nutné řešit.

Autor: