Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Nové dálnice: Méně tunelů a sjezdů, více zatáček

Ekonomika

  7:30
PRAHA - Finanční krize naučila ministerstvo dopravy šetřit. Nově plánované dálnice mají být až o patnáct procent levnější. Budou totiž více kopírovat terén.

Dálniční obchvat Plzně je z pohledu milovníka dopravních staveb dokonalý. Silnice dokončená v říjnu 2006 je široká, přehledná a dobře vybavená. Nic jí nechybí. Má jen jediný háček. Pro Česko, šetřící kvůli finanční krizi, je taková stavba moc drahá.

Budoucí české dálnice mají proto vypadat poněkud jinak. Ministerstvo dopravy plánuje, že smaže rozdíl mezi dálnicemi a rychlostními silnicemi. Oba typy silnic budou nově označeny písmenem D, normy budou ale odpovídat silnici rychlostní.
V praxi to bude znamenat, že silnice budou více kopírovat terén, bude na nich méně tunelů a více zatáček. Ušetří se i na sjezdech z dálnice, kterých má být na nových silnicích podstatně méně, než jsou motoristé zvyklí.

„Budeme se snažit šetřit především v samotném projektování dálnic. V tom, jak moc dálnice kopíruje terén, jsou obrovské peníze. Je opravdu něco jiného, když se vybuduje pouze zářez ve svahu, nebo tunel,“ říká mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martina Vápeníková. Přidává i konkrétní příklad: „Na obchvatu Plzně je tunel Valík. Ten stál 1,8 miliardy, a přitom vůbec nemusel vzniknout. Stačilo jen posunout dálnici o sto metrů jižněji a ušetřili bychom stamiliony.“

Už od roku 2007 se uvažuje, že se pro dálnice a rychlostní silnice stanoví jednotné podmínky. Dokud na tom ale byla česká ekonomika dobře, chtěl stát naopak dostat rychlostní silnice na úroveň dálnic. Nyní je ale všechno jinak.

Levně se mají stavět dálnice, na které ještě neexistuje přesný projekt. Tedy stavby, které hodlá stát zahájit až po roce 2011. Mezi nimi je například klíčová komunikace R35 z Hradce Králové do Olomouce. Ačkoli se tato severní alternativa za D1 vine pahorkatým terénem, ministerstvo by si na ní představovalo co nejméně tunelů. „Ta dálnice by měla kopírovat terén. Měla by být  opakem jihočeské D3. Ta vede skoro v rovině a je na ní patnáct tunelů,“ říká Vápeníková.

Levnější výstavbou dálnic ušetří stát až 15 procent celkových výdajů. České dálnice se dosud hodně prodražovaly. Ačkoli podle takzvaných cenových normativů dálnic má stát jeden kilometr dálnice (mimo město v rovině) 161,3 milionu korun bez DPH, skutečné ceny jsou mnohdy jiné. Příkladem je sedmnáctikilometrový úsek dálnice D47 z Ostravy do Bohumína, který stál více než 14 miliard korun.

Autor: