Nejnovější terminály metra jsou v provozu od loňského dubna – ze stanice Dejvická pokračují soupravy metra na Bořislavku, Nádraží Veleslavín, Petřiny a končí v zastávce Nemocnice Motol. Samotná výstavba vyšla zhruba na 20 miliard korun.
„Pro rok 2016 jsou náklady v upřesněném plánu ve výši 433 milionů korun zejména vlivem celoročního provozu s kratším pásmem, které znamená více výkonů,“ popsala pro Lidovky.cz Zdena Javornická, zástupkyně ředitele pražského magistrátu pro oblast financí.
Metroprojekt překreslil stanice metra D. Podívejte se na změny |
Kratším pásmem se rozumí to, že původně ze zastávky Dejvická nepokračovaly dále do nových tunelů všechny vlaky. Toto úsporné opatření se však příliš neosvědčilo, soupravy byly v dopravní špičce přeplněné. Už od června tak začala všechna metra jezdit až do předposlední zastávky Petřiny. Odtud pak ve špičce pokračuje jen asi každý druhý vlak.
I to se však podle zjištění serveru Lidovky.cz dost možná změní.
„O zrušení pásma do Motola se aktuálně diskutuje, podnět vzešel kromě cestujících i od samotné nemocnice v Motole. Rozhodnuto o tom zatím není. V dalších týdnech se ještě povede odborná diskuse, zda se touto cestou vydat, či nikoliv,“ popsal Martin Šubrt, zástupce ředitele společnosti Ropid, která v Praze organizuje hromadnou dopravu.
NOVÝ ÚSEKNáklady na provoz linky A v úseku Dejvická – Nemocnice Motol
Počet ujetých kilometrů
|
Počet 4,42 milionu ujetých kilometrů, plánovaných pro tento rok, se tak možná v budoucnu ještě zvýší.
Nepopulární pásmo
Obecně platí, že pásmový provoz metra – známý v Praze například z úseku mezi stanicemi Skalka a Depo Hostivař (také na lince A) – je velmi nepopulární. Cestující v tomto případě provozní úsporu příliš neoceňují. Musí vystoupit těsně před cílem své cesty a čekají na další vlak, který pokračuje dále v jejich směru.
Uvažované zrušení neoblíbeného „pásma“ logicky provoz na lince prodraží. „Předběžně vycházely náklady zhruba na osmnáct milionů korun ročně,“ doplnil Martin Šubrt z Ropidu. Možné změny v jízdních řádech připouští i pražský dopravní podnik, který provoz v tunelech zajišťuje.
Podle všeho naopak nehrozí opačný postup: tedy, že by se zástupci hlavního města rozhodli na provozu metra šetřit a vrátili se k modelu, že z Dejvické pustí ve špičce dál jen každé druhé metro.
„Mezi Motolem a Dejvickou by sice vlaky zvládly cestující pobrat, ale následně by docházelo k jejich závažnému přetížení v centru, kde by se lidé do daleko více obsazených spojů z Motola již nevešli. V případě pásmového provozu je nutné zvažovat zejména rovnoměrnost obsazenosti vlaků právě ve vztahu k centrální části linky A,“ vysvětlil Šubrt.
LINKA METRA A
|