Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Nové SUV se nebude 'požírat' s Yetim. A myslíme na další, říká český šéf Škody

Evropa

  6:00
PRAHA/MLADÁ BOLESLAV - Automobilku Škoda letos čeká představení nového modelu SUV, tedy typu vozu, který si Češi žádají čím dál častěji. Prodejní premiéru bude mít v Česku a k mání bude v lednu příštího roku. Vedení firmy se v tuto chvíli nebojí, že bude novinka konkurovat stávajícímu modelu Yeti, který projde výraznou obměnou.

Luboš Vlček, prodejní šéf Škody Auto. foto:  František Vlček, MAFRA

Letošní rok bude pro mladoboleslavský podnik cestou k dlouho očekávanému modelu. Kvůli němu i Škoda Auto ohlásila konec výroby Roomsteru, který musel ustoupit perspektivnějšímu automobilu.

Stejně tak bude u českého lídra trhu, s bezmála 74 tisíci prodaných aut, zajímavé sledovat, jak se bude vyvíjet „soupeření“ mezi dlouholetou prodejní jedničkou Škoda Octavia a modelem Fabia, která se díky představení nové generace na začátku loňského roku v několika měsících nečekaně přehnala před octavii.

Nová obří zakázka Škody Auto. Pro hypermarkety Globus vyrobí 300 octavií

„Bylo to milé překvapení. Fabia loni dosáhla svého rekordu, oproti předešlému roku výrazným způsobem posílila – o více než 130 procent. Na sklonku léta se na několik měsíců dokonce dostala před Škodu Octavii - a to i při tempu, kterým jsme tento model loni prodával,“ říká v rozhovoru pro Lidovky.cz Luboš Vlček, šéf prodeje značky Škoda v Česku.

Lidovky.cz: Určitě pomohlo, že jste v roce 2014 začali vyrábět třetí generaci modelu Fabia a na přelomu roku přibyla i varianta Combi.
Na voze jsme změnili prakticky všechno. Nešlo jen o jakousi následnickou generaci, ale úplně nové auto. To byl výrazný posun ve vnímání modelu Fabia.

Lidovky.cz: Není pro vás vlastně nevýhodné, když se na místo prodejní jedničky tlačí před octavii levnější fabia? Jejich zákaznické skupiny se můžou částečně překrývat.

Škoda Fabia Combi třetí generace.

Jde o modely zaměřené na úplně jiné cílové skupiny. Přemýšleli jsme, zda se Fabia combi nemůže dílčím způsobem překrývat s Rapidem. Ani to se nepotvrdilo. Octavia i Fabia loni rostly, Rapid si udržel své prodejní pozice, což dokazuje, že si modely vzájemně nekonkurují.

Lidovky.cz: Pro letošní rok jste předpověděli značce Škoda růst prodejů o pět procent. Ale co výhled na další roky? Počítáte i s propadem?
Budu zcela upřímný: růst trhu s osobními automobily v Česku je díky Škodě Auto a koncernu VW jako takovému. Samozřejmě, rámcové podmínky tuzemské ekonomiky jsou dílčím hybatelem pro všechny hráče na trhu. Na druhou stranu potenciál v Česku není ještě zdaleka vyčerpaný. Struktura vozového parku je katastrofální, je jedna z nejhorších v Evropské unii.

Lidovky.cz: Jak tedy vidíte trh s auty v příštích letech?
Skokové růsty jsou podle mého názoru za námi. Kontrolovaný růst je to nejlepší co může investory i zde působící značky potkat. Velmi by mě potěšilo, kdyby se v Česku prodávalo v období příštích pěti let mezi 240 a 250 tisíci automobily ročně. Dnes je to kolem 230 tisíc. Přál bych si ale, aby bylo větší procento vozů, které v Česku také po prodeji zůstanou a neputují do jiné země.

PRODEJNÍ ČÍSLA

  • V Česku prodala Škoda Auto loni 73 927 vozů a její podíl na trhu činil 32 procent. Za ní následovaly značky Volkswagen (23 754) a Hyundai (19 688).
  • Nejprodávanějším modelem zůstala Škoda Octavia (24 346), za ní se umístila Škoda Fabia (20 467)
  • Celkem se loni v Česku zaregistrovalo 230 857 nových osobních aut.

Lidovky.cz: Jak se na prodejích Škody projeví nové SUV, které bude ve vaší nabídce zřejmě od ledna 2017?
Kategorie SUV měla v roce 2015 hodnotu zhruba 23 tisíc vozů. Počítáme s tím, že nadále poroste, protože předpokládáme zvýšený zájem o vozy typu SUV. Až do tohoto segmentu vstoupí Škoda Auto, předpokládám, že se zvětší ještě více. V perspektivě dvou let se mohou prodeje SUV v Česku dostat až na 30 tisíc automobilů.

Lidovky.cz: Pochopil jsem správně, že výhledově nepočítáte jen s jedním novým SUV?
Je to tak. V tuto chvíli mohu říct, že budeme mít minimálně dva modely. Jeden z nich už známe, půjde o nástupce současného Yetiho, jehož čeká v roce 2017 výrazná modernizace. Samozřejmě přijde ještě zcela nové a větší auto, kterému pracovně říkáme A+ SUV. Tyto dva modely podle mě povedou k tomu, že se prodeje tohoto segmentu automobilů v Česku dostanou až ke zmíněným 30 tisícům. Náš cíl je v kategorii SUV získat třetinu trhu, tedy deset tisíc vozů by mělo patřit značce Škoda.

Lidovky.cz: Yeti už je zavedený. Nebude se „požírat“ s novým SUV?
Ne, bude se jednat o zcela odlišné vozy. Nové SUV bude až sedmimístné, bude větší než stávající Yeti. U něj věřím, že svoji pozici posílí. Výrazně jej omladíme, dostane nový design.

Zleva jsou policejní prezident Tomáš Tuhý a ředitel prodeje Škody Auto v ČR...
Nová vozidla mají být v provozu hlavně nenápadná.

Lidovky.cz: Na druhou stranu už ale nezbyl prostor pro Roomster, jehož výrobu ukončíte.
V tuto chvíli jsme upřednostnili strategii SUV, v níž vidíme daleko větší potenciál.

Lidovky.cz: Je tedy na místě uvažovat ještě o třetím sportovně užitkovém vozu?
Jsme značka evoluce a jdeme krok za krokem. Pojďme nejdřív odpracovat krok jedna, pak krok dva...

Lidovky.cz: Pokud by mělo třetí SUV dostat prostor, kdy by to bylo?
Myslím, že v příštích třech čtyřech letech by se mohl objevit zajímavý model.

Octavia i rapid ze stáje Škoda stárnou, sokové na ně nepříjemně dotírají

Lidovky.cz: Loni v květnu vyšlo najevo, že vám antimonopolní úřad udělil pokutu 49 milionů za kartelové dohody z let 2011 a 2012. Jak jste s tou nepříjemnou záležitostí vypořádali?
K této záležitosti z let 2011 a 2012 jsme se postavili čelem. Je nutné zdůraznit, že vedení Škody Auto aktivně podporovalo důkladné prošetření případu. Dokonce ho samo iniciovalo. Máme takové kontrolní mechanismy, které jsou podobné věci schopné identifikovat.

Lidovky.cz: Přijali jste po tomto případu nějaká konkrétní opatření? Aby se úřadem popsané domlouvání cen s distributory neopakovalo?
Žádné domlouvání cen s distributory jsme neřešili. Ve zprávě ÚOHS bylydílčí podněty a jak jsem již řekl, podobné případy jsme schopni identifikovat a řešit je s příslušnými institucemi. Máme tak robustní kontrolní procesy, že by se nic podobného nemělo opakovat. Ve zmíněném případě šlo o pochybení několika málo jedinců.

Autor:

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...