21. června 2012 20:00 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Noví dodavatelé elektřiny lákají. Většina lidí ale změnou prodělá

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Elektřina | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Elektřina | foto: Lidové noviny

PRAHA Dodavatele elektřiny každoročně mění čím dál více lidí, ale více než polovina na tom prodělá. Průměrná roční ztráta spotřebitelů po přechodu k novým prodejcům dosahuje 110 korun, u některých dodavatelů to však je až 237 korun. Vyplývá to z průzkumu agentury IBRS.

Většina zákazníků podle průzkumu o ztrátě neví, protože jen třetina z nich čte vyúčtování a 35 procent sleduje jen údaj o přeplatku či nedoplatku.

Letos do konce května změnilo dodavatele elektřiny 232.019 spotřebitelů. Za celý loňský rok nastalo téměř 450.000 změn, většinou jde o domácnosti.

ČTĚTE TAKÉ:

Na změně dodavatele podle IBRS loni prodělalo 79 procent zákazníků, letos je to 61 procent. Přitom hlavním důvodem pro změnu dodavatele bývá snaha ušetřit. "Zajímavé bylo zjištění, že 51 procent z dotazovaných si myslí, že ušetřili. Ve skutečnosti i více než polovina z těchto zákazníků prodělala, a to v průměru 281 Kč," uvedl Tomáš Horejsek z agentury IBRS. Výdaje, které odběr elektřiny zdražují, jsou většinou různé platby, se kterými se spotřebitelé řádně neseznámili, vysvětlil.

Ani v oblasti služeb klienti po změně často nepociťují zlepšení, naopak hodnotí jako mírně lepšího původního dodavatele elektřiny, zjistil průzkum.

Místo úspor prodělali

"Pro celou řadu zákazníků mohou být zjištění z výzkumu důvodem k přemýšlení o opětovné změně dodavatele elektřiny. Očekávali úsporu 964 korun, ale prodělali 110 korun. Jsou více než tisíc korun v mínusu a ani poskytované služby nejsou motivátorem zůstat," dodal Horejsek.

Velkou slabinou českých zákazníků v oblasti elektřiny, a pravděpodobně i dalších komodit, je podle IBRS nezájem o vyúčtování. Ačkoliv se při každodenním nakupování rozhodují na základě ceny, po obdržení faktury pouze 30 procent z nich čte celou fakturu. Na 62 procent lidí nekontroluje vůbec nebo jen zřídka údaje na faktuře. "I když byla nejsilnějším argumentem ke změně dodavatele elektřiny cena, zákazníci si zpětně neověří, kolik by zaplatili u původního či jiného dodavatele," uvedl Horejsek.

Kvantitativní průzkum probíhal formou telefonického dotazování s následným osobním rozhovorem na vzorku celkem 300 respondentů, kteří změnili dodavatele energie a zároveň jim došlo již první vyúčtování po minimálně roce u nového dodavatele. Respondenti byli lidé zodpovědní v domácnosti za volbu dodavatele energie.

Lidovky.cz, ČTK
  • 1Diskuse