17. ledna 2007 9:00 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Nový hit prodejců: hračky

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 2Diskuse
Prasátko | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Prasátko | foto: Reprofoto

PRAHA Tuzemští prodejci hraček hlásí za loňský rok rekordní tržby. Ty totiž v porovnání s minulými lety neustále rostou. „Celkový obrat byl o třicet pět procent vyšší než loni,“ říká obchodní ředitel společnosti Legáček & Darovánek Pavel Ješátko.

Na úspěšný prosinec navazuje díky nejrůznějším slevám, které mohou být až padesátiprocentní, také první měsíc v roce. Rodiče tak mají možnost dokoupit dětem další hračky do sady. „Leden je ve znamení výprodejů a ve velkém nakupují i ruští turisté. Počátkem ledna se v Rusku totiž slaví pravoslavné Vánoce,“ konstatuje obchodní manažer společnosti Sparkys Petr Pálenský. Od dvacátého ledna navíc zahajují nové valentýnské a karnevalové kolekce, dodal Pálenský.

Tradičně nejlepším měsícem v roce je prosinec a tomu také odpovídaly tržby. „Byl zatím nejúspěšnější v historii. V tomto období se uskutečňuje čtvrtina celoročního obratu,“ informuje Pálenský.

Češi se také začínají odvracet od levných čínských napodobenin a přecházejí ke kvalitnějším a dražším hračkám.

Asijští výrobci hraček ale stále dominují především v hypermarketech. „Problémem je, že velké nadnárodní firmy přesouvají do Číny výrobu, a proto už dnes najít jinou hračku než z Číny není jednoduché,“ dodává Miroslav Muchl ze společnosti Makra.

České hračky jsou „in“
Český trh s hračkami je odhadován na tři a půl miliardy korun ročně, což je desetiprocentní podíl. Domácí produkce je v porovnání s celkovou částkou zanedbatelná, přesto české hračky nyní zažívají velkou renesanci.

Obchodníci se shodují, že rodiče začínají mít zájem především o stavebnice Merkur a jakékoli dřevěné hračky. „Oblíbené jsou také hry typu hlavolamů, pexesa nebo puzzle,“ uvádí Miroslav Muchl. Rostoucí obliba dřevěných hraček podle českých prodejců vychází spíše ze zájmu rodičů, kteří chtějí svým potomkům přiblížit své vlastní dětství s dřevěnými vláčky nebo domečky. Čeští výrobci většinu zboží vyvážejí do ciziny. „V zahraničí roste poptávka především po hračkách ze dřeva, zejména v Německu, Rakousku nebo ve Spojených státech,“ tvrdí Ješátko.

Jiří Böhm
  • 2Diskuse




RODIČE ZNAJÍ: Takhle reálně vypadá rodinná dovolená!
RODIČE ZNAJÍ: Takhle reálně vypadá rodinná dovolená!

Z reklamního letáku cestovní společnosti se směje manželský pár sedící na úhledném plážovém lehátku. Před ním si společně hrají děti. A teď zpátky do reality, takhle rodinná dovolená většinou nevypadá.