Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Nový trend. Čeští turisté zaplavují o víkendech Evropu

Ekonomika

  7:05
PRAHA - Zajet si na víkend místo na chalupu do Istanbulu či do Londýna, tato představa láká čím dál více lidí. Růst zájmu o takzvané eurovíkendy, tedy krátké pobyty v evropských metropolích, je jedním z aktuálních trendů cestování v Česku.
Ilustrační foto

Ilustrační foto foto: Shutterstock

Podle statistik Asociace českých cestovních kanceláří a agentur loni absolvovali Češi 1,35 milionu zahraničních pobytů do tří přenocování, zatímco v roce 2005 to bylo pouze 1,02 milionu. V době krize sice zažily strmý pád, ale s jejím odezníváním se jejich popularita vrací.

Evropská města jak je neznáte:

Styloví Pařížané? Dnes už ne. Namísto proslulé pařížské elegance je v ulicích francouzské metropole k vidění spíš sportovní neelegance.Podívejte se na unikátní průvodce po známých evropských metropolích. Poradíme vám, co stojí za vidění, kde najdete nejlepší ubytování, kam za moderním uměním, jak se vyhnout davům, kde si užít odpočinek a kde adrenalin či jaké gastronomické speciality ochutnat.
Paříži, miluji tě. Co ve francouzské metropoli musíte navštívit?
Londýn jinak aneb Co v průvodcích nenajdete


"Meziroční nárůst máme mezi 25 až 30 procenty," potvrzuje Jan Koláčný z cestovní kanceláře Exim Tours. Společnosti Invia.cz vzrostl prodej eurovíkendů dokonce o 162 procent. Zatímco v roce 2009 prodala 652 zájezdů, loni jich bylo už 1709.

Důvodem vzrůstajícího zájmu o eurovíkendy je hlavně zvyšující se životní úroveň. Mnohým lidem tak zbývají kromě klasické letní a zimní dovolené peníze i na další, byť krátký, zahraniční pobyt.
Kromě toho současná generace stále více touží po aktivnějším prožití svého volného času.

"Zjednodušeně lze říci, že zatímco dříve lidé trávili velkou část víkendů na chalupě, dnes je běžné vyrazit na víkend do Paříže, Říma či Barcelony, a to klidně i několikrát do roka," řekl LN Petr Šatný, marketingový ředitel cestovní kanceláře Alexandria.

Prim hrají osvědčené destinace
Nejoblíbenějšími destinacemi jsou tradičně velké evropské metropole jako Paříž, Barcelona, Řím, Amsterdam či Londýn, ale roste zájem i o Petrohrad či Budapešť. Loni byl velký zájem o Istanbul. Stále oblíbenější jsou kromě metropolí i prodloužené víkendy u moře.

Eurovíkendy v číslech

Loni absolvovali Češi 1,35 mil. zahraničních pobytů do tří přenocování.

V roce 2005 to bylo pouze 1,02 mil. těchto krátkodobých pobytů.


Stále více se tak projevuje trend, kdy lidé požadují další služby nad rámec základního eurovíkendu. Chtějí zajistit například rezervace ve vyhlášených restauracích, vstupenky na sportovní či kulturní akce a podobně.

"Pro tento rok jsme do nabídky zařadili například zájezd Paříž-Provence či Provence-Bretaň-Normandie s přejezdy TGV vlaky. Cena se ovšem pohybuje kolem 20 tisíc korun na osobu," říká Jan Sotona z cestovní kanceláře Neckermann.

Příčinou rostoucí popularity eurovíkendů je také fakt, že bývají levnější než klasická dovolená. Cena se ale může výrazně lišit v závislosti na vzdálenosti a atraktivitě navštíveného místa, úrovni ubytování nebo doplňkových služeb.

Ceny nemusí být vždy výhodné
S cenovou výhodností to ovšem není pokaždé růžové. Spousta cestovek nabízí eurovíkendy za velmi nízké ceny, ale v podstatě jde pouze o nabídku letenky a ubytování, kterou by bylo možné pořídit si levněji samostatně. Je tedy nutné si prověřit, co všechno cena zahrnuje.

"Cestovní kancelář mi o jeden den změnila odlet, což bylo kvůli mým povinnostem velmi nepříjemné. Nakonec jsme to museli řešit přes právníka. Letenka se v té době dala sehnat od šesti tisíc za osobu a eurovíkend stál devět tisíc, přičemž v ceně byla jen letenka a ubytování. Kdybych si k letence sehnal ubytování sám, vyjde mě to podobně," líčí své zkušenosti Tomáš Kulman, expert na cestovní ruch z KPMG.

Podle odborníků lze očekávat, že zájem o eurovíkendy bude růst spolu s tím, jak se Čechům zvyšují příjmy a postupně se přibližují Západu. Například v Německu je dokonce statisticky celoročně vyšší počet krátkodobých cest do zahraničí (do 3 přenocování) než dovolených (4 a více přenocování).

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!