Automobilový průmysl v letošním roce podle Wojnara pokračuje v rychlém růstu, který se dostává na hranici jeho produkčních kapacit. „Tento vývoj je podněcován příznivým vývojem domácí a zahraniční poptávky, přitom zrychlování domácího hospodářského růstu sice pomáhá i prodejům automobilů, zároveň však průmysl čelí rostoucímu napětí na trhu práce a nedostatku pracovních sil,“ uvedl Wojnar.
Uváděná spotřeba aut je chiméra. Tankovat musí řidiči mnohem častěji, než uvádějí automobilky |
Výroba osobních aut v Česku přesáhla za tři čtvrtletí milionovou hranici, když vzrostla meziročně o čtyři procenta na 1,059 milionu vozů. Export se zvýšil téměř o čtyři procenta na 971 262 aut.
Růstového skoku dosáhla za stejné období výroba nákladních automobilů, a to o více než 30 procent. Vysokou dynamiku zaznamenala i česká, evropsky významná výroba autobusů. Meziročně klesá jen výroba motocyklů a přípojných vozidel.
Automobilový průmysl se na tuzemské průmyslové výrobě podílí zhruba jednou čtvrtinou. Tržby tuzemských automobilek a dodavatelů dílů loni meziročně vzrostly o 12 procent na rekordních 1,02 bilionu korun. Objem exportu stoupl o 11 procent na 865 miliard Kč.
Podíl exportu na tržbách se od roku 2009 zvýšil o šest procentních bodů na současných téměř 85 procent. Každých 23 sekund se v Česku vyrobí jedno auto, celkem jich loni bylo rekordních 1,34 milionu.
Počet pracovníků ve firmách Sdružení automobilového průmyslu se v posledních deseti letech pohybuje kolem 118 000. Dalších zhruba 400 000 lidí je na automobilový průmysl navázáno. Průměrná hrubá mzda v podnicích sdružení stoupla z 22 591 Kč v roce 2006 na loňských 34 820 korun. Průměrná mzda v Česku je v současnosti přes 29 300 Kč.